  • 1. Data: 2017-06-22 16:02:36
    Temat: Mini głośniki
    Od: "Kamil" <n...@t...pl>

    Witam

    Mam do naprawy zestaw mini głośników komputerowych. Pourywane sa przewody i
    nie wiem jak podłączyć. Na płytce jest scalak oznaczony:

    na górze 8002A
    poniżej IDC1505H

    Nie znajduję w sieci scalaka o takich oznaczeniach. Może ktoś podpowie gdzie
    podłączyć głośniki? Na płytce niw widzę kondensatorów elektrolityznych.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2017-06-22 17:08:16
    Temat: Re: Mini głośniki
    Od: "Kamil" <n...@t...pl>

    Użytkownik "Kamil" napisał:

> [...]

    > Nie znajduję w sieci scalaka o takich oznaczeniach. Może ktoś podpowie
    > gdzie podłączyć głośniki? Na płytce niw widzę kondensatorów

    Sorry. Znalazłem 8002. Musiałem wcześniej coś źle wpisać. Jednak na
    schemacie jest pewna nielogiczność. Dwa wejścia, a na wyjściu jeden głośnik.
    A jak w zestawie są dwa to jak je podłączyć? Tu jest ten scalak:

    http://remek62.republika.pl/Tymcz/8002B.jpg

    http://thaieasyelec.com/downloads/EFDV308/HXJ8002_Mi
    niature_Audio_Amplifier_Datasheet.pdf

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2017-06-22 17:20:24
    Temat: Re: Mini g?o?niki
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-06-22 o 17:08, Kamil pisze:

    > Sorry. Znalazłem 8002. Musiałem wcześniej coś źle wpisać. Jednak na
    > schemacie jest pewna nielogiczność. Dwa wejścia, a na wyjściu jeden
    > głośnik.

    Na jakim schemacie są dwa wyjścia?

    > A jak w zestawie są dwa to jak je podłączyć? Tu jest ten scalak:

    Zestaw głośników to rozumiem co najmniej dwie osobne obudowy.
    Skoro dwie osobne obudowy i komputerowe to powinny być stereo - czyli
    dwa takie scalaki każdy sterujący swoim głośnikiem.
    P.G.

  • 4. Data: 2017-06-23 00:00:35
    Od: "Kamil" <n...@t...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał:

    > Na jakim schemacie są dwa wyjścia?

    O co Ci chodzi? Napisałem dwa wejścia. Popatrz na pdf z drugiego linka. Ten
    pierwszy nie bardzo pasuje. W pdf jest kilka wersji. Wybrałem nie tę co
    trzeba. Popatrz tu:

    http://remek62.republika.pl/Tymcz/Wzmacniacz.jpg

    http://remek62.republika.pl/Tymcz/8002(2.0W).pdf

    Przepraszam za pomyłkę.

    > Zestaw głośników to rozumiem co najmniej dwie osobne obudowy.
    > Skoro dwie osobne obudowy i komputerowe to powinny być stereo - czyli dwa
    > takie scalaki każdy sterujący swoim głośnikiem.

    Dwie osobne obudowy i stereo. Zasilacz i wzmacniacz dwukanałowy są w jednej
    obudowie, a w drugiej obudowie jest tylko głośnik. To typowe rozwiązania w
    tanich zestawach. W jakichś ful wypas jest może inaczej. Nie wnikam,

    Pzdr

  • 5. Data: 2017-06-23 08:24:44
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-06-23 o 00:00, Kamil pisze:

> [...]
    > pierwszy nie bardzo pasuje. W pdf jest kilka wersji. Wybrałem nie tę co

    A jaki masz podpis do obrazka?
    Poprzednio zalinkowałeś właściwy układ, tzn ten, na który powinieneś
    patrzeć. Ten tutaj nadaje się do zasilenia tylnych głośników według
    standardów z lat siedemdziesiątych.

    Pozdrawiam

    DD

  • 6. Data: 2017-06-23 11:04:21
    Od: "Kamil" <n...@t...pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał:

    > A jaki masz podpis do obrazka?

    Podpis pod obrazkiem determinuje wszystko? Zdumiewa mnie Twoje podejście.
    Przypomnę. Dwa wejścia, w domyśle stereo, dwa wzmacniacze pracujące na jeden
    głośnik. Czyli już nie stereo. Tak ma być? Taki scalak mam w zestawie dóch
    głośniczków do komputera. Głośniki mają po 4 om. W datasheet jest wymóg 8
    om. Połączyłem oba głośniki szeregowo i gadają, ale nie w stereo. Takie małe
    oszustwo :) A może można inaczej? Nie ma na płytce kondensatorów
    elektrolitycznych.

    > Poprzednio zalinkowałeś właściwy układ, tzn ten, na który powinieneś
    > patrzeć. Ten tutaj nadaje się do zasilenia tylnych głośników według
    > standardów z lat siedemdziesiątych.

    Moje głośniki są z zeszłego roku :)

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2017-06-23 11:11:06
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > pierwszy nie bardzo pasuje. W pdf jest kilka wersji. Wybrałem nie tę co

    Na tych rysunkach (i tych poprzednich) ja widzę układ z jednym wyjściem
    przeciwsobnym. Gdyby nie było informacji, że to jest zestaw głośników do
    komputera to założyłbym, że dwa głośniki były podłączone do tego
    wyjścia, ale skoro wygląda, że całość powinna być stereo to powinien
    gdzieś być schemat na którym są na prawdę dwa wyjścia i o ten schemat
    pytałem.

> [...]
    > obudowie, a w drugiej obudowie jest tylko głośnik. To typowe rozwiązania w
    > tanich zestawach. W jakichś ful wypas jest może inaczej. Nie wnikam,

    Skoro masz wzmacniacz dwukanałowy (wszystko jedno w której obudowie) to
    w czym jest problem?
    Do jednego kanału podłącz głośnik w obudowie w której jest ten
    wzmacniacz, a do drugiego głośnik w tej drugiej obudowie.
    P.G.

  • 8. Data: 2017-06-23 11:29:08
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-06-23 o 11:04, Kamil pisze:

> [...]
    > małe
    > oszustwo :) A może można inaczej? Nie ma na płytce kondensatorów

    Nie uwzględniłem możliwości takiego oszustwa.
    Od początku wyglądało na stereo to usiłowałem się doszukać tego drugiego
    kanału. Też pisałeś o wzmacniaczu dwukanałowym.

    Jak masz jedno napięcie zasilające wzmacniacz to możesz:
    - sygnał wyjściowy (którego składowa stała jest różna od 0) przepuścić
    do głośnika przez elektrolit (oddziela składową stałą),
    - zrobić sygnał symetryczny do wyjściowego i głośnik włączyć między te
    sygnały (ich różnica ma składową stałą 0). Oszczędzasz na elektrolitach
    i zyskujesz 2 x wyższe napięcie sterujące głośnikiem = 4 x wyższa moc
    (przy tym samym napięciu i rezystancji głośnika).
    W tym scalaku masz robienie tego sygnału symetrycznego.
    On nie ma dwu wyjść tylko jedno przeciwsobne.
    Jakby miał dwa wyjścia to miałby też dwa wejścia, a tu chyba nie masz
    wątpliwości, że jest jedno. Czy może też myślisz, że to są dwa
    niezależne wejścia stereo?
    P.G.

  • 9. Data: 2017-06-23 11:49:39
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    > Podpis pod obrazkiem determinuje wszystko? Zdumiewa mnie Twoje podejście.

    Bardzo dokładnie opisuje to co masz na schemacie.

> [...]
    > głośniczków do komputera. Głośniki mają po 4 om. W datasheet jest wymóg 8
    > om. Połączyłem oba głośniki szeregowo i gadają, ale nie w stereo. Takie

    Tak, często są takie "małe oszustwa". Niby stereo, ale jakiś tego nie
    słychać. Jakieś grosze taniej, a często użytkownik się nie zorientuje.

    > oszustwo :) A może można inaczej? Nie ma na płytce kondensatorów
    > elektrolitycznych.

    Takie wartości jakie masz w pdf to nie jest już żadne wyzwanie i nie ma
    potrzeby używania elektrolitów. Dwa wzmacniacze w tym scalaku są
    połączone do pracy w układzie mostkowym, chociaż chyba dałoby się to
    połączyć tak, żeby pracowały jakby niezależnie.
    A elektrolity? Zobacz:
    http://www.tme.eu/pl/details/gcm32er70j476me19l/kond
    ensatory-mlcc-smd-1210/murata/
    Nie ma też informacji że gdzieś tam musi być 8 omów, wręcz bardzo
    wyraźnie podane są parametry nawet dla 3 omów.
    Ogólnie - musisz zobaczyć co i gdzie jest podawane na scalak i czy to co
    masz na wyjściu to poprawny sygnał, w szczególności czy masz coś na
    wyjściu (przy takim połączeniu jak zrobiłeś) przy sygnale mono na wejściu.
    A sam scalak pozwala na zrobienie nie tylko wzmacniacza różnicowego, ale
    też sumatora do udawania stereo (identyczne połączenia od obu wejść do
    4). Po co to nie wiem, ale można.

    > Moje głośniki są z zeszłego roku :)

    Też nie sądzę żeby ktoś coś takiego teraz robił :)

    Pozdrawiam

    DD

  • 10. Data: 2017-06-23 13:05:50
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-06-23 o 11:49, Dariusz Dorochowicz pisze:
> [...]
    > połączone do pracy w układzie mostkowym, chociaż chyba dałoby się to
    > połączyć tak, żeby pracowały jakby niezależnie.

    Masz na myśli ten konkretny scalak?
    Jeśli tak to nie ogarniam - jeden wzmacniacz robi x -1 z wyjścia
    drugiego i decydują o tym połączenia do których nie ma dostępu.
    P.G.