  • 1. Data: 2014-11-23 10:05:32
    Temat: Najlepszy klej do tworzyw sztucznych - czy taki istnieje?
    Od: Marek <f...@f...com>

    Czy istnieje jakiś super klej, który dziaĺałby w taki sposób, że
    spoina ma taką samą (nie gorszą) wytrzymałość jak pozostałe część
    tworzywa?
    Np. sklejony przerwany cienki płaskownik do czoła po próbie łamania
    nie pięknie w miejscu spoiny.
    Kleje, które twierdzą, że rozpuszczają w celu połączenia jakoś słabo
    im to wychodzi, bo zawsze przy próbach wytrzymałościowych element
    klejony rozpada się na spoiwie.

    --
    Marek

  • 2. Data: 2014-11-23 13:09:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 23 Nov 2014 10:05:32 +0100, Marek napisał(a):
    > Czy istnieje jakiś super klej, który dziaĺałby w taki sposób, że
    > spoina ma taką samą (nie gorszą) wytrzymałość jak pozostałe część
    > tworzywa?

    W klejach jest kohezja, czyli spojnosc wlasna spoiny i adhezja, czyli
    spojnosc z materialem.
    Co z tego ze kohezja dobra, jak adhezja slaba.

    > Np. sklejony przerwany cienki płaskownik do czoła po próbie łamania
    > nie pięknie w miejscu spoiny.

    Smiem twierdzic ze nie istnieje, ale mozesz szukac :-)
    Wszyscy twierdza ze trzeba kleic na zakladke.
    Nawet wytrzymalosc spoin podaje sie na scinanie, a nie na rozciaganie.

    Dwoch blaszek/nakladek z obu stron nie da sie przykleic ?

    Ostatnio modne zgrzewanie ultradzwiekowe czy spawanie goracym
    powietrzem, ale tez puszcza.

    Tych mozesz sprawdzic
    http://www.pasco-fix.de/

    To gatunek Superglue/Kropelka, podstawowy produkt dosc mocny, ale na
    cienkim plaskowniku i on polegnie.

    Wazne jest tez utrzymanie technologii
    klejenia/czyszczenia/przygotowania.

    J.

  • 3. Data: 2014-11-23 14:19:01
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Marek pisze:
> [...]
    > Kleje, które twierdzą, że rozpuszczają w celu połączenia jakoś słabo im
    > to wychodzi, bo zawsze przy próbach wytrzymałościowych element klejony

    Źle interpretujesz wyniki. Jeżeli dasz klej tworzący spoinę o
    wytrzymałości wyraźnie większej niż materiał rodzimy to przy próbie
    wytrzymałościowej (a tym bardziej pod obciążeniami rzeczywistymi)
    klejony element pęknie - uwaga! - tak, na spoinie...

    powodem pękania na spoinie jest nieciągłość wytrzymałościowa - nieważne
    czy spoina będzie słabsza czy mocniejsza, najważniejsze ze spoina
    mocniejsza będzie inaczej pracowała jak materiał rodzimy i to w jej
    bezpośrednim otoczeniu nastąpi pęknięcie.

    --
    Darek

  • 4. Data: 2014-11-23 14:20:06
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    J.F. pisze:

    > W klejach jest kohezja, czyli spojnosc wlasna spoiny i adhezja, czyli
    > spojnosc z materialem.
    > Co z tego ze kohezja dobra, jak adhezja slaba.

    Jarku, kohezja dobra, adhezja takoż - a i tak pęka na spoinie... Ot, czary!

    --
    Darek

  • 5. Data: 2014-11-23 15:36:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 23 Nov 2014 14:20:06 +0100, Dariusz K. Ładziak napisał(a):

    > Jarku, kohezja dobra, adhezja takoż - a i tak pęka na spoinie... Ot, czary!

    No ale czasem widac co peka i ze warstwa kleju po peknieciu odpadla od
    jednej strony, albo sie rozdzielila.

    Ten Pasco Fix, to kiedys gosc na targu reklamowal tak, ze przecinal
    pasek gumy, taki ~5*10mm przekroju, sklejal czolowo, a po chwili
    rozciagal ... i guma w innym miejscu pekala.
    Ale to jakas slaba guma byla.

    J.

  • 6. Data: 2014-11-24 01:17:22
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 23 Nov 2014 14:19:01 +0100, Dariusz K.
    Ładziak<d...@n...pl> wrote:
> [...]
    > mocniejsza będzie inaczej pracowała jak materiał rodzimy i to w jej=
    > bezpośrednim otoczeniu nastąpi pęknięcie.

    Przecież plastiki się rozpuszcają, jeśli coś się rozpuscza i później
    tężeje to z reguły ma taką samą wytrzymałość w punkcie połączenia
    (zmieszania się materiałów). Np. stopione i połączone dwa kawałki
    spoiwa lutowniczego dobrze trzyma po ostygnięciu. Mamy 21 wiek,
    czemu nie można tak łączyć tworzywa rozpuszczając je miejscowo i
    mieszając odtwarzając ciągłość struktury?

    --
    Marek

  • 7. Data: 2014-11-25 00:02:52
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Marek pisze:

> [...]
    > lutowniczego dobrze trzyma po ostygnięciu. Mamy 21 wiek, czemu nie
    > można tak łączyć tworzywa rozpuszczając je miejscowo i mieszając

    Bo warunki zestalania się masy będą inne jak w trakcie wtryskiwania
    gorącego plastiku do formy?

    Każda spoina, jakbyś ją dokładnie nie wykonał - będzie trochę różna od
    materiału spajanego. Nieprzypadkowo najbardziej odpowiedzialne spawy się
    wyżarza i przekuwa - żeby choć trochę wyrównać właściwości z materiałem
    rodzimym...

    --
    Darek

    P.S. Praw fizyki... Wężykiem!

  • 8. Data: 2014-11-29 15:05:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 24 Nov 2014 01:17:22 +0100, Marek napisał(a):
> [...]
    > czemu nie można tak łączyć tworzywa rozpuszczając je miejscowo i
    > mieszając odtwarzając ciągłość struktury?

    Bo metal to nie polimer, nie ma dlugich lancuchow, ktore sie
    przeplataja ?

    J.

  • 9. Data: 2014-11-29 23:31:29
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    J.F. pisze:

    > Bo metal to nie polimer, nie ma dlugich lancuchow, ktore sie
    > przeplataja ?

    Tym bardziej - im dłuższe łańcuchy tym więcej czasu na poprzeplatanie
    potrzebują... Klejenie jest procesem powierzchniowym - warstwa pośrednia
    jest o rzędy wielkości cieńsza jak przekrój elementów klejonych. To nie
    może się nie odbić na koncentracji naprężeń - wystarczy minimalna
    różnica właściwości.

    --
    Darek

  • 10. Data: 2014-12-01 08:14:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 29 Nov 2014 23:31:29 +0100, Dariusz K.
    Ładziak<d...@n...pl> wrote:
    > potrzebują... Klejenie jest procesem powierzchniowym - warstwa
    pośred=
    > nia
    > jest o rzędy wielkości cieńsza jak przekrój elementów klejonych=

    A spawanie plastików jest trwalsze? Bo ja się nie upieram przy
    klejeniu, skoro to działa powierzchniowo.

    --
    Marek