  • 1. Data: 2014-06-05 19:42:40
    Temat: Moduły RFM - zasięg
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Od jakiegoś czasu eksperymentuję z różnymi metodami komunikacji pomiędzy
    MCU. Do tej pory skupiałem się raczej na połączeniach przewodowych
    (Ethernet, CAN, RS405). Do transmisji bezprzewodowej byłem raczej
    sceptycznie nastawiony. Teraz jednak zastanawiam się, czy nie dać szansy
    modułom RFM.

    Koncepcja jest następująca:
    Chciałbym zbudować bramkę pośredniczącą w komunikacji pomiędzy domową
    siecią komputerową i przynajmniej dwiema magistralami, jedną przewodową
    (CAN), drugą bezprzewodową. Sieć przewodowa miałaby służyć do
    komunikacji z ważniejszymi modułami (automatyka domowa). Sieć
    bezprzewodowa pełniłaby funkcję pomocniczą, dając dostęp do mniej
    ważnych urządzeń w przypadku których trudniej byłoby ciągnąć kabel.
    Można tutaj wymienić chociażby czujniki na zewnątrz domu, ale nie tylko.
    Moduł bezprzewodowy mógłbym zamontować wewnątrz zegara nixie i używać go
    do synchronizacji czasu.

    Teraz tylko zastanawiam się nad wyborem odpowiedniego modułu RFM.
    Warunki nie są zbyt trudne. Mieszkam poza miastem, więc eter jest raczej
    czysty, nawet w paśmie 433 MHz. Chciałbym, aby sygnał był dostępny w
    całym, trzykondygnacyjnym budynku oraz w jego otoczeniu (promień jakichś
    20-30 m) obejmującym kilka mniejszych zabudowań.
    Ściany z cegły, więc nie powinny blokować sygnału.

    Skłaniam się w kierunku modułu RFM69, z uwagi na sprzętową obsługę
    błędów, adresowania i szyfrowanie AES. Czy taki moduł spełni wyżej
    wymienione założenia, szczególnie z lepszą, zewnętrzną anteną?

    Jak wygląda kwestia w przypadku modułów na 2,4GHz. Ich wadą jest
    ograniczenie długości danych w ramce do 32 bajtów. Mają anteny trawione
    na PCB, niektóre źródła mówią o zasięgu 30 m w otwartym terenie, inne
    podają większy. Tak czy inaczej podejrzewam, że po minięciu kilku ścian
    siła sygnału znacząco spadnie i nie spełnią one moich wymagań. Niemniej
    natknąłem się na coś ciekawego. Wygląda na to, że istnieje wersja z PA:
    https://www.maritex.com.pl/pl/shop/item/rfm73p-s2/27
    876/
    Ponoć w otwartym terenie ma umożliwiać łączność na dystansie 300m. Mogę
    liczyć na to, że sprawdziłby się w takich warunkach, jak u mnie?

  • 2. Data: 2014-06-06 01:07:32
    Temat: Re: Moduły RFM - zasięg
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 05 Jun 2014 19:42:40 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Skłaniam się w kierunku modułu RFM69, z uwagi na sprzętową obsługę
    > błędów, adresowania i szyfrowanie AES. Czy taki moduł spełni wyżej

    Niestety poświęciłem się modułom rfm12b (co żałuję bo rfm22 czy rfm69
    mają sprzętową obsługę pakietów, co brakuje mi w rfm12b) więc w
    kwesti 69 nie pomogę, ale poszukaj na forum jeelabs
    http://jeelabs.org/, tu kopalnia wiedzy o rfm12b ale też stosują
    rfm69.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2014-06-06 21:51:44
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-06-05 19:42, Atlantis pisze:
> [...]
    > 20-30 m) obejmującym kilka mniejszych zabudowań.
    > Ściany z cegły, więc nie powinny blokować sygnału.

    W domu czasem używam modułów RFM12b na 868MHz do prostej sygnalizacji
    stanu kilku wejść i sterowania. Nie mam problemów z odbiorem - przez dwa
    stropy przechodzi (chociaż drugi strop być może nie jest betonowy).
    Przez dwie ściany też bez problemu. Nie robię statystyk zagubionych
    ramek bo nie mam takiej potrzeby, ale LED mi mruga przy każdej
    prawidłowo odebranej. W obie strony działa. Antenka to kawałek drutu o
    długości ćwiartki fali. Moc ustawiona na max. Niestety nie pamiętam jaka
    prędkość i jak szeroki filtr ustawiłem, ale mniej więcej po środku tych
    zakresów.
    Porównaj jego moc i czułość do nowszych RFMów. W RFM12b w pewnych
    warunkach ujawniają się upierdliwe niedociągnięcia.

    --
    Michał