  • 1. Data: 2015-07-23 00:51:47
    Temat: Miękki start silnika wyciągarki
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    W jaki sposób można zrealizować "miękki start" silnika wyciągarki
    samochodowej?
    Średniej wielkości wyciągarka (np. 10000LB) szarpie ok. 400A.
    Chciałbym uzyskać efekt miękkiego startu przez czas ok. 1 sekundy.
    Napięciowo? Czy jakoś na zasadzie PWM?

    A może są gotowe układy?

    Dopuszczam regulator prędkości zamiast miękkiego startu - może to nawet
    lepiej.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2015-07-23 01:27:48
    Temat: Re: Miękki start silnika wyciągarki
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Adam pisze:
> [...]
    >
    > A może są gotowe układy?
    >
    > Dopuszczam regulator prędkości zamiast miękkiego startu - może to nawet

    Ma być proste, tanie czy ekonomiczne energetycznie?

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 3. Data: 2015-07-23 11:11:34
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-07-23 o 01:27, AlexY pisze:

    > Ma być proste, tanie czy ekonomiczne energetycznie?

    Myślę o niedrogim rozwiązaniu dla siebie.
    Albo wykonać, albo kupić gotowe.

    Co do ekonomiczności: opornica drutowa to nie to, czego szukam ;)

    Nie robię w mikroprocesorach, wolałbym elektronikę "analogową" - mowa
    oczywiście o samodzielnym budowaniu.

    Widziałem regulatory prędkości do elektrycznych silników dla
    pontonów/motorówek - jednak są one sprzedawane jako całość z silnikiem,
    kolumną itd, i są na prądy rzędu 100 do 200A.

    Co do prostoty - po zastanowieniu doszedłem do wniosku, że wystarczyłyby
    nawet 3 kroki, przykładowo 20%, 50%, 100%.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2015-07-23 11:31:44
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Adam pisze:
> [...]
    [..]
    > Myślę o niedrogim rozwiązaniu dla siebie.
    > Albo wykonać, albo kupić gotowe.
    >
    > Co do ekonomiczności: opornica drutowa to nie to, czego szukam ;)

    Dlaczego, najprostsze i najbardziej niezawodne rozwiązanie.

> [...]
    > pontonów/motorówek - jednak są one sprzedawane jako całość z silnikiem,
    > kolumną itd, i są na prądy rzędu 100 do 200A.

    To oznacza tranzystory mocy które do tanich nie należą oraz spory radiator.

    > Co do prostoty - po zastanowieniu doszedłem do wniosku, że wystarczyłyby
    > nawet 3 kroki, przykładowo 20%, 50%, 100%.

    Czyli 2 oporniki w formie grzałek.

  • 5. Data: 2015-07-23 11:54:34
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-07-23 o 11:31, AlexY pisze:

    > To oznacza tranzystory mocy które do tanich nie należą oraz spory radiator.
    > (...)

    Nie na tranzystorach.
    Sterownik wielkości paczki papierosów, silnik ok. 2KM, zasilanie
    impulsowe. Sterowanie umożliwia trolling (wędkowanie przy bardzo małej
    prędkości łódki).
    Gdyby sterownik generował straty cieplne, to na akumulatorze 60Ah nie
    dałoby się pływać łódką cały dzień w 2 osoby.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2015-07-23 12:19:21
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Thursday, July 23, 2015, 11:54:34 AM, you wrote:

    > Nie na tranzystorach.

    A na czym? Na lampach?

> [...]
    > Gdyby sterownik generował straty cieplne, to na akumulatorze 60Ah nie
    > dałoby się pływać łódką cały dzień w 2 osoby.

    Zawsze są jakieś straty. I zdecyduj się - albo 2KM albo pływanie łódką
    cały dzień na 60Ah. Bo to istotna sprzeczność jest.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2015-07-23 14:40:44
    Od: s...@g...com

    użytkownik AlexY napisał:

    > Dlaczego, najprostsze i najbardziej niezawodne rozwiązanie.

    W dobie uC w tych lokomotywach wymyślili już coś lepszego niż
    opornik przyjmujący setki kW? Pytam z ciekawości, jak kto wie.

  • 8. Data: 2015-07-23 14:50:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Szklanynocnik,

    > W dobie uC w tych lokomotywach wymyślili już coś lepszego niż
    > opornik przyjmujący setki kW? Pytam z ciekawości, jak kto wie.

    Rezystory nadal najbardziej niezawodne. Dynamiczne hamowanie też ich
    wymaga - trakcja nie przyjmie nadmiaru energii :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2015-07-23 15:28:35
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-07-23 14:50, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > trakcja nie przyjmie nadmiaru energii :(

    Swoją drogą dlaczego?

  • 10. Data: 2015-07-23 15:33:08
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-07-23 00:51, Adam wrote:
    > W jaki sposób można zrealizować "miękki start" silnika wyciągarki
    > samochodowej?
    > Średniej wielkości wyciągarka (np. 10000LB) szarpie ok. 400A.

    A jaki jest prąd roboczy? Bo rozumiem że 400A to rozruchowy.