  • 1. Data: 2013-01-30 23:50:47
    Temat: [Motorola D15] Sygnał dzwonka w słuchawce
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Kolejny rozdział moich zmagań z obsługą modułu GSM w ramach nauki
    programowania AVR-ów. Tych, którzy nie czytali poprzednich wypowiedzi
    szybko informuję, że chodzi o wyposażenie starego, bakelitowego telefonu
    RWT w możliość wykonywania połączeń w sieci GSM. ;)

    Projekt na finiszu. Powróciłem do tematu podłączenia słuchawki i
    mikrofonu. Wkładkę W66 na próbę podpiąłem do wyjścia audio przez
    kondensator 10uF, z pominięciem wzmacniacza. Okazuje się, że jednak
    trzeba będzie dać jeden tranzystorek, gdyż poziom sygnału jest za mały.

    Martwi mnie jednak coś innego. Mianowicie przy każdym połączeniu
    przychodzącym moduł generuje denerwujący sygnał dzwonka na wyjściu
    audio. Przy odłożonej słuchawce mogę jakoś z tym sobie poradzić - w tej
    chwili słuchawka jest podłączona przez wolną parę styków widełek, które
    są rozwarte przy odłożonej słuchawce. Gorzej wygląda sytuacja, gdy
    połączenie przychodzące pojawi się wtedy, gdy słuchawka będzie
    znajdowała się przy uchu... W programie znajduje się instrukcja, która
    ma odrzucać połączenia przychodzące, które pojawiają się w takiej chwili
    (np. w trakcie wykręcania numeru albo tuż po rozłączeniu się
    poprzedniego rozmówcy). Niestety, to nie wystarczy - zanim funkcja
    zadziała, świdrujący ton zdąży pojawić się w słuchawce na ułamek sekundy.

    Manual moułu czytałem już parę razy od deski do deski, nic nie rzuciło
    mi się w oczy. Próbowałem też wyszukiwać po słowach kluczowych, ale bez
    rezultatu. Da się jakoś wyłączyć ten denerwujący dzwonek? Może jest do
    tego jakaś standardowa komenda AT? A może ktoś ma pomysł na inne
    rozwiązanie problemu?

  • 2. Data: 2013-01-31 04:56:11
    Temat: Re: [Motorola D15] Sygnał dzwonka w słuchawce
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > ... Da się jakoś wyłączyć ten denerwujący dzwonek? Może jest do tego jakaś
    > standardowa komenda AT? A może ktoś ma pomysł na inne rozwiązanie
    > problemu?

    Pomyślałem tak - żeby zakluczować wyjście audio na słuchawkę dopiero w
    momencie, gdy zainicjuje się łączenie, lub gdy odbierze się połączenie
    przychodzące. Jeśli nie inicjujesz połączenia (mam na myśli sytuację, gdy
    już jest wprowadzony cały numer i można startować), nie odbierasz, to
    wyjście audio przekierować na dodatkowy buzerek, niech go nawet rozpieprzy
    siłą, jeśli chce, ważne, że w ucho nie walnie, a przy podniesieniu mtf
    wysłać odpowiedni sygnał audio z lokalnego generatora.
    Dodatkowo, nie wiem, jak się to sprawdzi... na zaciski słuchawki dwie
    przeciwrównolegle przypięte diody germanowe... krzemowe też można, ale ich
    działąnie będzie słabsze, choć powinno wystarczyć. Nieznacznie (choć
    słyszalnie) podnosi to poziom harmonicznych, ale czytelności i słyszalności
    nie powinno popsuć - tak się robiło w starszych telefonach bez układu
    przeciwtrzaskowego (a potrafiło pierdolnąć w ucho, oj, potrafiło, mnie też,
    przez 30 minut byłem głuchy na to ucho...), lub jak ten chyba selenowy, czy
    jaki go wuj "diaczek" dokręcany na płytce aparatu do zacisków słuchawki, był
    uprzejmy dać dupci i zewrzeć się na amen, albo stracić przejście.
    Tutaj diodki może nie będą grać aż takiej roli, pomyślałem sobie jednak, że
    mogą zabezpieczyć ucho przed udarem akustycznym (przytną szczyty sygnału)...
    choć w stanie spoczyku, jak napisałem, to ja bym dzwonek na dedykowany
    buzerek przekierował, czy to może kluczem na CD4066 (cztery ma), lub czymś
    równoważnym, albo nawet odpowiednio wysterowanym przekaźnikiem? Oczywiście,
    po zakończeniu rozmowy natychmiast przekierowanie z powrotem na buzerek, aby
    kolejne przychodzące połączenie nie walnęło w ucho kogoś, kto nie zdąży
    odłożyć mtf.

  • 3. Data: 2013-01-31 10:40:08
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 31 Jan 2013 04:56:11 +0100, "Anerys" <s...@s...pl>
    wrote:
> [...]
    mnie też,
    > przez 30 minut byłem głuchy na to ucho...), lub jak ten chyba

    Ten problem to i w współczesnych smartfonach występuje. Np. w Omni
    geniusze wymyslili, ze sygnał dzwonienia będzie odtwarzany z tego
    samego "głośnika" co rozmowa tylko 100x glosniej. Zdarzylo mi się tez
    ogluchnac, gdy wybierając nr (tel już wyświetlił komunikat
    wybierania) przyłożyć tel. do ucha gdy akurat w tym samym momencie
    przyszło pol przychodzące i tel. radosnie zadzwonił prosto do ucha
    przerywając procedurę wybierania nr.
    W SGS2 też mi się tak zdarzyło, chociaż tutaj głośnik jest z tylu co
    już tak nie kopie po uszach w takich przypadkach. Zawsze mnie dziwi
    ze API wybierania nie odrzuca palaczenia przychodzącego w momencie
    gdy jest aktywne wybieranie nr. Ciekawe ze i winmo i androidzie ten
    problem występuje.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2013-01-31 19:14:23
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-01-31 04:56, Anerys pisze:

> [...]
    > rozpieprzy siłą, jeśli chce, ważne, że w ucho nie walnie, a przy
    > podniesieniu mtf wysłać odpowiedni sygnał audio z lokalnego generatora.

    Ja chcę tego sygnału pozbyć się w ogóle - klimatycznie kompletnie nie
    pasuje do starego telefonu. Nie po to przewijałem stary dzwonek
    elektromechaniczny, żeby mi się w tle odzywało jakieś ćwierkanie.

    Ja pomyślałem o następującym rozwiązaniu (poprawcie mnie, jeśli
    założenia są błędne):

    Wyjście audio przez kondensator jest podłączone do jednostopniowego
    wzmacniacza na tranzystorze. W kolektorze rezystor, baza spolaryzowana
    tak, aby napięcie spoczynkowe na kolektorze wynosiło 1/2 VCC.
    Do bazy poprzez rezystor i diodę podłączona jest również linia wyjściowa
    Atmegi. Po ustawieniu tejże na stan wysoki zaczyna płynąć prąd, który
    sumuje się z prądem polaryzacji bazy. Wartość tego prądu jest tak
    dobrana, aby tranzystor wszedł w stan nasycenia. Przez obwód CE zacznie
    płynąć maksymalny prąd (wyznaczany przez opór w kolektorze) a napięcie
    na kolektorze spadnie do wartości bliskiej masie.

    Ma prawo zadziałać czy gdzieś w moim rozumowaniu kryje się błąd?
    Najbardziej martwi mnie osobna masa analogowa i cyfrowa. W jaki sposób
    tak właściwie są one połączone?

    > sygnału)... choć w stanie spoczyku, jak napisałem, to ja bym dzwonek na
    > dedykowany buzerek przekierował, czy to może kluczem na CD4066 (cztery
    > ma)

    Hmm... Nie wiem czy dobrze rozumiem działanie tego układu. Mam rozumieć,
    że zawiera on cztery "włączniki" które zaczynają przepuszczać sygnał
    (również audio) pomiędzy wejściem a wyjście, gdy poda się stan wysoki na
    linię kontrolną?

  • 5. Data: 2013-01-31 19:28:59
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    I jeszcze jedno pytanie: na wejście wzmacniacza audio będę musiał podać
    nie tylko sygnał audio z modułu, ale również dialtone (ton 425 kHz)
    wygenerowany przez AVR.

    Procedura wygląda następująco:

    1) Użytkownik podnosi słuchawkę. Mikrosterownik włącza zasilanie całego
    zespołu wzmacniaczy audio. Wejście wzmacniacza słuchawkowego jest
    połączone z linią generującą dialtone, odcięte od wyjścia audio modułu
    (celem uniknięcia ogłuszenia przez dzwonek).
    2) Mikrosterownik wysyła do modułu "AT+CSQ". Jeśli odpowiedź potwierdzi
    obecność sygnału, uC zaczyna generować dialtone, dopóki użytkownik nie
    zakręci tarczą. W przypadku braku zasięgu generuje sygnał przerywany.
    3) Zakręcenie tarczą wyłącza dialtone. Rozpoczyna się normalna procedura
    wybierania numeru. Cztery sekundy bezczynności oznaczają jej zakończenie
    i wysłanie "AT*Dnumer". Odłożenie słuchawki przerywa cała procedurę.
    4) Po wysłaniu "AT*D" mikrosterownik odłącza wejście wzmacniacza
    słuchawkowego od linii generującej dialtone i łączy je z wyjściem audio
    modułu.
    5) Pętla zatrzymuje program do odłożenia słchawki.
    6) Po odłożeniu słuchawki uC wysyła "ATH", odłącza audio od modułu i
    wyłącza zasilanie wzmacniaczy.
    Nie wiem jedynie w tej chwili jak wykryć wcześniejsze odłożenie
    słuchawki przez rozmówcę.

    Czy takie przełączanie można w jakiś prosty sposób zrealizować, bez
    budowania "piętrowych" układów na pojedynczych tranzystorach?

  • 6. Data: 2013-01-31 20:04:36
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Ja chcę tego sygnału pozbyć się w ogóle - klimatycznie kompletnie nie
    > pasuje do starego telefonu. Nie po to przewijałem stary dzwonek
    > elektromechaniczny, żeby mi się w tle odzywało jakieś ćwierkanie.

    To inaczej - przekluczować dzwonek na jakiś układ wykonawczy, a jeśli
    dzwonek ma być wyzwolony innym sygnalem, to np. uruchomić jakąś migającą
    lampkę - niektóre starsze aparaty miały wskaźniczek, który poświecał w
    trakcie dzwonienia.

> [...]
    > że zawiera on cztery "włączniki" które zaczynają przepuszczać sygnał
    > (również audio) pomiędzy wejściem a wyjście, gdy poda się stan wysoki na

    Tak, to jest klucz analogowy, dwustronny, czyli możesz wyjście zamienić z
    wejściem i też skomutuje, i stosuje się go także do sygnałów audio. Tu masz
    jego notkę: http://www.fairchildsemi.com/ds/CD/CD4066BC.pdf
    Warunkiem jest, aby wartość kluczowanego sygnału mieściła się między Vss i
    Vdd. Co zreszta masz też podane w tabeli.

  • 7. Data: 2013-01-31 22:27:47
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-01-31 20:04, Anerys pisze:

    > To inaczej - przekluczować dzwonek na jakiś układ wykonawczy

    Hmm... A czy on musi być gdzieś przełączony? W tych kłopotliwych
    sytuacjach, kiedy istnieje niebezpieczeństwo ogłuszenia użytkownika, nie
    wystarczyłoby po prostu odpięcie wyjścia audio modułu od wejścia
    wzmacniacza słuchawkowego? W końcu wielu ludzi używało tych modułów nie
    przejmując się wcale istnieniem interfejsu audio. ;)

    > a jeśli dzwonek ma być wyzwolony innym sygnalem, to np. uruchomić
    > jakąś migającą lampkę - niektóre starsze aparaty miały wskaźniczek,
    > który poświecał w trakcie dzwonienia.

    Dzwonek (ten elektromechaniczny) jest wyzwalany zupełnie innym sygnałem
    - pojawieniem się stanu niskiego na linii RI. Istnieje też druga
    możliwość - sprawdzanie czy przez USART nie przyszedł komunikat
    "RING\r\b" (tak robiłem to wcześniej).
    Ćwierkanie w słuchawce nie jest mi do niczego potrzebne...

    > http://www.fairchildsemi.com/ds/CD/CD4066BC.pdf Warunkiem jest, aby
    > wartość kluczowanego sygnału mieściła się między Vss i Vdd. Co
    > zreszta masz też podane w tabeli.

    Jest jakieś "ale"? Taki "włącznik" może wprowadzać jakieś
    zniekształcenia? Niewykorzystane włączniki mogą "wisieć w powietrzy: czy
    też trzeba coś z nimi zrobić?

  • 8. Data: 2013-01-31 23:33:07
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Dzwonek (ten elektromechaniczny) jest wyzwalany zupełnie innym sygnałem -
    > pojawieniem się stanu niskiego na linii RI. Istnieje też druga

    No, to dzwonek stanem niskim, a lampkę - zamiast buzerka, nawet w Tulipanie
    widziałem bżdżącą przy dzwonieniu lampkę neonową :) Lampka oczywiście dla
    fasonu, ozdoby, jeśli niepotrzebna, to wuj z nią :)

    > możliwość - sprawdzanie czy przez USART nie przyszedł komunikat "RING\r\b"
    > (tak robiłem to wcześniej).
    > Ćwierkanie w słuchawce nie jest mi do niczego potrzebne...

    No, to w stanie spoczynku ją odciąć.

    > Jest jakieś "ale"? Taki "włącznik" może wprowadzać jakieś zniekształcenia?
    > Niewykorzystane włączniki mogą "wisieć w powietrzy: czy też trzeba coś z
    > nimi zrobić?

    To są 4 niezależne klucze. Zniekształcenia - jak to w półprzewodnikach... W
    tabelce masz oporności "otwarte", "zamknięte", gdzieś widziałem podane, jak
    wygląda przenik między liniami sterującymi, a sygnałowymi... Zdaje mi się,
    widziałem aplikację kluczującą sygnał hi-fi, więc chyba poziom
    "nieprawomyślności" zmieści się w granicach przyzwoitości? Aby sygnał nie
    przekroczył Vss/Vdd. Rozczytywałem te układy, bo chcę spróbować zrobić na
    nich komutację w prostej centralce, a jak te układy się sprawdzą, to nabędę
    przekaźniki miniaturowe i sprokuruję coś odporniejszego na niedogodności
    "życia codziennego", od półprzewodników. Pomyślałem sobie też, ze i Tobie
    mogą się przydać, może by ułatwiły budowę układu?

  • 9. Data: 2013-02-01 08:00:18
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2013-01-31 19:28, Atlantis pisze:
    > 1) Użytkownik podnosi słuchawkę. Mikrosterownik włącza zasilanie całego
    > zespołu wzmacniaczy audio. Wejście wzmacniacza słuchawkowego jest
    > połączone z linią generującą dialtone, odcięte od wyjścia audio modułu

    Dodaj jakiś szum i trzaski, żeby było oldskólowo ;)

    > Nie wiem jedynie w tej chwili jak wykryć wcześniejsze odłożenie
    > słuchawki przez rozmówcę.

    Czy modem nie wysyła przypadkiem "NO CARRIER" ?

    > Czy takie przełączanie można w jakiś prosty sposób zrealizować, bez
    > budowania "piętrowych" układów na pojedynczych tranzystorach?

    Wymieniony 4066 nie załatwi sprawy?

    --
    Michał

  • 10. Data: 2013-02-01 19:36:25
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-02-01 08:00, Michał Lankosz pisze:

    > Dodaj jakiś szum i trzaski, żeby było oldskólowo ;)

    O tym też myślałem. Jeden z użytkowników tej grupy proponował, żeby
    uzależnić to od wartości zwracanej przez moduł po "AT+CSQ" - im słabszy
    sygnał, tym więcej trzasków. Na razie jednak moje umiejętności są za
    małe - musiałbym podszkolić się w odtwarzaniu choćby najprostszych
    sampli na Atmedze8. Prawdę mówiąc będę musiał trochę doczytać, żeby
    poradzić sobie z samym dialtonem. ;)

    > Czy modem nie wysyła przypadkiem "NO CARRIER" ?

    Hmm... Już dokładnie nie pamiętam, ale wydaje mi się, że możesz mieć
    rację. Będę musiał jeszcze raz podpiąć go do komputera i zobaczyć jak
    się zachowa. Jeśli faktycznie reaguje takim komunikatem to problem
    rozwiązany. ;)

    > Wymieniony 4066 nie załatwi sprawy?

    Kupiłem scalaki, jutro spróbuję wszystko zmontować.
    Sposób podłączenia układu to tych kluczy ma znaczenie? To znaczy od
    której strony mam podpiąć kondensatory sprzęgające?
    1) Kondensatory między wejściami kluczy a wyjściem audio modułu i linią
    generującą dialtone, obydwa wyjścia kluczy zwarte do bazy tranzystora
    wzmacniającego (tudzież wejścia innego wzmacniacza).
    2) Wejścia kluczy połączone bezpośrednio z wyjściem audio modułu i linią
    generującą dialtone, przez dwa kondensatory podłączone do wejścia
    wzmacniacza audio.
    3) A może kondensatory powinienem umieścić z obydwu stron kluczy?