  • 1. Data: 2014-04-03 14:07:03
    Temat: Mostek Polaka
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    Czy wiedzieliście, że mostek pełnookresowy wynalazł Polak?
    "Choć mostek został wynaleziony przez polskiego konstruktora Karola
    Pollaka[1], to konstrukcja mostka wzięła nazwę od nazwiska urodzonego w 1856
    we Wrocławiu niemieckiego fizyka, Leo Graetza."
    S.

  • 2. Data: 2014-04-03 14:44:46
    Temat: Re: Mostek Polaka
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Sylwester Łazar napisał:

    > Czy wiedzieliście, że mostek pełnookresowy wynalazł Polak?

    A tak bardziej konkretnie, to Pollaka.

    > "Choć mostek został wynaleziony przez polskiego konstruktora Karola
    > Pollaka[1], to konstrukcja mostka wzięła nazwę od nazwiska urodzonego
    > w 1856 we Wrocławiu niemieckiego fizyka, Leo Graetza."

    Żeby było śmieszniej, to poza Polską nazwa "mostek Graetza" jest rzadko
    spotykana.

    Jarek

    --
    Zielony mosteczek ugina się
    Trawka na nim rośnie, nie sieka się

  • 3. Data: 2014-04-03 15:08:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    > A tak bardziej konkretnie, to Pollaka.
    > Żeby było śmieszniej, to poza Polską nazwa "mostek Graetza" jest rzadko
    > spotykana.

    Nic dziwnego - skąd zagranicą mają wiedzieć, co to ,,mostek" :P

    ,,Graetz bridge" - 276000 wyników za pierwszym strzałem w Google.
    ,,Greatz bridge" - 496000 wyników :D

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2014-04-03 15:09:19
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > A tak bardziej konkretnie, to Pollaka.
    Można powiedzieć Polaka, Karola Pollaka.
    No i w tym roku też inny Karol Polak Jan Paweł II jest szczególnie
    przypominany.
    Coś mamy szczęście do tych Karoli :-)

    > Żeby było śmieszniej, to poza Polską nazwa "mostek Graetza" jest rzadko
    > spotykana.
    A jak jest w książkach?
    Sam się zastanawiam, dlaczego nam od 1 klasy Technikum tłuczono,
    że to mostek Graetza? Nie kojarze teraz, czy w polskich książkach faktycznie
    tak jest?
    Skąd jednak taka powszechna indoktrynacja.
    Ja nawet nie wiem skąd się to wzięło, ślepo wierząc, że ktoś kiedyś
    poprawnie powiedział czy napisał.
    Pamiętam tylko, ze kilka razy musiałem sprawdzić jak się to w ogóle pisze.
    S.

  • 5. Data: 2014-04-03 15:17:52
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Nic dziwnego - skąd zagranicą mają wiedzieć, co to ,,mostek" :P
    >
    > ,,Graetz bridge" - 276000 wyników za pierwszym strzałem w Google.
> [...]
    Dobrze Jarek napisał:
    "rectifier bridge"
    Około 5,520,000 wyników.
    O ile przeglądarka jest jakimś autorytetem w dobie "pozycjonowania"
    S.

  • 6. Data: 2014-04-03 16:45:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > że to mostek Graetza? Nie kojarze teraz, czy w polskich książkach
    > faktycznie tak jest? Skąd jednak taka powszechna indoktrynacja.

    Nie wiem czy aż indoktrynacja. Mamy chyba w Polsce zamiłowanie do
    utrwalania nazwisk w nazwach różnych rzeczy. Najważniejsze, by
    nazwisko w ogóle było, historii nikt pamiętać nie musi. "Szambo"
    upamięta niejakiego Chambeau, o którym chyba nawet Francuzi nie
    potrafią wiele powiedzieć, jakie miał zasługi na polu hygieny. Tak
    samo "prysznic" dla uczczenia Wincentego Priessnitza. Tu przynajmniej
    wiadomo, co on był za jeden -- urodził się w 1799 roku Jeseniku na
    Morawach, i nawet rok 1999 był ogłoszony Rokiem Preissnitza przez
    jakieś Unesco, czy coś podobnego. Tyle że w Polsce mało kogo to
    obchodziło, mimo że tylko u nas został on upamiętniony w nazwie tej
    łazienkowej sikawki.

    Wspmnieć jeszcze warto o uczonych radzieckich, którzy jakże często
    pojawiają się w polskich nazwach. Choćby taka "klatka Schodowa".
    Co to jest klatka Faradaya, wiedzą wszyscy, ale kim był akademik
    Schodow -- mało kto pamięta. Albo woda Sodowa. Ludzie conajwyżej
    kojarzą wodę Burowa.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2014-04-03 17:05:41
    Od: RR <m...@w...pl>

    > A jak jest w książkach?
    > Sam się zastanawiam, dlaczego nam od 1 klasy Technikum tłuczono,
    > że to mostek Graetza? Nie kojarze teraz, czy w polskich książkach faktycznie
    > tak jest?

    "Zasilacze" (Henryk Borowski 1957) jest tylko "prostownik
    mostkowy/pełnookresowy". W klasyce z przełomu '50/'60 też się raczej
    nie spotka, ale tam wiele ruskiego pochodzenia literatury (Cykin,
    Zerebcow, Łożnikow, Malinin).

    --
    rry

  • 8. Data: 2014-04-03 17:17:26
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    > Nic dziwnego - skąd zagranicą mają wiedzieć, co to ,,mostek" :P

    http://en.wikipedia.org/wiki/Mostek

    ...tylko że byłby to Greatz Mosteka.
    No i chyba Mostek nigdy mostków nie robił, mimo że parał się
    półprzewodnikami.

    pzdr
    mk

  • 9. Data: 2014-04-03 17:52:23
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

> [...]
    > poprawnie powiedział czy napisał.
    > Pamiętam tylko, ze kilka razy musiałem sprawdzić jak się to w ogóle pisze.

    Indoktrynacja? Że mostek Graetza?
    Mnie tam na początku w techniku uczono, że to "mostek Łarionowa". W
    następnych latach był to już "mostek Graetza-Łarionowa". Takie to były
    czasy. Pamiętam jak w 1 klasie podstawówki (lata pięćdziesiąte) rodzice
    kolegi zmienili nazwisko z Lipiński na Iwanienko.

  • 10. Data: 2014-04-03 18:33:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Andrzej napisał:

    > Takie to były czasy. Pamiętam jak w 1 klasie podstawówki (lata
    > pięćdziesiąte) rodzice kolegi zmienili nazwisko z Lipiński na
    > Iwanienko.

    Mam nadzieję, że to nie ten sam, co o nim dziesięć lat później
    opowiadano anegdoty. Zmienił nazwisko, a po dwóch tygodniach
    znów przychodzi do urzędu z podaniem o kolejną zmanę. Pytają go
    o co chodzi, czy nie mógł od razu dobrze wybrać. A on wtedy, że
    jak się będzie przedstawiał i znowu go ktoś zapyta "a jak się
    pan nazywał poprzenio", to będzie mógł powiedzieć "Lipiński",
    a nie "Rozenkranc".

    Jarek

    --
    W pięćdziesiątym już był dyrektorem | krzyczał major bezpieki w powiecie
    ktoś donosem chciał kłodę pod nogi | "Coście w knajpie mówili o Lwowie?"