  • 1. Data: 2015-11-25 21:35:45
    Temat: Nagły atak ignorancji i FPGA
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Media nudzą dzisiaj o tym że zamknięto jakąs stronę bo miala za mało
    prawidłowej prawdy w obiektywnej prawdzie. Pal sześć. Ale podkusiło mnie
    aby zerknąc na to czego już nie ma:

    https://web.archive.org/web/20151120091948/http://ww
    w.faktysmolensk.gov.pl/

    Trzeci slajd. O kurcze. Co to jest? Tak wyglądają rejestratory lotu czy
    to tylko jakieś przypadkowie zdjęcie z netu z duża ilością czarnych z
    nogami? Zaskoczyło mnie to. Nie dośc że wielkie to jescze od groma
    scalaków typu FPGA, jakiś pamięci ram/flash itd. Co to jest?

  • 2. Data: 2015-11-25 22:13:51
    Temat: Re: Nagły atak ignorancji i FPGA
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu środa, 25 listopada 2015 21:36:13 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Trzeci slajd. O kurcze. Co to jest? Tak wyglądają rejestratory lotu czy
    > to tylko jakieś przypadkowie zdjęcie z netu z duża ilością czarnych z
    > nogami?

    Pamiętasz słynną wielką powódź z 1997 roku? Przez kilka tygodni cała Polska żyła tymi
    wydarzeniami i w zasadzie każde materiały telewizyjne, przedstawiające "na żywo"
    dowolne fakty, z dowolnego zalanego rejonu kraju były dekorowane "przebitkami"
    pokazującymi różne dramatyczne widoki, m.in. utopioną krowę leżącą w poprzek
    torowiska. Tak, cały czas tą samą...

    Niestety, tak działa obecne profesjonalne dziennikarstwo. Krowa to krowa, płytka to
    płytka, scalaki to scalaki. Kto by tam wnikał...

  • 3. Data: 2015-11-25 22:48:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 25 Nov 2015 21:35:45 +0100, Sebastian Biały napisał(a):
> [...]
    > nogami? Zaskoczyło mnie to. Nie dośc że wielkie to jescze od groma
    > scalaków typu FPGA, jakiś pamięci ram/flash itd. Co to jest?

    Jesli masz na mysli to obok zoltej karteczki z napisem FMS, to zapewne
    FMS NCU. Flight Management System-Navigation Computer Unit, czyli dosc
    skomplikowany komputerek, rozczlonkowany, z ekranem, z GPS, byc moze z
    akcelerometrami i zyroskopami, w ktory piloci wprowadzaja plan lotu, a
    on potem steruje samolotem. Schemat blokowy systemu jest w raporcie
    MAK, w polskim tez powinien byc.

    Zeby bylo ciekawiej - zaprojektowany przez Amerykanow i wspolpracujacy
    z magistrala (?) Tu-154. No i nie wiem - postarali sie, czy ta
    magistrala jakas typowa ... moze z Boeinga skopiowana :-)

    J.

  • 4. Data: 2015-11-25 23:44:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sebastian,

    Wednesday, November 25, 2015, 9:35:45 PM, you wrote:

> [...]
    > nogami? Zaskoczyło mnie to. Nie dośc że wielkie to jescze od groma
    > scalaków typu FPGA, jakiś pamięci ram/flash itd. Co to jest?

    Cyfrowy rejestrator - polski wynalazek. Trzecia ,,czarna skrzynka".

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2015-11-26 19:46:02
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-11-25 22:48, J.F. wrote:
> [...]
    > akcelerometrami i zyroskopami, w ktory piloci wprowadzaja plan lotu, a
    > on potem steruje samolotem. Schemat blokowy systemu jest w raporcie

    No tak, ale okiem elektronika:
    a) wielka płytka - mniejsza odpornośc na wstrząsy?
    b) fpga - do czego, czy strumień danych jest aż takie ogromny że wymaga
    przetwarzania równoległego?

  • 6. Data: 2015-11-27 08:17:56
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    > No tak, ale okiem elektronika:
    > a) wielka płytka - mniejsza odpornośc na wstrząsy?
    > b) fpga - do czego, czy strumień danych jest aż takie ogromny że wymaga
    > przetwarzania równoległego?

    Przejście formalności dla sprzętu lotniczego to nie spacerek. Jak już
    ileś lat temu ktoś takie papiery zrobił, to nie będzie tego zmieniał
    póki są elementy. Albo musi być jakiś inny dobry powód do zmiany.
    Sama płyta też taka wielka nie jest.

    Pozdrawiam

    DD

  • 7. Data: 2015-11-27 10:36:02
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    > Cześć.
    >
    > Media nudzą dzisiaj o tym że zamknięto jakąs stronę bo miala za mało
    > prawidłowej prawdy w obiektywnej prawdzie. Pal sześć.

    Gratuluję podejścia do sprawy jeśli Cię to nudzi :-(

    > Ale podkusiło mnie
    > aby zerknąc na to czego już nie ma:
    >
    > https://web.archive.org/web/20151120091948/http://ww
    w.faktysmolensk.gov.pl/

    > Trzeci slajd. O kurcze. Co to jest?

    J.F. poprawnie odpowiedział.

    > Tak wyglądają rejestratory lotu czy
    > to tylko jakieś przypadkowie zdjęcie z netu z duża ilością czarnych z
    > nogami?

    Zdjęcie jest autentyczne.

    > Zaskoczyło mnie to. Nie dośc że wielkie to jescze od groma
    > scalaków typu FPGA, jakiś pamięci ram/flash itd. Co to jest?

    Gdzie widzisz FPGA?
    Ja widzę jedynie układ Altery EPM7064LC... relatywnie skromny układ CPLD
    mieszczący raptem 128 makrocelek.

    pzdr
    mk

  • 8. Data: 2015-11-27 11:02:01
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    w.faktysmolensk.gov.pl/

    > Cyfrowy rejestrator - polski wynalazek. Trzecia ,,czarna skrzynka".

    Nie. To nie jest dodatkowy rejestrator zrobiony przez bodajże ATM.

    Producentem FMSa jest Universal Avionics. Oczywiście oprócz głównej
    funkcji, FMS również zarejestrował pewne dane i udało się je odzyskać (z
    tego po stronie II pilota):

    https://www.youtube.com/watch?v=IZRkFshIzZc&spfreloa
    d=10

    W którymś z dokumentów komisji Millera był dokładniejszy opis m.in. to,
    że pamięć SRAM była podtrzymywana (widoczna na zdjęciu okrągła bateria z
    napisem Keeper). Wyrwano te surowe dane z pamięci SRAM i dane te we
    współpracy z producentem FMSa udało się zinterpretować.

    pzdr
    mk

  • 9. Data: 2015-11-27 23:25:59
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Wed, 25 Nov 2015 21:35:45 +0100 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    napisał:

> [...]
    >nogami? Zaskoczyło mnie to. Nie dośc że wielkie to jescze od groma
    >scalaków typu FPGA, jakiś pamięci ram/flash itd. Co to jest?

    Przecie to nie FPGA, tylko EPM7064 - niezbyt duży (i dość stary) CPLD.
    Do tego Zilog chyba Z180 i cały system mikroprocesorowy zbudowany "na
    piechotę". Generalnie raczej muzeum (co nie znaczy że zupełnie do
    dupy, takie starocie mogą działać bardzo skutecznie i niezawodnie).
    Nie ma się za bardzo co tym ustrojstwem podniecać - coś minimalnie
    bardziej nowoczesnego od Amstrada CPC :-) Oceniam rok powstania
    projektu urządzenia na zakres gdzieś tak 1990-95.

    Widać też 8 kostek ramu. Te 3 zamontowane na ukos scalaczki Intela to
    flashe (widać zresztą napis "flash" na obudowie). Jakieś drabinki
    rezystorowe w żółtych obudowach. Zgaduję że te dwa scalaki z
    naklejkami, na prawo od procka, to mogą być GALe. W lewo od EPM7064,
    zapewne też coś programowalnego, może mniejszy CPLD.
    Te z całkami to niestety nie wiem do czego. Pamiętam to logo, ale nie
    pamiętam jak się ta firma nazywała i co robiła.
    Ciekawe co to są te dwa spore scalaczki Exara (?) w PLCC, po lewej
    stronie. Może jakieś przetworniki A/C czy cuś?

    Ha, mamy na p.m.e własną komisję śledczą ;-)

  • 10. Data: 2015-11-28 00:32:42
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2015-11-27 o 23:25, __Maciek pisze:

    > Te z całkami to niestety nie wiem do czego. Pamiętam to logo, ale nie
    > pamiętam jak się ta firma nazywała i co robiła.

    Intergrated Device Technology.

    Ale nie wiem, co to za czipy.

    MJ