    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Subject: Multiplekser przełączający grupę linii
    Date: Thu, 8 Feb 2018 08:39:22 +0100

    Tradycyjną elektroniką cyfrową bawiłem się tylko przez chwilę. Robiłem
    jakieś prostsze projekty (a raczej ćwiczenia), a potem przerzuciłem się
    na mikrokontrolery. Teraz jednak chciałbym wrócić do tego - głównie przy
    okazji FPGA, ale również bawiąc się w fizyczne konstruowanie czegoś ze
    scalaków.

    Preferuję zdobywanie umiejętności przez realizowanie konkretnego,
    użytecznego projektu. W chwili obecnej chodzi mi po głowie sklecenie
    sterownika do wyświetlaczy nixie, który załatwiałby multipleksowanie
    poszczególnych wiświetlaczy (z wygaszaniem przed zapaleniem kolejnej
    cyfry), a dane otrzymywał z MCU szeregowo.

    Na wejściu znajdowałby się więc zespół rejestrów przesuwnych z
    zatrzaskiem. W rejestrach trzymane byłyby po dwa półbajty BCD,
    przekazywane sekwencyjnie na wejście 74141. Potrzebny mi tutaj będzie
    jakiś multiplekser.

    I teraz pierwsze pytanie, jakie mi się nasuwa. Istnieje jakiś układ
    scalony będący zespołem multiplekserów zdolnych przełączać zespół
    czterech wejść pomiędzy (co najmniej sześcioma) zespołami wyjść?
    Czy też jedyną opcją będzie wyrzeźbienie sobie tego z pojedynczych
    multiplekserów?