  • 1. Data: 2019-04-11 15:38:33
    Temat: Nagrania VLF
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Mam dość ważne pytanie. Czy ktoś z was dysponuje nagraniami większego
    kawałka spektrum VLF, na którym dostępne byłyby najważniejsze stacje
    nadające w tym paśmie, np. nawigacja Alpha?

  • 2. Data: 2019-04-11 20:40:28
    Temat: Re: Nagrania VLF
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2019-04-11 15:38, Atlantis wrote:
    > Mam dość ważne pytanie. Czy ktoś z was dysponuje nagraniami większego
    > kawałka spektrum VLF, na którym dostępne byłyby najważniejsze stacje
    > nadające w tym paśmie, np. nawigacja Alpha?

    Ten nie pasi?
    http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
    //'zoom in', pare razy, aż sie pokażą nazwy stacji.

  • 3. Data: 2019-04-12 11:35:04
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > Mam dość ważne pytanie. Czy ktoś z was dysponuje nagraniami większego
    > kawałka spektrum VLF, na którym dostępne byłyby najważniejsze stacje
    > nadające w tym paśmie, np. nawigacja Alpha?

    Ja nie, ale temat od dawna mnie ciekawi. Przymierzasz się do odbioru (lub
    nadawania) w VLF?

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 4. Data: 2019-05-04 13:54:26
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 11.04.2019 20:40, Ilona wrote:

    > http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
    > //'zoom in', pare razy, aż sie pokażą nazwy stacji.

    Czy te "mazaje" na emisjach cyfrowych wynikają z modulacji/treści, czy
    są efektem propagacji?
    Chodzi mi o te nieregularne ciemne pasma na widmie sygnału i słyszalne
    jak stado odlatujących myśliwców - właściwie to już widać ciekawą
    regularność - pasma przesuwają się przeważnie w dół częstotliwości.
    Pewnie jest na to jakaś angielska nazwa i wszystko stanie się jasne ;)

    --
    Mirek.

  • 5. Data: 2019-05-04 21:51:35
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2019-05-04 13:54, Mirek wrote:

> [...]
    > regularność - pasma przesuwają się przeważnie w dół częstotliwości.
    > Pewnie jest na to jakaś angielska nazwa i wszystko stanie się jasne ;)

    Możesz doprecyzować o które to to pytasz?
    https://tinyurl.com/y6ng5cxj

    Na tych waterfalach to wszystko można ujrzeć, emisje z "Odległej
    Galaktyki", jak i sygnał pilota od bramy :)
    Zorza polarna, także interesująco wygląda.

    Tu są projekty badawcze w zakresie przewidywania trzęsień Ziemi w
    oparciu o tzw. zjawisko Whistler.
    https://tinyurl.com/y5kwzf7g

    Analize warto prowadzić w oparciu o typowe cechy danej emisji: CV, AM,
    SSB, FM i jak która wygląda w funkcji częstotliwości.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Types_of_radio_emissio
    ns

  • 6. Data: 2019-05-04 22:12:13
    Od: Ilona <i...@u...net>

    i oczywiście, są inne lokalizacje: http://websdr.org/

  • 7. Data: 2019-05-04 22:19:35
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 04.05.2019 21:51, Ilona wrote:

    > Możesz doprecyzować o które to to pytasz?

    Chodzi mi o ten efekt akustyczny:

    https://www.sigidwiki.com/wiki/Digital_Radio_Mondial
    e_(DRM)

    a "pasma" lepiej widać tu:
    https://www.sigidwiki.com/wiki/Yugoslavian_20-Tone_M
    odem

    natomiast na żywo http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
    np. 5759USB

    --
    Mirek.

  • 8. Data: 2019-05-04 22:38:55
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2019-05-04 22:19, Mirek wrote:

    > Chodzi mi o ten efekt akustyczny:

> [...]

    Piękne!
    Ktoś się napracował.
    Tu praktycznie jest wszystko.
    https://www.sigidwiki.com/wiki/Database

  • 9. Data: 2019-05-05 01:47:45
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 5/4/19 7:54 AM, Mirek wrote:

> [...]
    > regularność - pasma przesuwają się przeważnie w dół częstotliwości.
    > Pewnie jest na to jakaś angielska nazwa i wszystko stanie się jasne ;)

    To się nazywa "selective fading" (frequecy-selective fading), i jest
    powodowane destruktywną interferencją kilku kopii sygnału docierającymi
    ścieżkami o różnych długościach.
    Na pasmach krótkofalowych, albo niżej, jest to najczęściej spowodowane
    interferencją kilku odbić sygnału od jonosfery. Jonosfera nie jest
    statyczna warstwą, cały czas faluje i się przemieszcza, więc to że
    sygnał dociera kilkoma ścieżkami o zmiennej długości nie jest niczym
    niezwykłym. I to właśnie powoduje ze pasmo w którym następuje wygaszenie
    sygnału się przemieszcza.
    To że większość zmian które zaobserwowałeś była w jednym kierunku mogło
    być związane ze akurat trafiłeś na porę dnia że warstwa odbijająca
    przemieszczała się w górę czy w dół. Za kilka godzin kierunek pewnie się
    zmienił.

    Poza websdr.org jest też jeszcze jedna dość popularna sieć odbiorników:
    sdr.hu. Większość stacji korzysta z KiwiSDR, które pokrywa całe od
    niemal 0 do 30MHz. Na websdr jest tylko kilka takich super-odbiorników,
    reszta ogranicza się do wybranych pasm.

    Jacek.

  • 10. Data: 2019-05-05 23:40:49
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 05.05.2019 01:47, Jacek Radzikowski wrote:

    > To się nazywa "selective fading" (frequecy-selective fading), i jest
    > powodowane destruktywną interferencją kilku kopii sygnału docierającymi
    > ścieżkami o różnych długościach.
    [..]

    Dzięki za obszerne wyjaśnienie. Faktycznie jak się dobrze przyjrzeć i
    przypatrzeć to to zjawisko można zauważyć w transmisjach też w
    transmisjach analogowych, tylko trzeba wiedzieć czego się szuka.

    Zastanawiam się ile taki SDR 0-30MHz generuje danych - 60MHz
    próbkowania powiedzmy 8 bit to by było 480Mbit/s - dobrze kombinuję?
    W sumie to niewiele na dzisiejsze standardy.

    --
    Mirek.