  • 1. Data: 2017-11-10 18:49:45
    Temat: Monitor BenQ PD2500Q - opinie
    Od: Mint User <m...@f...pro>

    Ma może ktoś i używa tego BenQ PD2500Q i może coś o nim powiedzieć?
    Ogólnie jak widze w testach, wszystko OK, ale troche mnie zastanawia,
    jak to wszystko OK, skoro aż tak nierównomiernie podświetlona matryca.

    Z drugiej strony mam też w użytkowaniu znacznie słabszy model, BenQ
    GW2255 i jestem wręcz "zaskoczony" jego dobrą jakością jak na cenę
    (chyba k. 400 zł mnie kosztował).

    Więc z jednej strony jestem pewny, że ten BenQ lepszy, za 1500 zł to
    będzie lepszy dość dużo od tego przeciętniaka.

    Z drugiej strony używam też starego Eizo FlexScan - i boję się, że BenQ
    może mu nie dorównać.

    Z trzeciej strony do pracy (web głównie) potrzebuję czegoś podobnego co
    mają ludzie. Niestety wiekszośc ma średnią/niską półkę i zwykle problem
    jest "o kolory". Nie zapomnę "dlaczego łososiowy" gdy to było po prostu
    "ecru".

    W sumie dlatego do Eizo dokupiłęm lowendowego BenQ GW2255 - żeby widzieć
    to co inni...

    Ale przydałby mi się a) wiekszy workspace b) w miarę podobny wyglad
    kolorów do tego co widzi "pospólstwo" ;) Jak mawiał Król Julian :D

    Help! Doradźcie! :)

    https://www.benq.com/en/monitor/designer/pd2500q.htm

  • 2. Data: 2017-11-10 19:06:55
    Temat: Re: Monitor BenQ PD2500Q - opinie
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-11-10 o 18:49, Mint User pisze:

> [...]
    > "ecru".
    >
    > W sumie dlatego do Eizo dokupiłęm lowendowego BenQ GW2255 - żeby widzieć

    Ja trochę nie w temacie, ale sam wątek poboczny tworzysz więc, to Twoja
    wina :-)

    Serio tak postąpiłeś? Jaką masz gwarancję, że na tym lowendowym
    zobaczysz to co inni? Moim zdaniem żadną i nawet nie przybliżysz się do
    tego.

    Powiem Ci jak straciłem zlecenie fotograficzne kiedyś. Zrobiłem zdjęcia
    wnętrz profesjonalnym aparatem, zadbałem o korekcję barwną i obiektywu
    (Color Checker Passport, profilowanie monitorów - u mnie Dell U2410 więc
    to nie klasa Eizo). Klient oglądając zdjęcia stwierdził iż kolory są
    beznadziejne, takie to on osiąga robiąc zdjęcia telefonem. A chodziło o
    to, że kobieta na swoim laptopie miała możliwość podciągania składowych
    RGB na sterowniku karty. R miała na maxa bo tak się jej podobało.

    No i moje pytanie brzmi - po cholerę kupowałeś ten lowendowy monitor?
    Podciągnąłeś na nim R na maxa aby mieć tak jak inni? A może G lub B? :-D
    Jak inni mają Twoim zdaniem?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 3. Data: 2017-11-10 20:20:45
    Od: Mint User <m...@f...pro>

    Marek S wrote:

> [...]
    >
    > No i moje pytanie brzmi - po cholerę kupowałeś ten lowendowy monitor?
    > Podciągnąłeś na nim R na maxa aby mieć tak jak inni? A może G lub B? :-D

    Kupiłem go (GW2255) tak z ciekawości no i żeby mieć drugi monitor. Nie
    kosztował majątku. A miał też służyć do tego, żebym mógł podejrzeć jak
    widzą ci, co nie wydadza dużo na monitor.

    Więc w sumie się zastanawiam, czy go zostawić, czy wienić na tego
    PD2500Q (a wtedy Wizo służyłoby za "podgląd" i drugi monitor.

    :)

  • 4. Data: 2017-11-11 01:19:26
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-11-10 o 20:20, Mint User pisze:

    > Kupiłem go (GW2255) tak z ciekawości no i żeby mieć drugi monitor. Nie
    > kosztował majątku. A miał też służyć do tego, żebym mógł podejrzeć jak
    > widzą ci, co nie wydadza dużo na monitor.

    Błąd zrobiłeś. Powinieneś był kupić przynajmniej 1500 tanich monitorów.
    Wtedy miałbyś z grubsza pojęcie jak widzą inni. A, i nie zapomnij losowo
    ustawić parametry każdego z nich :-D

    > Więc w sumie się zastanawiam, czy go zostawić, czy wienić na tego
    > PD2500Q (a wtedy Wizo służyłoby za "podgląd" i drugi monitor.

    Nie ma sensu bawić się w takie eksperymenty. Duże różnice w kolorach są
    gdy masz obraz aRGB i odtwarzasz go w sRGB. Wychodzi wyprany z kolorów.
    Dlatego klientom zawsze konwertuję obrazy do sRGB + osadzenie profilu.
    Całe pozostałe przetwarzanie obrazu rób dobrze i nie zastanawiaj się jak
    inni widzą. Bo w przeciwnym razie to tak jakbyś projektował samochód z
    kwadratowymi kołami żeby wpasowywały się w dziury w asfalcie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 5. Data: 2017-11-11 09:38:08
    Od: Mint User <m...@f...pro>

    Marek S wrote:

    > Błąd zrobiłeś. Powinieneś był kupić przynajmniej 1500 tanich monitorów.
    > Wtedy miałbyś z grubsza pojęcie jak widzą inni. A, i nie zapomnij losowo
    > ustawić parametry każdego z nich :-D

    Dopiero zaczynałem błlądzić :)

    Ale nie zapominaj, że w połowie "i żeby mieć drugi monitor". :)

> [...]
    > inni widzą. Bo w przeciwnym razie to tak jakbyś projektował samochód z
    > kwadratowymi kołami żeby wpasowywały się w dziury w asfalcie.

    Co nie zmienia faktu, że zastanawiam się nad wymianą drugiego
    pomocniczego monitora ;) I offtopic sie zrobil :)

  • 6. Data: 2017-11-11 18:29:39
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-11-11 o 09:38, Mint User pisze:

    > Ale nie zapominaj, że w połowie "i żeby mieć drugi monitor". :)

    Fakt, skupiłem się na połowie tematu, ale zastrzegłem na wstępie, że tak
    zrobię :-)

    Ale jeśli chcesz, to rozwinę tą drugą połówkę również. Obecnie mam 2
    takie same monitory aRGB. Początkowo jako drugi miałem swój stary
    monitor sRGB bo żal mi było go wyrzucać i też byłem ciekaw m.in. "jak
    widzą inni". Jednakże nabywszy doświadczeń uznałem to za głupi pomysł.
    Dlatego mam 2x aRGB.

    A dlaczego tak? Bo wkurzało mnie to, że mimo kalibracji widziałem (z
    oczywistych względów) zupełnie coś innego na obu. Mając 2 monitory
    zapewne zmienisz sposób pracy i zaczniesz wykorzystywać to w aplikacjach
    Windowsowych. Np. jeśli ustawisz jakąś w ten sposób, że na jednym masz
    miniatury obrazów a na drugim podgląd wybranego w większym rozmiarze, to
    zobaczysz zupełnie inne kolory/dynamikę. Czasem bardzo zasadniczo inne.
    Wtedy, jeśli to istotne, trzeba kombinować z przesuwaniem okna na chwilę
    na lepszy monitor. Wytrzymałem może pół roku pracując w ten sposób.
    Poddałem się.

    A i jeszcze ciekawostka. Jeśli jeden obraz umieścisz na granicy obu
    monitorów, to system stosuje różne ICC dla obu połówek jednego zdjęcia.

    Drugi problem jakiego doświadczyłem z jeszcze innym monitorem: jeśli
    jeden z monitorów będzie miał inną pionową rozdzielczość, to jeśli
    będziesz mysz ciągnął poziomo po krawędzi wyższego, to nie przejdzie ona
    na drugi monitor. Będziesz musiał ją podnieść o różnicę wysokości obu
    obrazów i dopiero wtedy przejdzie. Strasznie to utrudnia pracę gdy
    kursor "gdzieś" nagle znika. Weź to pod uwagę przy wymianie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 7. Data: 2017-11-14 21:22:42
    Od: Mint User <m...@f...pro>

    Marek S wrote:

> [...]
    > monitor sRGB bo żal mi było go wyrzucać i też byłem ciekaw m.in. "jak
    > widzą inni". Jednakże nabywszy doświadczeń uznałem to za głupi pomysł.

    W sumie, hmmm, no ale jakbym miał mieć dwa takie same, no nie wiem

    A jakie konkretnie masz? :)

> [...]
    > miniatury obrazów a na drugim podgląd wybranego w większym rozmiarze, to
    > zobaczysz zupełnie inne kolory/dynamikę.

    Ja to cały czas widzę, bo przecież mam dwa :)

    Nabyłem już wprawy :)

  • 8. Data: 2017-11-15 01:49:26
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-11-14 o 21:22, Mint User pisze:

    > W sumie, hmmm, no ale jakbym miał mieć dwa takie same, no nie wiem

    Nad czym się zastanawiasz? Jak dla mnie rozwiązanie super! Właśnie
    wczoraj zamawiałem 2 monitory dla znajomego fotografa bo mu się spodobał
    mój warsztat pracy.

    > A jakie konkretnie masz? :)

    Delle U2410. Nie są już produkowane ale za to używanych jest pełno na
    Allegro i to na fakturę z gwarancją 12-miesięcy. Właśnie takie kupiłem
    dla kumpla również. Mam je od lat - nie do zajechania.

    > Nabyłem już wprawy :)

    Ludzie potrafią zaadaptować się do wszystkich warunków chyba :-D Nawet
    do najbardziej absurdalnych. Niekoniecznie Ciebie mam na myśli, ale mam
    zabawne skojarzenie.

    Otóż właśnie na grupie elektronicznej toczę dyskusję o naświetlaniu
    czegoś tam promieniami UV. No i ze zdumieniem stwierdziłem, że nie mało
    ludzi jako źródło UV stosuje np. żarówki, które same z siebie bardzo
    mało go emitują a do tego ich szkło ma dodatkowy filtr UV. Stosują więc
    wielkie i gorące halogeny by te resztki UV były możliwie duże :-D
    Tymczasem najtańsza świetlówka UV to koszt 2.99zł

    Czemu tak świat wygląda? Hmmm... chyba dla jaj :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 9. Data: 2017-11-16 10:34:14
    Od: Mint User <m...@f...pro>

    Marek S wrote:

    > Delle U2410. Nie są już produkowane ale za to używanych jest pełno na
    > Allegro i to na fakturę z gwarancją 12-miesięcy. Właśnie takie kupiłem
    > dla kumpla również. Mam je od lat - nie do zajechania.

    Z tego co widze sa nawet w sklepach nówki nieużywane :)

> [...]
    > wielkie i gorące halogeny by te resztki UV były możliwie duże :-D
    > Tymczasem najtańsza świetlówka UV to koszt 2.99zł

    Cóż, czasem robi się "workaround" ;) I świeci 100Watt żeby dostać 0,01%
    UV ;)

    > Czemu tak świat wygląda? Hmmm... chyba dla jaj :-D

    Niewiedza. Widzę, jak to postępuje u dzieci znajomych, które uczęszczają
    do szkoły. :/ Regresja postępuje...

  • 10. Data: 2017-11-16 13:09:42
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-11-16 o 10:34, Mint User pisze:

    > Z tego co widze sa nawet w sklepach nówki nieużywane :)

    Wow! Masz rację! Ale to jakieś resztki niestety nie wiadomo skąd
    ściągnięte. U2410 od lat nie jest produkowany.

    One na długi czas zniknęły ze sprzedaży na rzecz modelu 2412 - znacznie
    tańszego pseudo następcy, który nie wspiera aRGB. Wydaje mi się, że Dell
    wycofał się z rynku grafików. Na swojej stronie nie publikuje danych
    technicznych większości monitorów >24". Nie ma też możliwości wyszukania
    monitora po tym czy supportuje aRGB :-( Na infolinii też nie potrafią
    udzielić odpowiedzi jakie to modele.

    > Cóż, czasem robi się "workaround" ;) I świeci 100Watt żeby dostać 0,01%
    > UV ;)

    Korekta: 500W :-D To nie żart :-D

    --
    Pozdrawiam,