  • 1. Data: 2014-08-22 13:01:55
    Temat: [NTG] Nauka jezyka w trakcie jazdy
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Witam!

    Od jakiegoś czasu i jeszcze przez jakiś czas będę spędzał w samochodzie za
    kierownicą ok. 1,5h dziennie. Wcześniej na dojazdy traciłem ok 15 minut
    dziennie więc różnica w ilości wolnego czasu jest dla mnie odczuwalna.
    Pomyślałem sobie że mógłbym w tym czasie przypomnieć sobie trochę języki
    których kiedyś się uczyłem.

    Może ktoś z Was zna i może polecić jakiś kurs typu audiobook, który nie
    wymaga korzystania z papierowej książki? Kiedyś były takie kursy ESKK
    (jeszcze na kasetach magnetofonowych). One wprawdzie miały papierowy
    książeczki ale nie były one konieczne, bo lektor najpierw czytał wyrazy i
    ich tłumaczenia, następnie podawał wyraz robił pauzę by słuchacz mógł
    odpowiedzieć tłumaczeniem i po chwili podawał poprawną odpowiedź. Lektor
    tłumaczył też po polsku jakieś reguły gramatyczne.

    To co znalazłem w sieci to tylko słówka i ewentualnie proste zwroty, bez
    gramatyki. Wolałbym coś bardziej kompletnego.

    Ps. Język jest kwestią drugorzędną :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 2. Data: 2014-08-22 14:50:06
    Temat: Re: [NTG] Nauka jezyka w trakcie jazdy
    Od: "charwel(Oo)==:::" <c...@g...pl>

    W dniu 2014-08-22 13:01, Ergie pisze:
> [...]
    > odczuwalna. Pomyślałem sobie że mógłbym w tym czasie przypomnieć sobie
    > trochę języki których kiedyś się uczyłem.

    Może metoda Callana? Poziom sobie dostosujesz i pomimo mechanicznego
    powtarzania da się czegoś nauczyć. Gramatyki również.

    charwel

  • 3. Data: 2014-08-22 18:20:56
    Od: RB <r...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-08-22 14:50, charwel(Oo)==::: pisze:

    > Może metoda Callana? Poziom sobie dostosujesz i pomimo mechanicznego
    > powtarzania da się czegoś nauczyć. Gramatyki również.
    >
    > charwel

    poszukaj na torentach i e-mule - lekcje BBC

    Pozdrawiam
    Robert

  • 4. Data: 2014-08-23 11:04:13
    Od: Marvin <n...@s...com>

> [...]
    > odpowiedzieć tłumaczeniem i po chwili podawał poprawną odpowiedź. Lektor
    > tłumaczył też po polsku jakieś reguły gramatyczne.

    Ja kiedyś próbowałem słuchać takich kursów podczas jazdy, ale niestety
    to krótki temat. Kursów jest niewiele i są one takie że po trzecim
    odsłuchaniu stają się nudne. A godzin za kółkiem jest od diabła - do
    pracy mam 40 min w jedną stronę, plus delegacje czasem (cały dzień). To
    ogrom czasu do zagospodarowania!

    Poza tym specyfika jazdy autem wymaga nieco skupienia się na jeździe, a
    kurs skupienia na lekcji, co jest sprzeczne i niebezpieczne. Ja jeżdżę
    poza godzinami szczytu do pracy (6 rano i 15 po południu) i to jest OK,
    ale jak mam jechać w DC gdzieś na 9 rano, to nic nie nastawiam - bo i
    tak się nie skoncentruję.

    U mnie rozwiązaniem okazało się słuchanie książek po angielsku, znaczy
    audiobooków.
    Są ciekawie zrobione, dają dostęp do dobrego języka i wymowy.

    Przeczytałem już z 20 książek, głównie sensacji: Child, Coben.
    Zauważyłem że tak mnie potrafią wciągnąć że wolniej jeżdżę, bo akcja
    ciekawa i chciałbym wiedzieć co będzie się działo a tu zaraz koniec
    drogi. Raz po przyjeździe do domu siedziałem 10 minut w aucie, bo
    rozdział kończyłem :)

    Polecam,

    Marvin

  • 5. Data: 2014-08-23 15:24:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 23 Aug 2014 11:04:13 +0200, Marvin napisał(a):
> [...]
    > Poza tym specyfika jazdy autem wymaga nieco skupienia się na jeździe, a
    > kurs skupienia na lekcji, co jest sprzeczne i niebezpieczne.

    Skupiasz sie mniej, to i kurs na wiecej razy starczy :-)
    Oczywiscie musi byc taki nie wymagajacy myslenia, czyli posluchaj i
    powtorz.
    Co zreszta jest imo ciekawa metoda nauki, bo w mowie potocznej nie ma
    czasu na myslenie, to musi byc wytrenowany nawyk.

    > U mnie rozwiązaniem okazało się słuchanie książek po angielsku, znaczy
    > audiobooków.
    > Są ciekawie zrobione, dają dostęp do dobrego języka i wymowy.

    Na Adroidzie sa programy do czytania tekstow ludzkim glosem.
    Zajmuje to malo miejsca, aczkolwiek wymowa moze cierpiec.

    Tylko to nauka bierna - rozumienia i nic wiecej.
    Jakby tak byl jeszcze odstep miedzy zdaniami na powtorzenie ..
    A nawet i to rozumienie takie sobie - czegos nie zrozumiesz, to
    przepuscisz, moze kontekst zastapi, moze nieistotne ... i dalej nie
    bedziesz rozumial.
    Tym niemniej rozumienie tekstu mowionego sie poprawia..

    > Przeczytałem już z 20 książek, głównie sensacji: Child, Coben.
    > Zauważyłem że tak mnie potrafią wciągnąć że wolniej jeżdżę, bo akcja

    Ale to wada - sluchasz, zwalniasz i czas tracisz.
    W dodatku kiedys przeoczylem ostrzezenie od yanosika :-)

    > ciekawa i chciałbym wiedzieć co będzie się działo a tu zaraz koniec
    > drogi. Raz po przyjeździe do domu siedziałem 10 minut w aucie, bo
    > rozdział kończyłem :)

    No wlasnie, zaczalem doceniac AUX IN w aucie, zadne tam CD, MP3,
    transmittery - wychodzisz i ksiazke zabierasz ze soba w telefonie :-)
    Wspolpraca przez BT ... u mnie kiepsko dziala, ale moze sa lepsze
    samochody/telefony.

    W dodatku przydatny jest szybki klawisz cofania, zeby po oderwaniu
    uwagi cofnac sie o pol minuty. Nie ma. W nokii kiedys mialem na
    kabelku od sluchawek, android sie chyba nie dorobil.

    No chyba ze w celach edukacyjnych - nie przejmowac sie przerwami,
    sluchac byle jak, potem drugi raz, trzeci - wszystko dla nauki :-)

    J.

  • 6. Data: 2014-08-23 16:52:02
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 22 sierpnia 2014 13:01:55 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:

    Jak się chcesz tylko uczyć, to są mniej przeszkadzające a równie skuteczne sposoby
    nauki, np. wkładanie słownika na noc pod poduszkę.
    Jeżeli chcesz się nauczyć, to jest tylko jeden skuteczny, znany od setek tysięcy lat
    sposób, czyli musisz przebywać wśród ludzi mówiących od urodzenia tym językiem i
    musisz mówić do nich niezależnie od poziomu własnej znajomości. Znacznym ułatwieniem
    i przyspieszeniem tego procesu będzie wcześniejsze wykucie na pamieć gramatyki i
    jakiegoś podstawowego słownictwa.

  • 7. Data: 2014-08-23 18:39:45
    Od: masti <g...@t...hell>

    s...@g...com wrote:
    > Znacznym ułatwieniem i przyspieszeniem tego procesu będzie
    > wcześniejsze wykucie na pamieć gramatyki i jakiegoś podstawowego słownictwa.

    to akurat tylko przeszkadza. Jeśli zaczniesz się uczyć języka od
    gramtyki to na 90% ci sie szybko odechce

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 8. Data: 2014-08-25 08:38:04
    Od: Dominik & Co <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 22.08.2014 Ergie <e...@s...pl> napisał/a:

    > Może ktoś z Was zna i może polecić jakiś kurs typu audiobook, który nie
    > wymaga korzystania z papierowej książki? Kiedyś były takie kursy ESKK

    Może "Deutsch- warum nicht?" od Deutsche Welle?

    --
    Dominik & kąpany (via debianowy slrn)
    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 9. Data: 2014-08-25 10:05:52
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Jak się chcesz tylko uczyć, to są mniej przeszkadzające a równie skuteczne
    > sposoby nauki, np. wkładanie słownika na noc pod poduszkę.

    :-)

> [...]
    > urodzenia tym
    > językiem i musisz mówić do nich niezależnie od poziomu własnej znajomości.

    To urzeczywistniam od czasu do czasu gdy akurat mam okazję przebywać wśród
    ludzi mówiących innym językiem.

    > Znacznym ułatwieniem i przyspieszeniem tego procesu będzie wcześniejsze
    > wykucie
    > na pamieć gramatyki i jakiegoś podstawowego słownictwa.

    No i właśnie o to mi chodzi - chcę sobie przypomnieć gramatykę i podstawowe
    słownictwo - takiego kursu szukam!

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 10. Data: 2014-08-25 10:09:01
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "RB" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > poszukaj na torentach i e-mule - lekcje BBC

    Dzięki poszukam.

    Pozdrawiam
    Ergie