  • 1. Data: 2019-06-08 14:55:26
    Temat: Materiał magnetyczny na filtr RFI
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    Witam,

    Jest sobie falownik LG, który nieco zakłócał. Dokupiłem mu fabryczny
    filtr EMI na wejście taki do niego dedykowany oryginalny ale w papierach
    jest też żeby na wyjście dać pierścień toroidalny, owinąć przewody kilka
    razy.
    Niestety nie napisali z jakiego materiału magnetycznego powinien być
    wykonany.

    Tak sobie myślę, że nie może być to proszkowy ale raczej ferrytowy,
    który ferryt? Jakie AL rdzenia czy ten z Niklem czy ten z Cynkiem? Ich
    AL różnią się o rząd wielkości. Silnik około 3kW.

    Macie pomysł ?

  • 2. Data: 2019-06-08 15:38:42
    Temat: Re: Materiał magnetyczny na filtr RFI
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

> [...]
    > który ferryt? Jakie AL rdzenia czy ten z Niklem czy ten z Cynkiem? Ich
    > AL różnią się o rząd wielkości. Silnik około 3kW.

    Jeżeli to ten przypadek o którym myślę, to olej perełkę, załóż filtr,
    ale przede wszystkim puść kamery inną trasą niż kable z falownika :)

    Miałem kiedyś podobnie, kable z krokowca potrafiły zgasić komunikację
    Ethercat-ową. Rozsunięcie kabli o dosłownie 5cm rozwiązało problem.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 3. Data: 2019-06-08 15:41:42
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-06-08 o 14:55, KIKI pisze:
> [...]
    > wykonany.
    >
    > Tak sobie myślę, że nie może być to proszkowy ale raczej ferrytowy,
    Bo? z tego co wiem to właśnie proszkowe się daje.
    A jak tam z tymi Twoimi znajomymi ze Szczyrku i ich zakłóceniami od PV?

    --
    Janusz

  • 4. Data: 2019-06-08 15:49:31
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Bo? z tego co wiem to właśnie proszkowe się daje.
    > A jak tam z tymi Twoimi znajomymi ze Szczyrku i ich zakłóceniami od PV?

    Ale w środku falownika, na zewnątrz jeszcze nie widziałem. Znaczy
    widziałem w dużych napędach DC Eurotherm o ile pamiętam, ale to
    produkcja z lat 80 :) i nie perełki, a dławiki*.

    Jak perełka na wejściu ma w czymś pomóc, to grubo źle coś jest zrobione
    moim zdaniem. Nie sądzisz?

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. jednak dojadą we wtorek :(
    * nie, nie korekta prądu, znacznie mniejsze, przeciwzakłóceniowe.

  • 5. Data: 2019-06-08 15:55:11
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 08.06.2019 15:41, Janusz wrote:

    > A jak tam z tymi Twoimi znajomymi ze Szczyrku i ich zakłóceniami od PV?

    To inny przypadek

  • 6. Data: 2019-06-08 16:04:58
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 08.06.2019 15:38, Irek.N. wrote:

> [...]
    >
    > Miałem kiedyś podobnie, kable z krokowca potrafiły zgasić komunikację
    > Ethercat-ową. Rozsunięcie kabli o dosłownie 5cm rozwiązało problem.

    Kable są na przeciwnych ścianach.
    Ale zmierzyłem THD miernikiem cęgowym takim lepszym i wynosi 120%. Na
    domiar złego silnik przy 50Hz zmierzone na wejściu falownika też tym
    samym miernikiem cęgowym

    kW 1.75
    kVAr 2.20 (pojemnościowa)
    kVA 2.82

    Czy filtr wejściowy jest czy nie ma THD wynosi tyle samo. Okazało się,
    że fabryczny filtr za kilka stów nie koryguje mocy biernej. Właściwie on
    jakby nic nie robił.

    https://inverterdrive.com/file/LS-Starvert-iG5A-Manu
    al

    str 178

  • 7. Data: 2019-06-08 16:41:12
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Kable są na przeciwnych ścianach.

    O, to w takim razie dlaczego szukasz?

    > Ale zmierzyłem THD miernikiem cęgowym takim lepszym i wynosi 120%. Na
    > domiar złego silnik przy 50Hz zmierzone na wejściu falownika też tym
> [...]

    A to Ci w czymś przeszkadza? Zazwyczaj wszyscy mają indukcyjną, więc...

    > Czy filtr wejściowy jest czy nie ma THD wynosi tyle samo.

    Bo to filtr nie do tego jest. Jak chcesz skorygować współczynnik mocy,
    to trzeba dobrać "klocek" takiego typu:

    https://www.merazet.pl/produkt/dlawiki-do-kompensacj
    i-mocy-biernej/

    W niektórych aplikacjach jest niezbędny jeszcze z innego powodu, ale to
    przy mocach >>10x Twoja.

    > Okazało się, że fabryczny filtr za kilka stów nie koryguje mocy biernej. Właściwie
    on
    > jakby nic nie robił.

    Robi co należy, ale w paśmie znacznie wyższym, tak go zaprojektowali.
    Szczerze powiedziawszy nie spotkałem się, aby ktokolwiek montował filtr
    przed falownikiem. W niektórych falownikach można świadomie wyłączyć
    wbudowany filtr wejściowy (np: Schneider - przesuwając dźwigienkę), jak
    są problemy z różnicówkami, to na próbę dlaczego nie.

    > https://inverterdrive.com/file/LS-Starvert-iG5A-Manu
    al

    > str 178

    Popatrz na wymiary, to nie ma prawa poprawić współczynnika mocy,
    zwyczajnie za małe na bierną korektę, a aktywnej nie widziałem w takich
    rozwiązaniach.

    Nie wiem co chcesz osiągnąć, bo nie piszesz, ale jeżeli coś Ci
    przysiewa, to raczej szukał bym przyczyny na wyjściu falownika. Tam też
    są filtry (w dzisiejszych czasach standardowo wbudowane), ale i tak
    powinno się stosować kable ekranowane i łączyć jak instrukcja podaje,
    najlepiej opaską blisko zacisków. Może to Ci w czymś pomoże?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 8. Data: 2019-06-08 16:57:50
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 08.06.2019 16:41, Irek.N. wrote:

    > A to Ci w czymś przeszkadza? Zazwyczaj wszyscy mają indukcyjną, więc...

    Akurat w tym przypadku jest pewien kłopot, bo robimy próby na jednym
    falowniku, a falowników jest 15.

    Problem się zaczął jak wymielili liczniki energii z tarczowych na
    elektroniczne. Nie liczą mocy biernej na fakturze ale wydaje mi się, że
    po cichu ją liczą w liczniku i sprzedają jako kW.
    Rachunki wzrosły prawie razy 2.
    Roczny prąd wynosił około 40kPLN, a teraz z kilku ostatnich rachunków
    wynika, że będzie około 80.
    Na razie filtry to koszt 4000-5000 PLN. Trzeba coś zrobić z mocą bierną.
    Jestem pewien, że po cichu te nowe liczniki liczą kVAr-y i doliczają do
    kW na rachunku.

    Zakłocenia też były.

  • 9. Data: 2019-06-08 16:59:13
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    THD w prądzie jest 120%
    W napięciu max 3%

  • 10. Data: 2019-06-08 17:18:37
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

> [...]
    > elektroniczne. Nie liczą mocy biernej na fakturze ale wydaje mi się, że
    > po cichu ją liczą w liczniku i sprzedają jako kW.

    Rozumiem w czym problem.
    U siebie mam kompensację biernej, ale kondensatorami (głównie silniki w
    zakładzie więc była indukcyjna - typowo dla firm). Nie wiem jak to
    wygląda jak masz pojemnościową, ale drogą analogii można założyć, że
    powinna być przełączana bateria dławików.
    Poszukaj kompensacji dla całej sieci, a nie tylko dla falowników.

    Miłego.
    Irek.N.