  • 1. Data: 2013-01-23 21:41:53
    Temat: [Moduł GSM] Poziom napięć - nota swoje, rzeczywistość swoje
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Eksperymentując z modułem GSM Motorola D15 zauważyłem dosyć dziwną
    rzecz. Chyba już kiedyś wspominałem, że w nocie katalogowej modułu
    znajduje się następujący zapis dotyczący portu szeregowego:

    "The D15 is a DCEdevice operating in 0 to 5V logic. An MC74VHCT244
    buffer buffers all the In/Out signals."

    Zwracam uwagę na to 5V - konkretna wartość napięcia, a nie relacja do
    VCC (które może się mieścić między 3V a 6V). Nieco niżej zresztą podane
    są poziomy sygnałów na liniach wejściowych i wyjściowych:

    "Vih 2.0V min.
    Vil 0.8V max.
    Voh 4.4V min. @ 50uA or 3.8V min. @ 8mA.
    Vol 0.1 max. @ 50uA or 0.44V @ 8mA."

    Od samego początku sytuacja wydawała mi się nieco dziwna - stan wysoki o
    wymuszonym napięciu, wyższym od napięcia zasilania. Wziąłem więc do ręki
    woltomierz i sprawdziłem poziom napięcia na tych liniach, które trzymają
    jeden stan dłużej (RI i DSR). Wykonałem kilkanaście pomiarów i co się
    okazało? Stan wysoki wynosi około 3V (czasem trochę mniej, czasem trochę
    więcej). Mierzyłem zarówno na linii podłączonej do Atmegi (DSR) jak i
    wiszącej w powietrzu (RI).
    Napięcie zasilania wynosi 5V. Żeby było ciekawiej linia niezwiązana z
    portem szeregowym (DSC_EN - wskaźnik włączenia modułu) w stanie wysokim
    znajduje się na potencjale zbliżonym do VCC.

    Tak samo zachowują się obydwa posiadane egzemplarze tego modułu?

    Ja robię coś nie tak? A może w nocie znajduje się błąd?

    Kwestia ma dla mnie zasadnicze znaczenie, bo chciałbym przejść na
    zasilanie z akumulatorka 3,6V.

  • 2. Data: 2013-01-23 21:56:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Jan 2013, Atlantis wrote:

> [...]
    > następujący zapis dotyczący portu szeregowego:
    >
    > "The D15 is a DCEdevice operating in 0 to 5V logic.

    <baczność!>
    MC74VHCT244 buffer
    ^^^
    <spocznij>

    Dla niezgodnych ze standardem formatowania - podkreślone jest "HCT"

> [...]
    > woltomierz i sprawdziłem poziom napięcia na tych liniach, które trzymają
    > jeden stan dłużej (RI i DSR). Wykonałem kilkanaście pomiarów i co się

    No.
    To teraz popatrz tu:

    http://www.interfacebus.com/voltage_threshold.html

    "0 5V logic" wcale nie oznacza, że napięcie wyjścia będzie
    wynosiło 5V ani że wejście tyle potrzebuje.
    Wejście musi tyle wytrzymać ile przewiduje maksymalne
    napięcie standardu i już (i tu jest miejsce dla rozważań
    nad diodami pasożytniczymi).

    > Napięcie zasilania wynosi 5V. Żeby było ciekawiej linia niezwiązana z portem
    > szeregowym (DSC_EN - wskaźnik włączenia modułu) w stanie wysokim znajduje się
    > na potencjale zbliżonym do VCC.

    A to nie jest po prostu OC?
    (ew. inne wyjście z "podciąganiem")

    > Tak samo zachowują się obydwa posiadane egzemplarze tego modułu?

    A skąd mamy wiedzieć? ;)

    > Ja robię coś nie tak?

    Tak.
    Założenia, błędne :D

    > A może w nocie znajduje się błąd?

    Nie.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2013-01-24 17:19:35
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > http://www.interfacebus.com/voltage_threshold.html

    Wielkie dzięki, to trochę rozjaśniło sprawę.
    Czyli jak rozumiem bez obaw mogę zmniejszyć napięcie zasilania do
    mniej-więcej 3,6V?

    > A skąd mamy wiedzieć? ;)

    Nie mam pojęcia skąd wziął się ten znak zapytania... To miało być zdanie
    oznajmujące. Mam drugi egzemplarz, który zachowuje się identycznie. :)

  • 4. Data: 2013-01-24 22:26:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Jan 2013, Atlantis wrote:

    > Czyli jak rozumiem bez obaw mogę zmniejszyć napięcie zasilania do
    > mniej-więcej 3,6V?

    Zdaje się to producent zapewnia o zgodności z HCT, nie ja :)

    > Nie mam pojęcia skąd wziął się ten znak zapytania...

    :D

    pzdr, Gotfryd