  • 1. Data: 2020-04-07 18:29:29
    Temat: [NTG]Potrzebna łączność radiowa.
    Od: nadir <n...@h...org>

    Ponieważ na pl.rec.radio.cb ruch zamarł pozwoliłem napisać sobie tu, bo
    może ktoś bardziej jest rozeznany w temacie krótkofalarstwa.
    Kolega na święta wraca do Polski z zagranicy, wie że on i reszta rodziny
    będą poddani kwarantannie. Problem jest taki, że mieszka w miejscu gdzie
    ma kiepski, a czasem żaden, zasięg telefonii komórkowej a chciałby
    jednak mieć jakiś kontakt z rodziną czy znajomymi.
    Pomysł jest taki, żeby kupić dwa radia, jedno będzie miał znajomy a
    drugie ktoś z jego rodziny, tyle tylko że ta rodzina mieszka w
    sąsiedniej wsi odległej o jakieś 6-8 kilometrów od jego domu.
    Jak się okaże, że ta odległość, to tylko pobożne życzenie, to kolega
    będzie gadał po powrocie z którymś z sąsiadów czy on by nie zgodził się
    zostać pośrednikiem w wymianie informacji. Ale co z tego wyjdzie to nie
    wiadomo?
    Na razie nie wiemy co kupić, czy jakieś najtańsze Baofengi za 100-150 zł
    czy inwestować droższe radia DMR?
    Czytam na razie o PMR/DMR, bo nie miałem z tym styczności, ale czasu mam
    mało na doktoryzowanie się bo do jutra musimy zamówić jakiś urządzenia.
    Czy ktoś może poradzić/podpowiedzieć w co jest sens zainwestować?

  • 2. Data: 2020-04-07 18:44:58
    Temat: Re: [NTG]Potrzebna łączność radiowa.
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .04.2020 o 18:29 nadir <n...@h...org> pisze:

> [...]
    > mało na doktoryzowanie się bo do jutra musimy zamówić jakiś urządzenia.
    > Czy ktoś może poradzić/podpowiedzieć w co jest sens zainwestować?

    Na szybko - radziłbym zainteresować się problemem polepszenia dostępu
    telefonii komórkowej.

    --
    Trefniś

  • 3. Data: 2020-04-07 18:51:45
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/04/2020 18:29, nadir wrote:
    > Czy ktoś może poradzić/podpowiedzieć w co jest sens zainwestować?

    Bardzo możliwe że router GSM + sensowna antena zapewnią łączność wprost.
    To działa w miejscach gdzie zwykły telefon miał dokładnie zerowy zasięg.

  • 4. Data: 2020-04-07 18:58:33
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-04-07 o 18:29, nadir pisze:

    > tyle tylko że ta rodzina mieszka w
    > sąsiedniej wsi odległej o jakieś 6-8 kilometrów od jego domu.

    Jakie są przeszkody pomiędzy wsiami?
    Czy jest to na równinie, może bez lasów czy raczej w górach a domy w
    dolinach?

  • 5. Data: 2020-04-07 18:59:07
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 07.04.2020 o 18:44, Trefniś pisze:

    > Na szybko - radziłbym zainteresować się problemem polepszenia dostępu
    > telefonii komórkowej.

    Cała wieś leży w zagłębieniu między wzniesieniami, od kiedy pamiętam, to
    zawsze tam były problemy z telefonami komórkowymi.
    W domu i w promieniu 20-30m od niego nie działa żaden obecny operator
    GSM, trochę dalej zasięg raz jest raz nie ma. A człowiek będzie miał
    zakaz opuszczania domu/posesji.

  • 6. Data: 2020-04-07 19:05:23
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 07.04.2020 o 18:58, t-1 pisze:

    > Jakie są przeszkody pomiędzy wsiami?
    > Czy jest to na równinie, może  bez lasów czy raczej w górach a domy w
    > dolinach?

    Wsie leżą po obu stronach wzniesienia, wokół praktycznie same lasy.
    Zdaję sobie sprawę, że do sąsiedniej wsi może być problem z sygnałem,
    ale sąsiedzi we wsi(kilkaset metrów w miarę płaskiego terenu) kumpla
    powinni go raczej spokojnie odbierać.

  • 7. Data: 2020-04-07 19:09:54
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .04.2020 o 18:59 nadir <n...@h...org> pisze:

> [...]
    > W domu i w promieniu 20-30m od niego nie działa żaden obecny operator
    > GSM, trochę dalej zasięg raz jest raz nie ma. A człowiek będzie miał

    T-1 zadał ci kilka pytań które dowodzą, że łączność radiowa nie jest jakoś
    szczególnie uprzywilejowana. Problemy są identyczne, jak te z GSM - skoro
    nie ma zasięgu, to trudno będzie zapewnić łączność radiową z dokładnie
    tych samych powodów.

    Oczywiście zawsze można "podrasować" urządzenie radiowe, czy instalację
    antenową - ale to wymaga czasu, nakładów i ew. prób. Dlatego łatwiej i
    szybciej wykonać takie prace dla GSM, niż dla łączności radiowej.

    --
    Trefniś

  • 8. Data: 2020-04-07 19:23:46
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 07.04.2020 o 19:09, Trefniś pisze:

> [...]
    > jakoś szczególnie uprzywilejowana. Problemy są identyczne, jak te z GSM
    > - skoro nie ma zasięgu, to trudno będzie zapewnić łączność radiową z

    Do masztów GSM jest kilka kilometrów, wzniesienia i lasy, no ale w
    obrębie samej wsi nic nie zadziała?

    > Oczywiście zawsze można "podrasować" urządzenie radiowe, czy instalację
    > antenową - ale to wymaga czasu, nakładów i ew. prób. Dlatego łatwiej i
    > szybciej wykonać takie prace dla GSM, niż dla łączności radiowej.

    Na podrasowanie czegokolwiek nie ma za bardzo czasu, chłop wraca w
    piątek i od soboty siedzi na dupie.

  • 9. Data: 2020-04-07 19:24:47
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .04.2020 o 19:05 nadir <n...@h...org> pisze:

> [...]
    > Zdaję sobie sprawę, że do sąsiedniej wsi może być problem z sygnałem,
    > ale sąsiedzi we wsi(kilkaset metrów w miarę płaskiego terenu) kumpla

    Kilkaset metrów dość płaskiego terenu (nawet z drzewami) nie powinno być
    problemem nawet dla tanich urządzeń radiowych. Tylko musisz uważać na
    używanie ich zgodnie z obowiązującym prawem.

    --
    Trefniś

  • 10. Data: 2020-04-07 19:30:09
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

> [...]

    > mało na doktoryzowanie się bo do jutra musimy zamówić jakiś urządzenia.
    > Czy ktoś może poradzić/podpowiedzieć w co jest sens zainwestować?

    Do korzystania z "najtańszych Baofengów" potrzebujesz licencji
    krótkofalarskiej albo wykupionej komercyjnej licencji na korzystanie z
    jakiejś częstotliwości. Spotkałem się z informacją, że pewne firmy
    sprzedające radia (Militaria.pl?) oferują też dokumenty, które pozwalają
    na korzystanie z jakiejś częstotliwości bez posiadania licencji
    krótkofalarskiej. Szczegółów nie znam.
    Generalnie nie są to radia dla "zwykłego użytkownika", bo jeśli ktoś nie
    wie co robi, może łatwo narobić sobie kłopotów, chociażby nadając na
    częstotliwości policji lub pogotowia...

    DMR to po prostu cyfrowa modulacja. Niektóre nowsze Baofengi już
    potrafią ją obsługiwać. Opinie są podzielane co do tego, czy faktycznie
    pozwala ona uzyskać większy zasięg od standardowej modulacji FM.

    PMR (wbrew podobnej nazwie) nie ma z nią nic wspólnego. To radyjka
    korzystające z otwartego pasma 446 MHz. Można z nich korzystać bez
    jakiejkolwiek licencji, ale są dość znaczne ograniczenia - radio może
    nadawać maksymalnie z mocą 0,5W a antena nie może być odpinana. Dlatego
    zasięg jest raczej niewielki. Jaki? Trudno powiedzieć, bo wszystko
    zależy od warunków. Na wsi pewnie z kilka kilometrów przy sprzyjających
    okolicznościach, w mieście może z kilometr, w górach przy bezpośredniej
    widoczności optycznej nawet kilkanaście-kilkadziesiąt kilometrów.
    Popularne Baofengi teoretyczne można przystosować do pracy na PMR,
    programując odpowiednie częstotliwości, jednak nie są one
    radiotelefonami PMR i nie powinno się ich w ten sposób używać - właśnie
    dlatego, że nadają ze zbyt dużą mocą i posiadają wymienne anteny.

    W opisanych warunkach PMR prawie na pewno się nie sprawdzi. Dwa
    radiotelefony Baofenga, nadające z mocą 5W - 8W (zakładając, że
    użytkownicy mają uprawnienia) raczej też nie, chociaż jest jakaś szansa
    - wszystko zależy od ukształtowania terenu.

    Moja propozycja? Stare, dobre CB radio, z porządną stacjonarną anteną.

    Albo po prostu zewnętrzna, kierunkowa antena GSM, podłączona do jakiegoś
    starego telefonu/bramki i wycelowana w stronę lokalnego BTS-a.