    From: "Big Jack" <a...@b...zz>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Nagłe wyłączanie PC-ta
    Date: Mon, 1 Jul 2019 10:56:03 +0200

    Uprzedzając skądinąd dobre i słuszne rady informuję, że mam w planie w
    niedalekiej
    przyszłości gruntowną modernizację komputera, ale do tego czasu
    chciałbym opanować problem opisany niżej.

    Pacjent to mocno już leciwy Pentium 4 na płycie MSI 865PE Neo2 + Windows
    XP. Do monitorowania temperatury, obrotów wentylatorów i kontroli napięć
    przeznaczony jest firmowy Core Center (w skrócie: CC). Kilka tygodni
    temu
    zaczęły się problemy z nagłym wyłączaniem komputera, ale dosłownie
    takim, jakby wtyczka była wyciągnięta z kontaktu. Z czasem udało mi się
    ustalić, że winnym jest wspomniany CC. Zrobiłem ponowną instalację CC,
    instalację starszych wersji, instalację alternatywnego monitora
    parametrów. Wszystko na nic. Po załadowaniu CC, albo altrnatywnego
    programu monitorującego
    parametry następuje natychmiastowy zgon. Sytuacja jest jeszcze
    dziwniejsza, bo w BIOS-ie te parametry są wyświetlane i wydają się być
    prawidłowymi. Żeby móc korzystać z komputera w msconfig wyłączyłem
    uruchamianie CC. Komputer wprawdzie działa, ale nie wiem nic na temat
    parametrów przez ten programik monitorowanych. Chcąc ustalić źródło
    problemu na działającym komputerze odłączyłem przewód od zasilania i
    monitorowania obrotów wentylatora chipsetu i uruchomiłem CC - zgon.
    Druga próba, z
    podłączonym ponownie wentylatorem chipsetu, odłączam wentylator
    procesora, uruchamiam CC i komputer działa! Mam cię! Nie pokazuje
    wprawdzie obrotów wentylatora procesora, bo i nie ma co, ale komputer
    działa. Wskazania dotyczące chipsetu oczywiście są. Ghostem "postawiłem"
    dla próby kilka wcześniejszych wersji systemu, ale bez efektu. Doszedłem
    do wniosku, że wbrew temu co pokazuje BIOS, winnym musi być wentylator.
    No to przełożyłem z drugiego komputera taki sam. Właczam komputer, CC -
    zgon. Ręce mi opadły. W akcie ostatecznej desperacji zamieniłem
    miejscami podłączenie obu wentylatorów, uruchamian CC i działa! Są
    wskazania z obu. Oczywiście trzeba pamiętać, że CPU to chipset i na
    odwrót. Już nie wiem nawet czy problem jest sprzętowy
    (płyta, wentylator), czy programowy (Windows, CC), a gdzie mowa o jego
    znalezieniu i naprawieniu? Możecie mnie nakierować na źródło problemu i
    podpowiedzieć jak go rozwiązać? TIA

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675