  • 1. Data: 2015-04-23 21:39:53
    Temat: Multiplekser analogowy U-I
    Od: sword <n...@p...onet.pl>

    Witam,

    Jak najprościej wykonać 2 wejściowy multiplekser analogowy U-I?

    Układ generuje dwa sygnały:

    - napięcie 0..10V
    - prąd 0..20mA

    Te sygnały muszą być podane na wyjście, które będzie sterowane
    z procesora (typ wyjścia). Zasilanie jest w okolicy 24-30V
    i tyle musi taki klucz wytrzymać. Chodzi też o jak najniższą
    rezystancję <10R.

    Coś na wzór układu DG419 SPDT:

    http://www.vishay.com/docs/70051/dg417.pdf

    Ma dosyć dużą rezystancję ~20R.

    Czy da się np. coś takiego wydłubać lepiej na dyskretnych?

    Myślałem też o zwykłym 4066, w którym sparować równolegle
    po dwa klucze i rezystancja była by niższa ale te kości
    mają podane niższe napięcie pracy. Ewentualnie czy ktoś
    zna wersję o wyższym napięciu zasilania? W tej opcji
    dochodzi za to problem wysterowania bramek wysokim
    napięciem.

    Pozdrawiam,
    --
    sword

  • 2. Data: 2015-04-23 22:44:22
    Temat: Re: Multiplekser analogowy U-I
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-04-23 o 21:39, sword pisze:

> [...]
    > z procesora (typ wyjścia). Zasilanie jest w okolicy 24-30V
    > i tyle musi taki klucz wytrzymać. Chodzi też o jak najniższą
    Daj przekaźniki kontaktronowe, jedyne sensowne rozwiązanie.

    > Coś na wzór układu DG419 SPDT:
    >
    > http://www.vishay.com/docs/70051/dg417.pdf
    >
    > Ma dosyć dużą rezystancję ~20R.
    Klucze analogowe mają jedną poważną wadę w tym zastosowaniu,
    rezystancja nie jest stała tylko się zmienia w zależności od nap
    wejściowego, o ile przy pomiarze napięcia to nie przeszkadza to przy
    prądzie już tak i łatwo tego nie ominiesz, dlatego najprościej jest dać
    przekaźnik kontaktronowy.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 3. Data: 2015-04-24 17:28:55
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Thu, 23 Apr 2015 21:39:53 +0200 sword <n...@p...onet.pl> napisał:

    >mają podane niższe napięcie pracy. Ewentualnie czy ktoś
    >zna wersję o wyższym napięciu zasilania?

    MAX333, ale rezystancja klucza to 200-250R

  • 4. Data: 2015-04-24 18:18:12
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2015-04-23 o 21:39, sword pisze:

    > Coś na wzór układu DG419 SPDT:
    >
    > http://www.vishay.com/docs/70051/dg417.pdf
    >
    > Ma dosyć dużą rezystancję ~20R.

    Tu R=35mohm i napięcia kilka kV.
    http://www.digikey.com/web%20export/supplier%20conte
    nt/Crydom_172/mkt/ssr/DC%20brochure.pdf?redirected=1
    A jak trochę za duży to znajdziesz też mniejsze
    hasło w googlach: solid state relay dc output

  • 5. Data: 2015-04-24 18:27:18
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2015-04-24 o 18:18, t-1 pisze:

> [...]
    nt/Crydom_172/mkt/ssr/DC%20brochure.pdf?redirected=1

    > A jak trochę za duży to znajdziesz też mniejsze
    > hasło w googlach: solid state relay dc output

    np:
    https://www.futurlec.com/Relays/SSRDIP60V.shtml

  • 6. Data: 2015-04-29 21:49:07
    Od: sword <n...@p...onet.pl>

    On 2015-04-24 17:28, __Maciek wrote:
    > MAX333, ale rezystancja klucza to 200-250R

    Rezystancję muszę mieć jak najniższą, najlepiej poniżej 2R.

    --
    sword

  • 7. Data: 2015-04-29 21:49:18
    Od: sword <n...@p...onet.pl>

    On 2015-04-24 18:18, t-1 wrote:
    > Tu R=35mohm i napięcia kilka kV.
    >
    > A jak trochę za duży to znajdziesz też mniejsze
    > hasło w googlach: solid state relay dc output

    SSRy znam i przekopałem już dziesiątki tych układów. Problem
    jest taki, ze są bardzo drogie. Ten co podajesz jest bardzo
    ciekawy i obsadził bym go od razu. Koszt takiego przy małej
    produkcji jest ~9zł+ co dosyć konkretnie boli. Nie wiem
    czy dało by się gdzieś dostać jakieś pojedyncze próbki do
    testów bo trochę pachnie egzotyką.

    Próbuję cały czas wymyślić coś tańszego, mam aktualnie taki
    pomysł na tranzystorach:

    http://www32.speedyshare.com/J6UmS/a405ccb4/download
    /ui-switch.png

    Tranzystor BSS83P ma jakieś ~2R to może da radę, dzielnik jest
    potrzebny ponieważ tranzystory mają przeważnie tylko po 20V
    na UGS. Transoptor zmieni poziom wyzwalania klucza.

    Napięcie -5V będzie potrzebne, żeby tranzystor był otwarty kiedy
    wyjście ma poziom napięcia dochodzący do 0V. Ujemne napięcie mogę
    wygenerować z charge pump'y (Vi = -Vi) bo 5V będzie na pokładzie.
    Cały klucz x2 czyli dodatkowy kanał na U.

    Takie rozwiązanie jest co najmniej o połowę tasze niż podany
    SSR, wadą jest oczywiście ilość elementów i większa rezystancja
    klucza.

    Proszę o analizę takiego rozwiązania, może nie zauważyłem jeszcze
    jakiegoś problemu. W każdym razie w symulatorze działa :)

    Zastanawiam się jeszcze nad wymianą transoptora na tranzystory
    ale jeszcze nie mam rozwiązania bo wyjścia z procka są przeważnie
    zabezpieczone diodami do rail'i. Jeśli ktoś ma pomysł to proszę
    o podzielenie się.

    --
    sword

  • 8. Data: 2015-04-29 22:29:35
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Wed, 29 Apr 2015 21:49:07 +0200 sword <n...@p...onet.pl> napisał:

    >Rezystancję muszę mieć jak najniższą, najlepiej poniżej 2R.

    Przekaźnik :-)

    Poważnie - jeżeli częstotliwość przełączania nie musi być duża to mały
    przekaźnik może być dobrym rozwiązaniem. Nie ma się co wstydzić
    takiego rozwiązania, nawet multimetry laboratoryjne za parę tysięcy
    złotych stukają przekaźnikami przy zmianie zakresu.

  • 9. Data: 2015-04-29 22:38:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 29 Apr 2015 22:29:35 +0200, __Maciek <i...@c...org>
    wrote:
> [...]
    > takiego rozwiązania, nawet multimetry laboratoryjne za parę tysięcy
    > złotych stukają przekaźnikami przy zmianie zakresu.

    To pikuś, zdziwiłem się, jak krótkofalowcy w koncówkach mocy w.cz.
    stosują załączanie baterii kondensatorów i cewek dopasowujących
    właśnie przekaźnikami...

    --
    Marek

  • 10. Data: 2015-04-29 22:55:00
    Od: sword <n...@p...onet.pl>

    On 2015-04-29 22:29, __Maciek wrote:
> [...]
    > takiego rozwiązania, nawet multimetry laboratoryjne za parę tysięcy
    > złotych stukają przekaźnikami przy zmianie zakresu.

    O przekaźniku też myślałem ale niestety nie mam dla niego potrzebnego
    prądu. To by musiał być bistabilny no i dwa osobne kanały, żeby można
    odłączyć całkowicie wyjście przy przeciążeniu. Podejrzewam, że cena
    będzie zbliżona do SSRa a klocek jest konkretny.

    Jeśli chodzi o częstotliwość to 0 :) To będzie tylko do konfiguracji
    statycznej wyjścia i w razie czego awaryjne odłączenie.

    --
    sword