  • 1. Data: 2016-04-04 10:05:51
    Temat: Mały serwer - alternatywa dla Raspberry Pi
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Szukam jakiegoś urządzenia, które mogłoby zastąpić używane obecnie
    przeze mnie Raspberry Pi.

    Na "Malinie" mam w tej chwili postawionego Raspbiana, który udostępnia
    kilka podstawowych usług dla komputerów w sieci domowej (m.in. serwer
    HTTP) a także obsługuje kilka samodzielnie napisanych daemonów, które
    współpracują z sieciowymi urządzeniami na MCU (czujniki, moduły
    wykonawcze). Przez pewien czas komputerek udostępniał też serwer MPD,
    ale obecnie ta funkcjonalność została zastąpiona przez Chromecasta Audio. ;)

    Urządzenie korzysta rzecz jasna z karty pamięci, jako głównego magazynu
    plików. Gdy trzeba więcej przestrzeni, wykorzystywany jest zewnętrzny
    dysk NAS (np. na backupy).

    Zależałoby mi jednak, żeby zastąpić RPi czymś lepszym. Podstawowy wymóg
    to możliwość podłączenia dysku twardego SATA. Wiadomo, że intensywnie
    eksploatowana karta pamięci w końcu padnie, więc odpada instalowanie na
    niej bazy danych albo nawet intensywne używanie sysloga.
    Mile widziana byłaby obecność wyjścia audio i paru portów USB 2.0.
    Urządzenie nie powinno ciągnąć zbyt dużo prądu, więc preferuję jakąś
    płytkę na procesorze ARM, od małego PC x86. Parę portów GPIO może się
    przydać, gdybym kiedyś chciał do tego podpiąć jakiś wyświetlacz, kilka
    przycisków albo np. jakiś moduł RF, ale nie jest to krytycznym wymogiem.

    Brałem pod uwagę zakup czegoś w rodzaju CubieBoard2 albo CubieTruck.
    Ktoś z Was miał z nimi może do czynienia?

    Ewentualnie może jest dostępny jakiś tani dysk NAS, na którym dałoby się
    zainstalować normalnego Debiana (preferowana dystrybucja Linuksa) i
    odpalić własne skrypty/daemony?

  • 2. Data: 2016-04-04 10:22:19
    Temat: Re: Mały serwer - alternatywa dla Raspberry Pi
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    W dniu 04.04.2016 o 10:05, Atlantis pisze:
    > Szukam jakiegoś urządzenia, które mogłoby zastąpić używane obecnie
    > przeze mnie Raspberry Pi.

    Banana Pi ma SATA

  • 3. Data: 2016-04-04 10:23:25
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 04.04.2016 um 10:05 schrieb Atlantis:
> [...]
    >
    > Ewentualnie może jest dostępny jakiś tani dysk NAS, na którym dałoby się
    > zainstalować normalnego Debiana (preferowana dystrybucja Linuksa) i

    A PiDrive ci nie przypasuje? Albo dać dowolną płytę USB. System dalej
    może być na SD, tylko logi i usera wywalić na płytę.

    Waldek

  • 4. Data: 2016-04-04 10:35:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    >Ewentualnie może jest dostępny jakiś tani dysk NAS, na którym dałoby
    >się
    >zainstalować normalnego Debiana (preferowana dystrybucja Linuksa) i
    >odpalić własne skrypty/daemony?

    Synology ?
    Tanie niespecjalnie, linux tez jakis dziwny, ale jest.

    No i teraz pelno takich

    http://allegro.pl/minikomputer-asus-stick-pc-qm1-ato
    m-z8300-32-win10-i6087570378.html
    http://allegro.pl/mini-komputer-lenovo-stick-300-90f
    2-i6098954847.html

    http://allegro.pl/minikomputer-z-systemem-android-mi
    nix-neo-x7mini-i6079641899.html

    J.

  • 5. Data: 2016-04-04 12:00:27
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2016-04-04 10:05, Atlantis wrote:
    > Ewentualnie może jest dostępny jakiś tani dysk NAS, na którym dałoby się
    > zainstalować normalnego Debiana (preferowana dystrybucja Linuksa) i
    > odpalić własne skrypty/daemony?

    Jeśli nie brzydzisz się zwykłym PC-tem to używam kilku sztuk czegoś takiego:
    http://allegro.pl/barebone-nettop-pegatron-walle-ato
    m-d510-i6083769390.html

    Musisz jedynie dokupić RAM oraz - jeśli sobie życzysz - dysk i
    instalujesz cobądź.

    Bierze toto (z zainstalowanym 2GB RAM, dyskiem SSD i odpalonym
    centos-em, który jest całkiem zajęty) około 9W.

    Piotrek

  • 6. Data: 2016-04-04 12:16:29
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 4 kwietnia 2016 10:05:53 UTC+2 użytkownik Atlantis napisał:
> [...]
    >
    > Ewentualnie może jest dostępny jakiś tani dysk NAS, na którym dałoby się
    > zainstalować normalnego Debiana (preferowana dystrybucja Linuksa) i

    U mnie sie dosyć dobrze spisuje cubieboard.
    Ale korzystam z niego pod androidem więc nie wiem jak się spisuje pod debianem.

    Do korzystania z dysku trzeba miec odpowiedni kabelek sata+zasilanie. Ale to akurat
    specyfika wszystkich tego typu sprzętów.

  • 7. Data: 2016-04-05 10:27:59
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-04-04 o 12:16, s...@g...com pisze:

    > U mnie sie dosyć dobrze spisuje cubieboard.

    Ja właśnie myślałem na CubieTruckiem (czyli CubieBoard 3). Ma całkiem
    niezłe parametry i bogate peryferia, a poza tym są do niego dostępne
    kompaktowe obudowy, pozwalające na złożenie zestawu posiadającego dysk
    twardy i akumulator LiPol (zasilanie awaryjne).

    > Ale korzystam z niego pod androidem więc nie wiem jak się spisuje pod
    > debianem.

    Mogę zapytać do czego wykorzystujesz go z Androidem? Jakoś nie wyobrażam
    sobie tego systemu w "moich" zastosowaniach (prosta automatyka,
    monitorowanie otoczenia, raportowanie o zdarzeniach). No chyba, że
    chodzi o jakieś multimedia?

  • 8. Data: 2016-04-05 11:56:14
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 5 kwietnia 2016 10:28:00 UTC+2 użytkownik Atlantis napisał:

> [...]
    > kompaktowe obudowy, pozwalające na złożenie zestawu posiadającego dysk
    > twardy i akumulator LiPol (zasilanie awaryjne).

    Tak, generalnie aby mieć stabilna platforme lepiej wybierać popularne graty.
    Troche trzeba zaplacic ale proces prototypowania przebiega szybciej.
    A potem prosciej coś naprawić albo diagnozować.

> [...]
    > sobie tego systemu w "moich" zastosowaniach (prosta automatyka,
    > monitorowanie otoczenia, raportowanie o zdarzeniach). No chyba, że

    Tak, skrzynka leży pod telewizorem i robi za "duży tablet".
    Inicjalnie kupilem cubieboarda aby zrobić sobie mały zgrabny kompik do netu ale
    okazalo sie ze jest sflaszowany z androidem i po odpaleniu w 10 minut mialem
    dzieciaka grającego w angrybirdsy na ekranie.
    Wyszło mi że nie ma co kombinować z linuxem jak android sobie poradzi z tym co chce.

  • 9. Data: 2016-04-05 16:20:06
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 5 Apr 2016 10:27:59 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > sobie tego systemu w "moich" zastosowaniach (prosta automatyka,
    > monitorowanie otoczenia, raportowanie o zdarzeniach). No chyba, że

    Nie wyobrażam sobie sterowaniem tego co wymieniłeś bez telefonu (więc
    i Androida na przykład).

    --
    Marek

  • 10. Data: 2016-04-05 16:48:35
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2016-04-05 o 16:20, Marek pisze:
    > wyobrażam
    >
    > Nie wyobrażam sobie sterowaniem tego co wymieniłeś bez telefonu (więc i
    > Androida na przykład).

    Dlaczego nie? Co złego w odczytaniu na odległość informacji o
    temperaturze kotła albo otwarciu okienka w szklarni?

    --
    pozdrawiam
    MD