  • 11. Data: 2019-12-02 12:57:24
    Temat: Re: Maksymalny prąd wsteczny (efekt Zenera) w diodzie świecącej LED
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapeel_@xx>

    > Zdecydowanie wolno, tylko trzeba wiedzieć, co się robi. Pierwszy z
    > brzegu przykład:
    >
    > http://www1.futureelectronics.com/doc/EVERLIGHT%C2%A
    0/334-15__T1C1-4WYA.pdf

    Szczerze mówiąc, pierwszy raz zwróciłem uwagę że dla led podawane jest
    Vz. Sprawdziłem inne katalogi z których korzystam i takich parametrów
    zwykle nie ma np.
    https://www.kingbrightusa.com/images/catalog/SPEC/AP
    TD1608CGCK.pdf
    Zwykle ograniczam się do nieprzekraczania max wartości katalogowych i
    wtedy mogę polegać na określonym MTFB.

    > Absolute maximum ratings dla napięcia wstecznego to 5V,
    > ale dalej jest tabelka podająca minimalne napięcie Zenera Vz=5.2V przy
    > prądzie Iz=5mA. Czyli co najmniej taki wsteczny prąd pomiaru dioda
    > wytrzymuje. Notes (3) potwierdza właściwości lawinowe diody.

    Wybacz, nie mogę się zgodzić z tym że przekraczanie "Absolute maximum
    rating" jest właściwe nawet jeżeli Vz jest dobrze zdefiniowane.

    Z jednym egzemplarzem będzie ok z drugim nie. Do tego dochodzi rozrzut
    produkcyjny i zakres temperatury pracy. Po co sobie utrudniać.

    > Maksymalna moc rozpraszana Pd to 100mW, co przy katalogowym
    > prądzie wstecznym 5mA pozwala na 20V rzeczywistego napięcia przebicia.
    > Rezystor 100k przepuści max. 3.2mA prądu, więc dioda nie może mieć Vz
    > wyższego niż 31.25V. W drugiej połówce cyklu dioda świeci z mocą ~5mW,
    > co efektywnie podwaja dostępny budżet termiczny. Trzeba sprawdzić próbki
    > z rolki, jak Vz jest dostatecznie małe, to nic nie wybuchnie. :-)

    Próbki z rolki , próbki z partii, w jakimś zakresie temperatur, przez
    jakiś czas itd.

    Może nie wybuchnie , ale też nie koniecznie będzie świecić.

    > Używałem pomarańczowego LEDa jako diody prostowniczej w maleńkim
    > flybacku o mocy 100mW.

    też ciekawy pomysł :)

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 12. Data: 2019-12-02 15:40:28
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Adam Górski wrote:

> [...]
    TD1608CGCK.pdf
    > Zwykle ograniczam się do nieprzekraczania max wartości katalogowych i

    I zwykle bardzo dobrze robisz, natomiast czasami zysk może znacznie
    zrekompensować utraconą cnotę estetyki. Warto wykazać elastyczność.

    > Wybacz, nie mogę się zgodzić z tym że przekraczanie "Absolute maximum
    > rating" jest właściwe nawet jeżeli Vz jest dobrze zdefiniowane.

    Absolute Maximum Ratings nie zawsze oznaczają wartości destruktywne.
    Spora ich część to tylko gwarantowane ograniczenia, w ramach których
    element zachowuje się tak, jak byśmy od niego oczekiwali. W przypadku
    diody będą to własności zaworowe -- poniżej 5V na pewno nie zacznie
    ona przewodzić, to Ci producent gwarantuje i możesz na tym polegać
    projektując swój układ w ramach tych ograniczeń. Ale to wcale nie
    znaczy, że powyżej 5V wbudowany w diodę komparator zdetonuje zatopiony w
    strukturze ładunek trotylu. Jedynie dioda zacznie przewodzić. Absolutną
    świętością jest natomiast Pd -- z tym nie wolno sobie pogrywać.

    Szczególnie jaskrawo widać to w MOSFETach, teraz co drugi jest
    "avalanche-rated", a kiedyś tego nie było. A zjawisko jest to samo: niby
    jest V_DS_max, ale jak powyżej niego tranzystor przebije, to element ma
    obowiązek przeżyć, jeśli energia przebicia nie była większa niż jakieś
    maksimum. Każdy MOSFET ujdzie z życiem z takiego przebicia, tylko
    czasami nie wiadomo, gdzie są granice energii. Można kupić taki z
    gwarancją, można przyjąć 0, co Ty proponujesz konserwatywnie zrobić,
    można też to sobie samemu zmierzyć i "docharakteryzować" datasheet.
    Kwestia kosztu.

    Ta praktyka jest powszechniejsza niż myślisz, i to nie tylko wśród
    chińskiego śmiecia, lecz też w topowych przyrządach pomiarowych.
    Np. taniemu tranzystorowi przewidzianemu do odchylania poziomego można
    wpompować w bazę prąd rzędu 100A, a on zachowa się jak dioda SRD i
    stanie się pięknym źródłem ultrakrótkich impulsów.

    > Z jednym egzemplarzem będzie ok z drugim nie. Do tego dochodzi rozrzut
    > produkcyjny i zakres temperatury pracy. Po co sobie utrudniać.

    Bo dioda zabezpieczająca to jest pół centa zbędnego wydatku, a skala
    produkcji to miliard sztuk. Albo dlatego, że z lektury datasheetów
    wynika, że potrzebny element nie istnieje, choć 90% egzemplarzy
    spełnia wymagania (np. prądy upływu potrafią być zawyżone milion razy,
    bo nikomu się w fabryce nie chce ich mierzyć dla promila zastosowań
    -- to sobie ludki mierzą same. I to nie byle jakie ludki: Agilent,
    Tektronix itp.).

    > Próbki z rolki , próbki z partii, w jakimś zakresie temperatur, przez
    > jakiś czas itd.

    Dlatego nie robisz tego na pałę, tylko budujesz model statystyczny albo
    wręcz sprawdzasz każdy egzemplarz z osobna.

    > Może nie wybuchnie , ale też nie koniecznie będzie świecić.

    Jeżeli nie będzie świecić 1 na 10000, to w sumie w czym problem?
    Wady lutowania też się przecież zdarzają. Przyjdzie klient i mu
    wymienimy na sprawne. Klient chciał tanio, to ma tanio.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 13. Data: 2019-12-02 21:58:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 2 Dec 2019 12:57:24 +0100, Adam Górski napisał(a):

> [...]
    >
    > Szczerze mówiąc, pierwszy raz zwróciłem uwagę że dla led podawane jest
    > Vz. Sprawdziłem inne katalogi z których korzystam i takich parametrów

    Bylo od bardzo dawna, jeszcze w czasach Cemi.

    Po co? Chyba z przyzwyczajenia - dioda jest dioda.
    Ewentualnie .. moze gdzies w wyswietlaczach multipleksowanych sie
    przyda. Ale przeciez tam napiecia znikome.

    J.

  • 14. Data: 2019-12-06 16:53:17
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    jedrek <w...@...on> wrote:

    > Czy współczesne LED-y są jakieś wybitnie delikatne na prąd wsteczny
    > (zaporowy)?

    Pewnie zależy od koloru. Widziałem czerwone LEDy użyte w podstawce pod
    elektrozawór (230V) jako wskaźnik jego zadziałania. Był tylko rezystor.
    Działało.

  • 15. Data: 2019-12-07 10:25:56
    Od: Tomalo <r...@g...com>

    Ja mam zielona Fi 5 mm w lampce jako kontrolka podłączona tylko poprzez rezystor i
    swieci już ponad 30 lat!
    Zatem dioda musi być odpowiedniej jakości.