  • 11. Data: 2018-02-08 12:46:00
    Temat: Re: Multiplekser przełączający grupę linii
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2018-02-08 o 12:30, Atlantis pisze:

    > Nie. Pomysł jest taki, żeby mieć jeden 74141 i multipleksować
    > poszczególne lampy. Na wejścia 74141 podawałbym przez ten multiplekser
    > (zestaw multiplekserów) kolejne półbajty trzymane w rejestrach
    > przesuwnych na wejściu. Osobny układ zapalałby kolejne lampy. Myślę też,
    > że konieczne byłoby zastosowanie jakiegoś licznika i komparatora, który
    > w pewnym momencie gasiłby lampę (coś w rodzaju PWM, celem uniknięcia
    > efektu "duszków"). Jeszcze tego dokładnie nie rozrysowałem, mam tylko
    > ogólny pomysł.

    To sobie zrób multipleksowanie na drucie - potrzebujesz do tego rejestry
    z 3-stanowym wyjściem.

    Pozdrawiam

    DD

  • 12. Data: 2018-02-08 12:55:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
    On 08.02.2018 10:48, J.F. wrote:

    >Wiem, że większość MCU spokojnie się wyrobi. Już tego próbowałem z
    >AVR-ami. Ale już na przykład w przypadku takiego ESP8266 tak dobrze
    >nie
    >jest. Użytkownik ma do dyspozycji tylko jeden hardware'owy timer
    >(timery
    >programowe dostępne w SDK nie nadają się do multipleksowania
    >wyświetlacza) a pinów jest za mało. Z poziomu funkcji obsługi
    >przerwania
    >od timera nie da się wykonać transmisji I2C (za mało czasu, zadziała
    >watchdog)

    Nie wiem jakie tam ograniczenia, ale I2C nie jest sprzetowe ?
    IMO - wystarczyloby jeden bajt wyslac.
    A jak nie, to jest masa szybszych rejestrow.

    >To ja już wolę sobie zbudować (czy to fizycznie, czy w CPLD/FPGA)
    >jakiś
    >hardware, który zajmie się sama obsługą wyświetlaczy. Wiem, że to
    >trochę
    >sztuka dla sztuki i równie dobrze mógłbym to zrobić na dodatkowym
    >mikrokontrolerze, ale to ma być projekt edukacyjny. Programować MCU
    >już
    >jako-tako umiem, a z elektroniki cyfrowej chciałbym sobie zrobić
    >powtórkę.

    No niestety - ekonomia przemawia za dodatkowym MCU ... ale mozna
    doliczyc zdobyte kwalifikacje :-)

    >To był właśnie mój oryginalny pomysł. Liczyłem po prostu na to, że
    >może
    >istnieje coś takiego w jednym scalaku.

    8*4+4 = 40 nog, moze i jest, ale malo popularne.

    >Właśnie zależy mi na synchronizacji z NTP. :)

    Zdecydowanie zachecam do zrobienia tego w MCU/FPGA/CPLD, bo inaczej
    ... duzo scalakow, a zysku edukacyjnego zadnego.

    Mozesz sie przymierzyc do CPLD czysto teoretycznie ... sie okaze, ze
    sie nie da zrobic, bo zasobow zabraknie, to tez sie czegos nauczysz
    :-)

    Ewentualnie, ten tego ... podlaczyc ekran AMOLED i zaprogramowac kolor
    i wyglad nixie :-)

    J.

  • 13. Data: 2018-02-08 13:01:09
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 08.02.2018 o 08:39, Atlantis pisze:
> [...]
    > cyfry), a dane otrzymywał z MCU szeregowo.
    >
    > Na wejściu znajdowałby się więc zespół rejestrów przesuwnych z
    > zatrzaskiem. W rejestrach trzymane byłyby po dwa półbajty BCD,
    > przekazywane sekwencyjnie na wejście 74141. Potrzebny mi tutaj będzie
    > jakiś multiplekser.
    >
    > I teraz pierwsze pytanie, jakie mi się nasuwa. Istnieje jakiś układ
    > scalony będący zespołem multiplekserów zdolnych przełączać zespół
    > czterech wejść pomiędzy (co najmniej sześcioma) zespołami wyjść?
    > Czy też jedyną opcją będzie wyrzeźbienie sobie tego z pojedynczych

    Zrób to na FPGA. Kod na multiplekser do wyświetlaczy jest chyba w co
    drugim podręczniku do programowania FPGA.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 14. Data: 2018-02-08 13:06:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >To sobie zrób multipleksowanie na drucie - potrzebujesz do tego
    >rejestry
    >z 3-stanowym wyjściem.

    Mozna, ale jak znajdzie rejestry przesuwne ze sterowaniem OE na
    wyjsciach po 4 bity, to wyjdzie zgrabnie.
    Jak nie znajdzie i trzeba bedzie dodatkowe bufory ... to zdecydowanie
    jest projekt na CPLD/FPGA.

    Oczywiscie ktos juz na to wpadl
    https://www.markbowers.org/nixie-clock-2012/
    https://www.youtube.com/watch?v=Fb0DH3laBFE
    https://www.elektormagazine.com/labs/fpga-clock-stan
    dalone-dcf77-or-better-wireless-gps-nmea-433mhz-or-b
    oth

    J.

  • 15. Data: 2018-02-08 13:23:00
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 08.02.2018 12:55, J.F. wrote:

    > Nie wiem jakie tam ograniczenia, ale I2C nie jest sprzetowe ?
    > IMO - wystarczyloby jeden bajt wyslac.
    > A jak nie, to jest masa szybszych rejestrow.

    ESP8266 nie ma sprzętowego I2C. Ten moduł jest dość ubogi, jeśli chodzi
    o peryferia. Lepiej to wygląda w nowej wersji - ESP32.

    > Mozesz sie przymierzyc do CPLD czysto teoretycznie ... sie okaze, ze sie
    > nie da zrobic, bo zasobow zabraknie, to tez sie czegos nauczysz :-)

    Jak duże projekty w takim razie można zmieścić w CPLD? Załóżmy, że mowa
    o czymś w rodzaju XC9572XLVQ64. Rozumiem, że te układy mogą się nie
    nadawać do odtworzenia Z80, SID-a z Commodore 64 albo zaprojektowania
    własnego MCU. Jednak tutaj mowa o (relatywnie prostym) sterowniku, który
    robiony na płytce mógłby się zmieścić w kilku-kilkunastu scalakach.
    Faktycznie CPLD mają aż tak skromne zasoby?

  • 16. Data: 2018-02-08 13:28:30
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2018-02-08 o 13:06, J.F. pisze:
> [...]
    > wyjsciach po 4 bity, to wyjdzie zgrabnie.
    > Jak nie znajdzie i trzeba bedzie dodatkowe bufory ... to zdecydowanie

    Ba. Można np dodać poczwórny muultiplekser - coś tam jest gotowego. To
    znacznie mniej niż multipleksowanie wszystkiego i proste do zrobienia.

    Pozdrawiam

    DD

  • 17. Data: 2018-02-08 14:57:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
    On 08.02.2018 12:55, J.F. wrote:

    >ESP8266 nie ma sprzętowego I2C. Ten moduł jest dość ubogi, jeśli
    >chodzi
    >o peryferia. Lepiej to wygląda w nowej wersji - ESP32.

    To moze i lepiej - bedzie mozna uzyc szybsze uklady :-)
    Nie ma jakiegos portu szeregowego z zegarem ?

> [...]
    >robiony na płytce mógłby się zmieścić w kilku-kilkunastu scalakach.
    >Faktycznie CPLD mają aż tak skromne zasoby?

    Oni tego juz dawno nie robia, i przetrwaly tylko jakies szczatkowe
    opisy
    https://www.xilinx.com/support/documentation/applica
    tion_notes/xapp112.pdf

    Jest w ogole do tego jakis program, ktory jeszcze dziala ?

    Jesli dobrze rozumiem, to potrzebujesz:
    -24-bitowego rejestru przesuwajacego,
    -24-bitowego rejestru buforowego,
    -licznika multipleksujacego 6 cyfr ... 3 bity, a moze 6, jesli
    wygodniej bedzie zrobic pierscieniowo,
    -multipleksera ... ktory tu zajmie 4 makrocele ... jak dobrze pojdzie.
    -licznika do odliczania roznych faz, zeby np najpierw wygasic, potem
    zmienic, potem wyswietlic ... i dluzej wyswietlac niz sie zmienialo.
    Powiedzmy ze 4 bity licznika.

    wychodzi mi 62 rejestry, a ten uklad ma 72 ... moze starczyc.
    Ale:
    -ma je w 4 blokach po 18, same rejestry rozciagna sie na 4 bloki,
    trzeba bedzie dzielic ... moze sie da, moze zabraknie.
    -starczy PT (produkt term) i polaczen do realizacji wszystkich
    funkcji, albo nie starczy.
    -potrzebujesz 3 zegarow - jeden do danych z 8266, drugi przepisujacy
    miedzy rejestrami, trzeci do multipleksowania.
    Moze sie uda 2, jesli uzyjemy jeden z 8266 do obu funkcji.
    Trzy zegary w tej kosci sa, plus mozliwosc indywidualnych. Powinno
    starczyc.

    Wiec na oko ... mniej wiecej wejdzie. Ale tylko na oko. I zajmie całą
    kosc.
    I stad rada - sprobowac zaprojektowac i zobaczyc czy wcisnie, czy
    powie ze za malo zasobow :-)
    Z80 to zdecydowanie na czyms innym :-)

    W razie czego mozna pomyslec.
    Chodzi po glowie, zeby np zrezygnowac z tego rejestru przesuwajacego,
    zrobic licznik bitow wejsciowych, i w miare ich nadchodzenia zmieniac
    tylko jeden bit w rejestrze buforowym. 5 bitow zamiast 24 ... z
    ryzykiem, ze PT zabraknie :-)

    J.

  • 18. Data: 2018-02-09 08:35:13
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ewentualnie myślę, czy wceśniej nie "potrenować" sobie na nieco
    prostszym przykładzie - zegarku Nixie (po prostu wykonałbym
    zmodyfikowaną wersję już istniejącego projektu). W zegarze poszczególne
    cyfry są prezentowane na zespołach czterech LED-ów. Zespoły również są
    multipleksowane. Założenie jest więc podobne (24 bitowy zespół rejestrów
    przesuwnych na wejściu, dalej cztery multipleksery (po jednym na każdy
    bit). Multiplekser byłby sterowany z licznika binarnego. Teraz
    zastanawiam się jeszcze jak zrealizować sterowanie zapalaniem zespołów
    kolejnych diod.

    Czy istnieje może jakiś konwerter binarno-dekadowy, który na wejściu
    brałby wartość binarną z licznika, ustalając stan wysoki na wskazanym
    wyjściu? To pozwoliłoby mi także łatwo resetować licznik, bez potrzeby
    stosowania komparatora - po prostu linia 6 resetowałaby licznik.

  • 19. Data: 2018-02-09 09:01:10
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 09.02.2018 o 08:35, Atlantis pisze:

> [...]
    > wyjściu? To pozwoliłoby mi także łatwo resetować licznik, bez potrzeby
    > stosowania komparatora - po prostu linia 6 resetowałaby licznik.

    Jest:-) z tą różnicą, że wystawia na wybranym wyjściu stan niski
    (wyjście OC). Używasz już go do sterowania katod w Nixie ;-)

    Grzegorz

  • 20. Data: 2018-02-09 09:07:49
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

> [...]

    > wyjściu? To pozwoliłoby mi także łatwo resetować licznik, bez potrzeby
    > stosowania komparatora - po prostu linia 6 resetowałaby licznik.

    do ilu ma zliczać ten licznik? Bo czasem w roli komparatora wystarczy
    jedna bramka.

    Grzegorz