  • 11. Data: 2011-10-25 19:33:46
    Temat: Re: Naprężenia spawalnicze - programy
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Mon, 24 Oct 2011 15:17:59 -0700 (PDT),
    Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > Odpowiedzi: Bardzo wiele można zasymulować,
    [..]
    > Zjawisko jest istotne, ale taki sposób zajmowania się nim jest
    > skrajnie niepraktyczny.

    Dlaczego? Możesz to rozwinąć?

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 12. Data: 2011-10-25 22:43:18
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Oct 25, 8:33 pm, AMX <r...@b...cy> wrote:
    > [..]
    >
    > Dlaczego? Możesz to rozwinąć?

    Po pierwsze, programy posługujące się modelami materiału
    odpowiadającymi zachowaniu się metalu w zakresie temperatury od grubo
    powyżej liquidusu do pokojowej, kosztują dużo kasy. Po drugie,
    inżynier potrafiący coś takiego użyć, kosztuje jeszcze więcej kasy. Po
    trzecie, żeby osiągnąć zadowalający wynik, trzeba spoinę posiatkować
    na bardzo drobne elementy, co oznacza że zwykły pecet da sobie radę ze
    spoiną króciec do płaszcza, ale cały zbiornik już może być zbyt
    wielkim wyzwaniem dla mocy obliczeniowej. Tymczasem zagadnieniem jest
    na przykład statek ze wszystkimi blachami i wszystkimi spoinami. I
    choćby przyszło tysiąc inżynierów i każdy włączyłby tysiąc komputerów,
    to i tak pod wieczór przyjdzie ekipa: jeden ma palnik, drugi kubeł z
    wodą. Patrzą, krzywa ściana:
    -Ja tu podgrzeję, a jak krzyknę to ty tu chluśniesz pół kubła. Ściana
    po ścianie, w dwa dni wyprostują wszystko. I nagle się okazuje że
    wszystko można: na pałę pospawać kiepskimi spawaczami, nie przejmować
    się żadnymi inżynierami, tylko prostowaczom płacić dobrze, żeby im się
    nie chciało lepszej roboty szukać.
    Konrad
    PS platformy spawa się bez oszukaństwa :)

  • 13. Data: 2011-10-26 14:45:28
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Tue, 25 Oct 2011 15:43:18 -0700 (PDT),
    Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > I choćby przyszło tysiąc inżynierów i każdy włączyłby tysiąc
    > komputerów, to i tak pod wieczór przyjdzie ekipa: jeden ma
    > palnik, drugi kubeł z wodą. [..] w dwa dni wyprostują wszystko.

    Dzięki za wyjaśnienie. Wygląda na to, że myślimy podobnie a
    piszemy odmiennie, bo pomijamy kontekst. Jest dla mnie jasne, że
    taka symulacja kosztuje i nigdy nie da idealnych efektów.

    Stosowanie jej ma sens jedynie w bardzo wąskiej grupie
    przypadków. Jeśli jest jeden zbiornik do pospawania a symulacja
    zajmuje tydzień to nie ma sensu, wyprostują w dwa dni. Jeśli jest
    100 identycznych (podobnych) zbiorników, symulacja zajmuje
    tydzień zamiast prostowania w 200 dni. Jeśli (wariant
    optymistyczny) symulacja eliminowałaby konieczność prostowania to
    i czasowo i kosztowo jest to opłacalne. Jeśli (wariant bardziej
    realistyczny) symulacja zmniejszałaby skalę deformacji np. o
    połowę, to tydzień symulacji i 100 dni prostowania też się
    opłaca.

    > PS platformy spawa się bez oszukaństwa :)

    A jak to się spawa, że nie ma problemu?

    Prostował (w krótkim czasie)

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 14. Data: 2011-10-26 15:23:00
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Oct 26, 3:45 pm, AMX <r...@b...cy> wrote:
    > Stosowanie jej ma sens jedynie w bardzo wąskiej grupie
    > przypadków.

    Wiem że takie symulacje przeprowadzono dla połączenia wzdłużnego
    zbiorników paliwa dla promów kosmicznych. Te zbiorniki były z
    aluminium (nie chce mi się szukać jakiego, ale raczej nie
    najtańszego), a spoina była tarciowa (friction stir weld). Tam po
    prostu nie opłacało się metodą prób i błędów poszukiwać optymalnego
    zestawu parametrów (a jest ich wiele).

    > A jak to się spawa, że nie ma problemu?

    Rury na nogi i te skośne, jak im tam, mają po 2.5 metra średnicy,
    grubość ścianki tak ze 100mm. Przyjeżdża to na platformie, ucięte na
    wymiar pod kątem takim jak tam trzeba. Przychodzi rano jeden facio ze
    słuchawkami na uszach i dużą szlifierą, rzeźbi ukosowanie. Tak po
    trzech dniach, jak już skończy, przywożą następny kawałek. I tak do
    emerytury. Suwnica to potem stawia jedno na drugim i jeden spawacz
    kładzie spoinę, zajmuje mu to dwa razy dłużej niż tamtemu od
    szlifierki. Ścieg po ściegu, mierzenie temperatury między przejściami,
    na gorącym nie można spawać. Struktury poziome to dwuteowniki tak po 3
    metry wysokości z blach jakieś 70-80 mm grubości. Nic nie naprostujesz
    jak się wygnie. Tam się więcej wycina spoin niż kładzie. Hałas jest
    niewyobrażalny, dziesiątki szlifierek napędzanych powietrzem cały
    dzień rzeźbią to czego inspektor nie odebrał. Aż się uda położyć
    równo. Spawają trochę tu, trochę tam, powoli, to są najlepsi spawacze
    w całej stoczni. Ci którzy i wiedzą, i myślą jednocześnie. Pokład po
    pokładzie, budowa zaczęta od komina w którymś tam dniu się zakończy.
    Wtoczą na barkę, całe to żelastwo popłynie tam gdzie ma stać i
    zostanie tam przynajmniej 25 lat. I żaden spaw się nie połamie :-)
    Konrad

  • 15. Data: 2011-11-24 01:32:46
    Od: brkzzz <a...@g...com>

    > W przypadku konstrukcji betonowych wpływ różnych rzeczy i rozrzut
    > bywa jeszcze większy a jakoś da się to opisać....

    Nie da się opisać. Da się uśrednić i policzyć wg normy lub EC.