  • 1. Data: 2013-02-16 02:11:20
    Temat: Matowy swiatlowod
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    Wyswietlacz LED np. taki 7-segmentowy. Jest biala masa nieprzezroczysta,
    a tam gdzie sa segmenty jest... no wlasnie co? Swiatlo przewodzi, ale je
    calkiem przyzwoicie rozprasza. Wyglada troche jak pret kleju do
    pistoletu termicznego, albo stary silikon do uszczelnien, niestety zadna
    z w/w substancji nie daje tak dobrego efektu jak oryginal. W tym
    oczywiscie sa LEDy zatopione, tylko co to za cudo i jak uzyskac podobny
    efekt w warunkach domowych, zeby nie bylo widac pojedynczych LEDow, a w
    miare rownomiernie oswietlona powierzchnie. Zmatowiona plexi, papier,
    styren, cienka warstwa bialej farby sa dalekie od idealu.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2013-02-16 11:54:44
    Temat: Re: Matowy swiatlowod
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-02-16 02:11, Pawel O'Pajak pisze:
> [...]
    > miare rownomiernie oswietlona powierzchnie. Zmatowiona plexi, papier,
    > styren, cienka warstwa bialej farby sa dalekie od idealu.
    Dobre pytanie, bo kilka wyświetlaczy, które rozbierałem (bo pojedynczy
    led padł, a całość nieosiągalna w sensownej cenie, np wyswietlacze do CB
    presidenta herberta http://obrazki.elektroda.net/81_1212335956.jpg ) nie
    miały tam po prostu niczego - led w "studni" z białego plastiku, a na
    górze matówka-okienko.
    Światło z gołego leda (świecącego bardzo szeroko) trafia na matówkę
    wprost, odbite od ścianek wąskiej studni białego tworzywa, część odbita
    od matówki wraca i odbija się ponownie... przez to na matówce obraz jest
    w zasadzie jednolity.

  • 3. Data: 2013-02-16 23:26:47
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > led w "studni" z białego plastiku, a na
    > górze matówka-okienko.

    Co prawda nie w bialym plastiku, ale w przezroczystej plexi wyfrezowalem
    rowek i tak probowalem roznych kombinacji (glebokosc, rozne wypelnienia,
    rowek na wylot + rozne folie) i to wszystko nie to. LEDy zwykle swieca
    dosyc punktowo. Rozproszenie daje sie uzyskac w pewnej odleglosci, ale
    tego (duzej odleglosci) chce wlasnie uniknac, no i wiekszosc swiatla sie
    traci. Mam rozne rozpraszacze wyrwane pazurem z rozbitego monitora LCD,
    ale to tez nie to, idealu dobrego fabrycznego wyswietlacza nie moge
    wciaz osiagnac:-(
    Sa LEDy w postaci prostokata, czy trojkata i calkiem fajnie to swieci,
    tylko tam jest o wiele za duza odleglosc struktury GeAsCostam od tego,
    na co sie patrzy. Ja musze to zrobic na SMD i tak w 5mm dobrze by bylo
    sie zmiescic.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 4. Data: 2013-02-17 02:33:10
    Od: "v...@i...pl" <v...@i...pl>

    Kiedys cos takiego (w sensie prostokatna diode LED) rozcialem i OIDP to
    przypominalo strukture "galaretki" - najpierw plastik czerony
    przezroczysty, a przy powierzchni domieszka czegoś matującego, cos a'la
    galaretka z dolewką mleka ;).
    Moze sprobuj z mieszanka silikonu bezbarwnego i na wierzchu domieszaj
    lekko bialego? Albo dolej czegos bialego - kleju wikol? Moze wtopienie
    karki bialego papieru zalatwiloby sprawe? Wyswietlacze LED w samochodach
    jakos sa podswietlane rownomiernie i sa przy tym w miare cienkie, wiec
    musi sie dac :)

    --
    venioo

  • 5. Data: 2013-02-17 19:28:05
    Od: Padre <P...@n...net>

    Wyswietlacze LED w samochodach
    > jakos sa podswietlane rownomiernie i sa przy tym w miare cienkie, wiec
    > musi sie dac :)

    jeden cienki rozbierałem i miał po pięć czy sześć oddzielnych struktur
    na segment, cały był zmontowany jak układ scalony w sensie że
    wyprowadzenia diod były zgrzewane drucikami a nie smd a rozpraszacz
    światła był jak gęsta opalizująca galareta.