  • 1. Data: 2019-02-18 13:52:13
    Temat: Napięcie ładowania stałego dla aku NiH?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Mam termometr zaokienny na dwa paluszki AA.
    To jest dodatek do zegara synchronizowanego atomowo.
    Mam dwa takie zegary w domu i oba korzystają z tego
    jednego czujnika teperatury za oknem...

    No i jest taki problem że dwie bateryjki AA szybko się
    zużywają i ich wymiana powoduje że trzeba ponownie
    parować oba zegary czujnikiem - parowanie wymaga
    wyjęcie z nich baterii, reset i ponowne ustawianie
    strefy czasu itp, itd - chciałbym tego uniknąć...

    Wymyśliłem że zamiast paluszków alkalicznych AA
    dam do czujnika dwa aku NiH i podłączę do nich
    na stałe zasilacz regulowany na napięcie 3V...
    Osiągnę w ten sposób ciągłe zasilanie czujnika
    plus aku da zabezpieczenie na wypadek przerwy
    w dostawie pądu.

    Jakie napięcie ustawić precyzyjnie na wyjściu regulatora
    aby aku NiH poddane ciągle temu napięciu nie czuły
    się przeładowywane?

  • 2. Data: 2019-02-18 14:30:07
    Temat: Re: Napięcie ładowania stałego dla aku NiH?
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Wymyśliłem że zamiast paluszków alkalicznych AA
    > dam do czujnika dwa aku NiH i podłączę do nich
    (...)
    > Jakie napięcie ustawić precyzyjnie na wyjściu regulatora
    > aby aku NiH poddane ciągle temu napięciu nie czuły
    > się przeładowywane?

    Sądząc po dyskusjach na grupie o akumulatorach kwasowych, to pewnie jakieś
    1.6-1.7 :)
    A na poważnie, tu należy ostrożniej, niż z tradycyjnymi, "pamiętającymi"
    NiCd, gdyż trudniej złapać maksimum, górka napięcia jest prawie płaska przy
    wodorkowych.
    Poza tym, jakoś nie mogę sobie skojarzyć pracy buforowej wodorkowych, a
    nawet NiCd też jakoś nie bardzo, poza tym ZTCP, dość wyraźnie różnią się, w
    sensie sposobu, prawidłowym podtrzymaniem.
    Nie chcę nakłamać, więc temat pozozstawiam otwarty.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 3. Data: 2019-02-18 15:15:18
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 18/02/2019 12:52, Pszemol wrote:
> [...]
    > w dostawie pądu.
    >
    > Jakie napięcie ustawić precyzyjnie na wyjściu regulatora
    > aby aku NiH poddane ciągle temu napięciu nie czuły

    Kiedys tutaj marudziłem o wyborze akumulatorów do telefonów DECT
    Siemensa z serii Gigaset. Telefon jest rzadko uzywany - 1-2 rozmowy na
    tydzien.
    Próbowałem kilka typów baterri od najtanszych do eneloopów.
    Każde z tych akumulatorków po jakimś czasie (kilka miesięcy) zachowywały
    się tak żę pokazywały pewłne naładowanie a przy próbie wykonania rozmowy
    telefon się wyłączał. Pomagało włożenie tych akumulatorów do BC-900 i
    puszczenie je przez klika cykli rozładowania i ładowania aż wróciły do
    pełnej pojemności.
    Już się poddałem aż przez przypadek teść włożył tam zwykłe baterie
    alkaiczne bo potzebował wykonać telefon i tylko takie były pod ręką ...
    Trochę się zacząłęm burzyc na teścia ale.... okazuje się że te baterie
    dzałają już od roku... beż żadnego problemu. Od roku telefon pokazuje że
    baterie są "pełne"

    Być może dla Ciebie podobne rozwiązanie będzie najepsze.

    c.

  • 4. Data: 2019-02-18 15:37:21
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-02-18 o 15:15, cezar pisze:

> [...]
    > Trochę się zacząłęm burzyc na teścia ale.... okazuje się że te baterie
    > dzałają już od roku... beż żadnego problemu. Od roku telefon pokazuje że

    Być może ma "głupi" układ sprawdzający tylko napięcie. A alkaliczne mają
    1,5V - więc do 1,2V przy akumulatorach trochę im brakuje ;)

    > Być może dla Ciebie podobne rozwiązanie będzie najepsze.

    Opisałeś sytuację dokładnie odwrotną względem tego, czego oczekuje Pszemol.

    Przemol, a może by wrzucić LiJon szeregowo z diodą, celem zrzucenia
    napięcia? A LiJon spokojnie możesz buforować.

    Jeszcze pytanie: co to znaczy "często"?
    Pytam, bo u mnie, u brata i u rodziców satelita wymaga wymiany raz na
    rok lub rzadziej - oczywiście dla alkalicznych 2x R3.
    Natomiast samoczynnie się parują ze stacją główną po podaniu napięcia.
    Każdy model inny.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2019-02-18 15:37:22
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "cezar" <c...@t...pl.nospam> wrote in message
    > teść włożył tam zwykłe baterie alkaiczne
    [..]
    > Być może dla Ciebie podobne rozwiązanie będzie najepsze.

    Czyli nie czytałeś zbyt uważnie co napisałem :-)
    No trudno, nic nie szkodzi.

  • 6. Data: 2019-02-18 15:39:01
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "HF5BS" <h...@...pl> wrote in message

> [...]
    > w sensie sposobu, prawidłowym podtrzymaniem.
    > Nie chcę nakłamać, więc temat pozozstawiam otwarty.

    No właśnie taki system buforowy zrobić...
    Jeśli nie od razu w na chama wpinać zasilacz równolegle
    do czujnika i jego baterii to coś innego może doradźcie.

    Może są takie zasilacze z podtrzymaniem do kupienia
    gdzieś na eBay lub Allegro czy jakiejś Alibabie?

  • 7. Data: 2019-02-18 15:47:10
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 18/02/2019 14:37, Pszemol wrote:
    > "cezar" <c...@t...pl.nospam> wrote in message
    > [..]
    >
    > Czyli nie czytałeś zbyt uważnie co napisałem :-)
    > No trudno, nic nie szkodzi.

    Przeczytałem. Chodziło mi o to że może wystarczy do zwykłych baterri AA
    dać buforowo zasilacz i ustawić prąd nieco powyżej poboru przez sam
    zegar aby nie "ładować" baterii

    c.

  • 8. Data: 2019-02-18 16:24:09
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    > Jakie napięcie ustawić precyzyjnie na wyjściu regulatora
    > aby aku NiH poddane ciągle temu napięciu nie czuły
    > się przeładowywane?
    Ja bym to zrobił inaczej. Ograniczył prąd (i napięcie). W starych
    ruskich latarkach, ogniwa były ładowane "bezpośrednio" z 220v. prąd był
    prostowany, ograniczany przez kondensator i rezystor i podawany na
    akumulator. Spróbuj tak zrobić (dobrać parametry), aby przy "ładowaniu"
    ograniczyć prąd do 1 miliampera (albo 1 miliampera wiecej niż potrzebuje
    stacja pogodowa). Tak niski prąd naładuje akumulatorki przez 2 miesiące,
    ale będzie za mały żeby je przeładować. Napięcie możesz ograniczyć
    zenerką, pi razy oko na 1.2 do 1.4 wolta na ogniwo.
    ToMasz

  • 9. Data: 2019-02-18 16:44:09
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Adam" <a...@p...onet.pl> wrote in message

    > Opisałeś sytuację dokładnie odwrotną względem tego, czego oczekuje
    > Pszemol.

    :-)

    > Przemol, a może by wrzucić LiJon szeregowo z diodą, celem zrzucenia
    > napięcia? A LiJon spokojnie możesz buforować.

    No może tak zrobię. Zamiast diody można nawet dać jakiegoś liniowca 78LV33.

> [...]
    > lub rzadziej - oczywiście dla alkalicznych 2x R3.
    > Natomiast samoczynnie się parują ze stacją główną po podaniu napięcia.

    Zwykle te baterie padają raz w lecie, w czasie upałów a drugi raz w zimie
    w czasie mrozów. Czyli sprowadza się do tego, że dwa razy w roku mam
    upierdliwą synchronizację radia i ustawianie zegarów, co się robi śmieszne,
    bo zegary atomowe kupiłem głównie w tym celu aby się same przestawiały
    z czasu letniego na zimowy i spowrotem, bez mojego udziału...
    Tymczasem zrobiło się śmiesznie, bo mam więcej roboty teraz niż wcześniej.

  • 10. Data: 2019-02-18 16:46:45
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "ToMasz" <N...@o...pl> wrote in message
> [...]
    > ale będzie za mały żeby je przeładować. Napięcie możesz ograniczyć
    > zenerką, pi razy oko na 1.2 do 1.4 wolta na ogniwo.

    Ciężko będzie to osiągnąć dobierając tylko wysokonapięciowe kondziołki.
    A poza tym nie uśmiecha mi się wyprowadzać za okno na deszcze i śnieg
    wysokiego napięcia galwanicznie połączonego z gniazdkiem sieciowym.