  • 1. Data: 2018-07-06 01:20:55
    Temat: NAS-a kupując -- na co zwrócić uwagę?
    Od: JaNus <bez@adresu>

    Na temacie nie znam się zupełnie, a widzę na Alle~, że jest tego sporo,
    i to niedrogie.
    Chyba pociągnę do pozostałych kompów ethernet, więc NAS też go musi
    mieć, to wiem, i sprawdzę. Poza tym chciałbym, aby prócz inter-złącza
    SATA miał i te stare, PATA, bo mam dwa archaiczne dyski, póki nie
    dokupię dla nich zastępstwa, to niech jeszcze popracują.
    Czy NAS powinien mieć jakiś bardzo szybki procesor? Czy ma spełniać
    jeszcze inne, wielce istotne warunki?

    Pomożecie? (cytat, z Edwarda G.)
    { a robotnicy na to odpowiadają "Adamem Słodowym" }

  • 2. Data: 2018-07-06 07:15:32
    Temat: Re: NAS-a kupując -- na co zwrócić uwagę?
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-07-06 o 01:20, JaNus pisze:
    > Na temacie nie znam się zupełnie, a widzę na Alle~, że jest tego sporo,
    > i to niedrogie > Chyba pociągnę do pozostałych kompów ethernet, więc NAS też go
    musi

    a są bez? chyba nie.

    > mieć, to wiem, i sprawdzę. Poza tym chciałbym, aby prócz inter-złącza
    > SATA miał i te stare, PATA, bo mam dwa archaiczne dyski, póki nie

    wywal, sprzedaj... zapomnij o PATA w nowym NAS'ie

    > dokupię dla nich zastępstwa, to niech jeszcze popracują.
    > Czy NAS powinien mieć jakiś bardzo szybki procesor? Czy ma spełniać
    > jeszcze inne, wielce istotne warunki?

    a chcesz aby potrafił co robić?
    Poczytaj co potrafi Zyxel, Asustor, Synology, QNAP

    np.
    https://www.zyxel.com/pl/pl/products_services/nas326
    .shtml?t=p
    http://www.asustor.com.pl/produkty/dladomu/
    https://www.synology.com/pl-pl
    https://www.qnap.com/pl-pl/product/series/home

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2018-07-06 08:05:53
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

> [...]
    > dokupię dla nich zastępstwa, to niech jeszcze popracują.
    > Czy NAS powinien mieć jakiś bardzo szybki procesor? Czy ma spełniać

    Pomysł dobry, ale niedrogo oznacza późniejsze frustracje.
    Jak ja wybierałem to po poczytaniu w grę wchodziły tylko Synology i Qnap
    - wtedy Qnap nie miał jeszcze możliwości (w prosty sposób) postawienia
    serwera pocztowego, więc wybrałem Synology.
    Wziąłem wersję dwudyskową i tego żałuję teraz najbardziej. Gdyby był to
    NAS czterodyskowy to mógłbym sobie walnąć RAID5, a tak mam tylko RAID0 -
    jest bezpiecznie, bo dwie awarie dysku już miałem (WD RED) i wszystkie
    zdjęcia przetrwały :)
    Szybki procesor jest średnio ważny moim zdaniem - warto za to mieć
    trochę więcej pamięci.
    Podstawowa sprawa to GB ethernet - router, komp z takim złączem i kable.
    Na 100 Mbit się załamiesz.

    Pozdrawiam - Mirek
    --
    Mirek Ptak
    kolczan( a t )outlook(kropek) c om

  • 4. Data: 2018-07-06 09:17:43
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    W dniu 06.07.2018 o 08:05, Mirek Ptak pisze:

> [...]
    > NAS czterodyskowy to mógłbym sobie walnąć RAID5, a tak mam tylko RAID0 -
    > jest bezpiecznie, bo dwie awarie dysku już miałem (WD RED) i wszystkie

    Chyba masz RAID1, bo przy RAID0 połowa danych jest na jednym dysku, a
    połowa na drugim, z tym, że wygląda to tak, że połowa każdego pliku jest
    na jednym dysku, a połowa na drugim i jak pada jeden dysk, to nic nie
    przeżyje, ale pojemność jest sumaryczna z obu dysków. Przy RAID1 mamy
    pojemność tylko jednego dysku, a drugi jest kopią 1:1 aktualizowaną na
    bieżąco.

    > Szybki procesor jest średnio ważny moim zdaniem - warto za to mieć
    > trochę więcej pamięci.

    Ale żaden atom czy inne wolne dziadostwo. W jednej firmie mieliśmy QNAP
    TS410U i jak trzeba było zmienić uprawnienia do wielu plików, to czas
    zmian wszystkich plików to coś koło 2 tygodni, zajętość danych na nim to
    coś koło 500GB do 1TB maks. Nie pamiętam ile plików było, ale dosyć
    sporo. Wielkość plików to od 1kB do 20MB (zdecydowana większość plików
    takiej pojemności)

    > Podstawowa sprawa to GB ethernet - router, komp z takim złączem i kable.
    > Na 100 Mbit się załamiesz.

    Później miałem krótko do czynienia z Synology i tam interfejs był
    bardziej intuicyjny i wygodniejszy.
    Tylko to było trochę czasu temu.

    Są NASy które można podłączyć przez HDMI do TV i na tym bezpośrednio
    przeglądać www, zdjęcia, coś na nim działać, interfejs również jest
    dostępny przez sieć, ale używanie go razem z TV jest wygodniejsze w domu.

  • 5. Data: 2018-07-06 09:31:58
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Zwróciłbym uwagę, czy NAS samodzielnie usypia, czyli przechodzi w stan standby.
    W sumie to tylko dwa modele Synology to potrafią (chyba z uwagi na zastosowany
    procesor): DS216+ i 416.
    Nie ma nic tak wqrwiającego w domu, jak chodzący 24/7 NAS z wirującymi dyskami i
    brzęczącymi wcześniej czy później wentylatorami.
    Im większa średnica wentylatora, tym cichszy NAS (ten co wymieniłem powyżej cichy
    jest, cichszy od podobnego QNAP-a). Zewnętrzy zasilacz 'cegiełka' jest cichszy (bo
    nie ma wentylatora) niż wbudowany.
    Usypianie samych dysków opisane w instrukcjach obsługi bez przechodzenia całego
    serwerka w tryb uśpienia zwykle nie działa bo nie i co nam zrobisz.
    Zwróciłbym uwagę, czy czyta format exFAT (np. karty z aparatu) i czy ma serwer DLNA
    oraz koniecznie złącze USB 3.0 (przy 2.0 można się zachlastać, wtedy koniecznie
    zewnętrzne złącze eSata dla przerzucania danych z/na zewnętrzne dyski).
    Jeżeli chcesz stosować dyski PATA, to wpakuj je we własne obudowy i podłącz do NAS-a
    przez USB. I tu z przyczyn wyżej opisanych lepsze są obudowy z funkcją usypiania
    dysku. Lub drutologia i zamknięcie w szafie.
    Przy zewnętrznych dyskach istotny może być ich format plików, NTFS bywa powolny pod
    NAS-owym linuksem, z czasem zauważysz różnicę między transferami 20 Mbps a 60 Mbps,
    ale zwykle NAS da radę je sformatować na ext4.
    Kup jeden z tych, co napisałem w drugiej linijce i będziesz zadowolony, to modele
    sprzed paru lat i da się niedrogo trafić.

  • 6. Data: 2018-07-06 09:35:46
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Oops, miałem na myśli DS213+ i DS413.

    -----

  • 7. Data: 2018-07-06 09:38:57
    Od: ń <ń@ń.ń>

    No jasne, za chwilę dojdziemy do co najmniej i7, dysków 10000 rpm i racka do domu.
    A prąd dostarczają taczkami za darmo.

    -----

  • 8. Data: 2018-07-06 10:40:58
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

> [...]
    > dokupię dla nich zastępstwa, to niech jeszcze popracują.
    > Czy NAS powinien mieć jakiś bardzo szybki procesor? Czy ma spełniać

    Odpuść te stare dyski.
    1. Pierwszy problem to z jakich usług będziesz na tym NASie korzystał
    i czy będzie on miał możliwość dołożenia jakichś pożytecznych.
    2. Problem to nie wszystkie NASy potrafią uśpić siebie i dyski,
    jak masz go gdzieś w piwnicy czy na strychu to tylko strata kasy
    (za prąd) jak w pokoju gdzie przebywasz sporo czasu będzie
    to denerwować.
    3. Prędkość procesora zależy od sposobu użycia NASa, jak w podanym
    wcześniej przykładzie ktoś postawił zamiast serwera z bazą danych
    NASa to wszystko będzie dla niego za wolne. Ale i ty jak nawieszasz
    usług a do tego kilku domowników będzie równocześnie słuchać
    z niego muzyki i oglądać filmy to faktycznie Atom może okazać
    się za słaby.
    Jak ma to służyć głownie do przechowywania starych fotek i filmów
    to prędkość nie ma kluczowego znaczenia.

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2018-07-08 00:57:37
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 06/07/2018 09:40 AM, RadoslawF wrote:

> [...]
    > się za słaby.
    > Jak ma to służyć głownie do przechowywania starych fotek i filmów
    > to prędkość nie ma kluczowego znaczenia.

    A nie jest tak ze najwazniejsza jest szybkosc transferu po sieci?

  • 10. Data: 2018-07-08 09:28:19
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-07-06, BQB <a...@s...com.invalid> wrote:
> [...]
    > coś koło 500GB do 1TB maks. Nie pamiętam ile plików było, ale dosyć
    > sporo. Wielkość plików to od 1kB do 20MB (zdecydowana większość plików

    Jaki ma to związek z Atomem?

    Generalnie wszystko sprowadza się do tego, do czego ten NAS ma służyć,
    ale dla typowych zastosowań 1/4 atomu to już najczęściej będzie wypas.

    --
    Marcin