    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Naprawa scalaka BGA w laptopie
    Date: Sun, 16 May 2010 13:16:42 +0200

    Witam.

    Jestem nieszczęśliwym posiadaczem laptopa z "kartą" graficzną NVidia Go.

    Ma on wadę fabryczną, przegrzewająca się karta powoduje stopniowe
    znikanie funkcji laptopa (znika WiFi, potem audio, potem cala karta
    grafiki). Problem wynika z faktu ze HP źle zrobiło chłodzenie, a pewnie
    i sama NVidia spieprzyła, bo to nie jedyny model z takim "ficzerem" i
    nie tylko tego producenta posiadający wlasnie Go. Karta graficzna
    kontroluje (w jakimś stopniu) magistralę PCI-E dlatego zanika WiFi, bo
    jest do niej podpięte.

    Firmy zajmujące się naprawami laptopów mają na to sposób.

    A w zasadzie dwa:

    a) tańszy - "robią coś magicznego" i komputer jest sprawny przez jakiś
    (niedługi) czas.

    b) droższy - wymiana chipsetu (acz cos mi się wydaje że jest tu spore
    miejsce do manipulacji, byc może wlutowują ten sam robiąc tylko nowe
    kulki). Sprawny dłużej, ale niewiele.

    Po jakims czasie pada znowu. I zabawa się zaczyna od początku.

    Chciałbym zapytać na czym polega metoda a). Wydaje mi się, że na czymś
    podobnym jak tutaj:

    http://www.youtube.com/watch?v=pLLBTpUiCuY&feature=r
    elated

    A więc wygrzaniem NVidia Go w obecności topnika. Zakładam, że jesli
    jakaś kulka BGA straciła kontakt to topnik plus grzanie ma szanse to
    przywrócić. Czy to jest powód awarii i czy tak to się naprawia w serwisach?

    Zastanawiam się czy nastepnym razem nie zrobić tego samodzielnie. Jutro
    oddaje laptop po raz trzeci w ciągu 3 miesięcy do poprawki (gwarancja na
    naprawę jest ...) i zastanawiam się czy jednak dałbym to radę zrobić sam
    następnym razem _porzadnie_ o ile to faktycznie tylko wygrzanie scalaka.
    Jesli zdecyduje się na samodzielną naprawę to pytanie brzmi: jaki
    topnik? Nie mam go jak wymyć, nie mam takiej wanny ultradzwiekowej,
    zakładam więc, ze powinien to być No Clean, ale czy na pewno wolno mi go
    zostawić. Ewentualnie może wykąpać płyte główna w denaturacie, choć nie
    przypuszczam, żeby wypłukała mi resztki pomiedzy kulkami.

    Wiec ogolnie: na czym polega awaria i czy moge domowymi sposobami
    (HotAir i niezerowe doświadczenie w jego używaniu) naprawić awarię
    lepiej niż serwis?