  • 1. Data: 2018-10-20 12:38:04
    Temat: Moduł GPS jako źródło czasu
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Pracuję właśnie nad kolejnym projektem zegara z lampami nixie. Założenia
    są takie, że zegar powinien sam synchronizować czas z jakiegoś źródła.
    Początkowo planowałem wykorzystać ESP8266, ale z powodu pewnych
    problemów (parę postów wyżej) rozpatruję rozmaite alternatywy.

    Zegar będzie posiadał metalową obudowę, odpadają więc wszelkie
    rozwiązania wymagające wewnętrznych anten, jak chociażby DCF77 (tutaj
    zresztą pewnie i tak problemem okazałaby się pracująca przetwornica
    impulsowa, generująca napięcie anodowe dla nixie). Ethernet odpada, bo
    ciężko podciągać skrętkę do zegara stojącego na meblach. ;)

    Zastanawiam się jeszcze nad modułem GPS. Ktoś ma doświadczenia ze
    stosowaniem tych modułów jako źródła czasu? Wewnątrz budynków będzie
    problem ze złapaniem fix-a, ale tutaj przecież chodzi tylko o to, żeby
    raz na jakiś czas udało się odebrać jedną prawidłową ramkę i odczytać z
    niej czas. Jest to możliwe?

    Kolejna sprawa - zewnętrzna antena GPS. Ktoś może orientuje się, czy
    można gdzieś dostać (albo w jakiś sposób wykonać) antenę GPS w formie
    przypominającej wielokąt foremny wykonany z drutu (zupełnie zapomniałem
    nazwy)? Bardzo pasowałaby mi stylistycznie do projektu. ;)

  • 2. Data: 2018-10-20 13:17:27
    Temat: Re: Moduł GPS jako źródło czasu
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 20 Oct 2018 12:38:04 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > żeby
    > raz na jakiś czas udało się odebrać jedną prawidłową ramkę i

    Tak, używam GPS jako zegar wew. budynku. Do odczytu czasu nie
    potrzebuje fixa, wystarczy sygnał z jednego sat, który np. wleci
    oknem.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2018-10-20 16:48:40
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zamiast sie pierdolic z jakimis gpsami uzyj jako wzorca czestotliwosci sieci.
    Dlugoczasowo jest to stabilny sygnal.

  • 4. Data: 2018-10-20 18:31:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 20 Oct 2018 07:48:40 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder
    napisał(a):
    > Zamiast sie pierdolic z jakimis gpsami uzyj jako wzorca czestotliwosci sieci.
    Dlugoczasowo jest to stabilny sygnal.

    Pierdolisz.
    Zapomniales co sie dzialo ... wiosna ?
    Odchylki do 5 minut ...

    No i to nie jest zrodlo czasu, prad wylacza i czas znika.
    Ale z pokladowym kwarcem moze da rade, szczegolnie jak sie dobrze
    oprogramuje.

    W sieciah GSM jest dosc dokladny czas, roznice ~1s w stosunku do NTP,
    ale jak oni to rozsylaja - nie wiem.

    J.

  • 5. Data: 2018-10-20 19:09:27
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Ale odchylki sa korygowane. Najwazniejszy miernik tam gdzie zarzadzaja pradem to
    licznik pokazujacy o ile okresow jest wyprodukowane za malo albo za duzo w stosunku
    do wzorca. Chwilowa stabilnosc sieci ma prawo sie zmieniac. Ale dlugoterminowa jest
    bardzo dobra. Poza tym te wszystkie cudowania zeby wlasnorecznie zrobiony zegarek
    mial sekunde odchylki na sto lat swiadcza o glupocie konstruktora. Stanie sie cos jak
    bedzie niedokladny na minute rocznie? Nic sie nie stanie.

  • 6. Data: 2018-10-20 19:46:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    http://www.mleczko.pl/_galeria/g/symbol-fd8.jpg

    > Zapomniales co sie dzialo ... wiosna ?
    > Odchylki do 5 minut ...
    >
    > No i to nie jest zrodlo czasu, prad wylacza i czas znika.

    No więc właśnie, pytanie dotyczyło całkiem czego innego.

    > W sieciah GSM jest dosc dokladny czas, roznice ~1s w stosunku
    > do NTP, ale jak oni to rozsylaja - nie wiem.

    Normalnie, tak jak wszystko. Polecenie AT+CCLK? bardzo ładnie
    zwraca datę i czas. Jeśli się nie ma RTC, to warto się w ten
    sposób dostroić, nawet jeśli potem będzie nawiązane połączenie
    z siecią i wystartuje ntpd.

    Jarek

    --
    Raz tylko dany ci czas
    Ani on twój ani czyj

  • 7. Data: 2018-10-20 20:45:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 20 Oct 2018 12:38:04 +0200, Atlantis napisał(a):
> [...]
    > przypominającej wielokąt foremny wykonany z drutu (zupełnie zapomniałem
    > nazwy)? Bardzo pasowałaby mi stylistycznie do projektu. ;)

    http://orbanmicrowave.com/the-basics-of-patch-antenn
    as/

    Moze to ci podpasuje ?

    To po prostu kawalek blachy nad wiekszym kawalem blachy.
    Choc nie widze juz najprostszego zdjecia, wszystkie maja dielektryczna
    wkladke ...

    https://signalwell.en.alibaba.com/product/6056839943
    6-800873866/High_performance_1575r_a_GPS_Antenna_157
    5_MHz_Passive_PCB_Antenna_With_Pigtail_Cable_U_FL_I_
    PEX.html

    Albo w wersji fraktalnej

    https://www.researchgate.net/figure/Geometry-of-GPS-
    patch-antenna-with-the-fractal-EBG-structure_fig1_34
    34829

    Bo helikalna to chyba nie bedzie pasowac ?

    J.

  • 8. Data: 2018-10-20 21:04:44
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 10/20/18 4:48 PM, Zenek Kapelinder wrote:

    > Zamiast sie pierdolic z jakimis gpsami uzyj jako wzorca
    > czestotliwosci sieci. Dlugoczasowo jest to stabilny sygnal.

    Jak sam mówisz, to jest wzorzec częstotliwości. Ja potrzebuję wzorca
    CZASU, aby zegar ustawiał się automatycznie. Swoją drogą nie wiem czemu
    miałbym upierać się przy taktowaniu zegara siecią energetyczną, skoro
    mamy dostępne dokładne rezonatory kwarcowe i relatywnie tanie układy RTC
    z kompensacją temperaturową.

  • 9. Data: 2018-10-20 21:06:12
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 10/20/18 7:46 PM, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Normalnie, tak jak wszystko. Polecenie AT+CCLK? bardzo ładnie
    > zwraca datę i czas.
    A zadziała to bez aktywnej karty SIM? Bo konieczność posiadania osobnego
    numeru dla zegara nie jest zbyt ciekawym rozwiązaniem...

  • 10. Data: 2018-10-20 23:33:09
    Od: b...@g...com

    użytkownik Atlantis napisał:

    > Jak sam mówisz, to jest wzorzec częstotliwości. Ja potrzebuję wzorca
    > CZASU, aby zegar ustawiał się automatycznie.

    cyt.
    Czas uniwersalny nie uwzględnia zmian czasu na zimowy i letni. Zmiana czasu na letni,
    czyli o godzinę do przodu, odbywa się w ostatnią niedzielę marca, natomiast zmiana na
    czas zimowy, czyli o godzinę do tylu, odbywa się w ostatnią niedzielę października.
    Nie są to stale daty, ponieważ każdego roku wypadają w inny dzień miesiąca.
    https://ep.com.pl/artykuly/10611-Zegar_ustawiany_za_
    pomoca_GPS.html