  • 1. Data: 2011-11-15 12:15:43
    Temat: Narzedzia CASE i generowanie kodu
    Od: "MK" <s...@p...onet.pl>

    Witam grupowiczow

    Chcialem sie zapytac jako nowicjusz o mozliwosci obecnych darmowych narzedzi
    modelowania CASE np. w jezyku UML. Podobno mozna w nich tak zaprojektowac
    aplikacje aby na podstawie projektu wygenerowac kod takiej aplikacji np. w
    jezyku Java. Chodzi mi o to czy w takich narzedziach mozna np. zaprojektowac
    prosta formatke z komponentami typu przycisk, pole edycyjne, itp. bez
    polaczenia z baza danych, aby na tej podstawie wygenerowal sie kod w
    okreslonym jezyku korzystajac z okreslonych bibliotek danego jezyka np.
    Swing w Javie ?

    Za wszelka odpowiedz serdecznie dziekuje.

    Pozdrawiam
    M.K.

  • 2. Data: 2011-11-15 12:44:07
    Temat: Re: Narzedzia CASE i generowanie kodu
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-11-15 13:15, MK pisze:
> [...]
    > polaczenia z baza danych, aby na tej podstawie wygenerowal sie kod w
    > okreslonym jezyku korzystajac z okreslonych bibliotek danego jezyka np.

    Tak na oko, do szybkiego wyklikiwania aplikacji to chyba nie tyle
    UML+CASE ale środowiska z kręgu 'przemysłowego' do baz danych. Jeśli
    mają ideę 'repozytorium', pełni opis pól z etykietami (często po kilka
    etykiet, do układów formatkowych i tabulogramów itd ) walidacjami itd, z
    tego w jednym wierszu programu (lub 'programu') tworzy się formatka
    edycyjna. Takie były Progress, Magic, z innej półki Access.

    Z innej strony sceny, platformy projektowania formatek z kręgu
    frameworków GUI (np. C++) chyba wszystkie są mocno zorientowane na
    dopieszczenie GUI, a nie na elegancję analizy w rodzaju UML.

    Raczej nie spotkałem się, by generowały (a zwłaszcza czytelny/dający się
    poprawiać przez człowieka) kod GUI w języku niskopoziomowym. Pracują na
    swojej abstrakcji. Moje doświadczenie zawodowe tu też bardziej takie, ze
    bardziej wierzę w ujęcie 'deklaratywne' niż 'koderskie', mimo że
    formatki prowadzone metodą 'deklaratywną' zawsze będą ograniczone w
    możliwościach (za to wysoce jednolite).

    Do swoich projektów klasy gridowo/formatkowej web/desktop mam pewnego
    rodzaju framework oparty na filozofii repozytorium danych/pól. Nie jest
    zbyt elegancki, ot, praktyka poziomu 'przemysłowego'. Deklaruje się
    zestaw pól, cośkolwiek można opisać walidację czy wartości początkowe,
    bardzo mało o niuasach zachowania (zdarzeniach, są chyba AŻ 3)
    To jest wykonywane obecnie albo SWT na desktopie, albo Wicketem na
    webie. Mogą mieć, nie muszą, związek z bazą, ale zwykle mają. Nie będę
    go w najbliższym czasie "opensursował".

    PS. Jak mówisz Swing, to zobacz Apache Pivot, nie wiem co na to powiesz.

  • 3. Data: 2011-11-15 12:49:41
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    > modelowania CASE np. w jezyku UML. Podobno mozna w nich tak zaprojektowac
    > aplikacje aby na podstawie projektu wygenerowac kod takiej aplikacji np. w
    > jezyku Java.

    IMHO wizjonerzy UML kończą na synchronizacji modelu klas z interfejsami,
    ewentualnie nagłówkami klas. Następnie używają eufemistycznych zwrotów typu
    "rolą programisty jest wypełnienie gotowego szkieletu".

  • 4. Data: 2011-11-15 14:10:10
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 15 Nov 2011 13:15:43 +0100, "MK" <s...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >modelowania CASE np. w jezyku UML. Podobno mozna w nich tak zaprojektowac
    >aplikacje aby na podstawie projektu wygenerowac kod takiej aplikacji

    Podobno. Od 15 lat ciagle "podobno". I Ostatecznie rozwiazanie Juz Za
    Progiem...

    A.L.

  • 5. Data: 2011-11-15 14:18:43
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-11-15 15:10, A.L. pisze:

    > Podobno. Od 15 lat ciagle "podobno". I Ostatecznie rozwiazanie Juz Za
    > Progiem...

    Gdzie się dostrzega - jak już cytujesz ksiazki - źródło niewykonalności?
    jest to
    a) matematycznie niewykonalne
    b) nikt nie ma w tym interesu (jak nie wiadomo o co chodzi ...)
    c) ...

  • 6. Data: 2011-11-15 15:58:26
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 15 Nov 2011 15:18:43 +0100, Jacek Czerwinski <...@...z.pl> wrote:

> [...]
    >jest to
    >a) matematycznie niewykonalne
    >b) nikt nie ma w tym interesu (jak nie wiadomo o co chodzi ...)

    Prosze bardzo. Ksiazki:

    Executable UML: A Foundation for Model Driven Architecture, Mellor,
    Balcer

    MDA Explainded: The Model Driven Architecture - Parctice and Promise,
    Kleppe, Warmer, Bast

    Model Driven Architecture with Executable UML, Raistrick i inni

    Pewnei mam na polce wiecej, ale nei chce mi sie szukac. Pogogluj na
    Anneke Kleppe.

    Generalnie, szukac pod Model Driven Architecture i Executable UML

    Problem polega na tym ze UML nie jest zadnym "jezykiem" a
    pol-standardem do rysowania obrazkow ilustrujacych tekst pisany w
    nieformalnym jezyku naturalnym. Wiec jest zbyt malo precyzyjny i
    sformalizowany any dalo sie UML uzyc do 100 procentowo precyzyjnego
    opisu aplikacji.

    Owszem, byloby dobrze aby narzedzia do generacji kodu istnialy, ale
    musialyby byc oparte na scislych metodach formalnych a nei na
    rozgadanym belkocie. Jezyk Z byl kiedys uwazany za taka propozycje,
    ale jest on nie do przeskoczenia dla "specjalistow komputerowych"
    majacych klopoty z matematyka w zakresie ulamkow i czterech dzialan

    A.L.

  • 7. Data: 2011-11-15 16:01:50
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On Nov 15, 3:18 pm, Jacek Czerwinski <x...@...z.pl> wrote:

> [...]
    > jest to
    > a) matematycznie niewykonalne
    > b) nikt nie ma w tym interesu (jak nie wiadomo o co chodzi ...)

    Masz kluczowy zwrot "wygenerować kod aplikacji".
    Problem w tym, że aplikacja zwykle coś robi i trzeba to jakoś
    wyspecyfikować - tzn. opisać, co ona robi, żeby było *dokładnie*
    wiadomo, co wygenerować.

    Istnieją świetnie działające narzędzia do tego i nazywa się je
    językami programowania. Służą one właśnie do wyspecyfikowania tego, co
    ma aplikacja robić.
    Nie da się ominąć szczegółów. Osiągnięcie tego samego poziomu
    szczegółowości oznacza, że zamiast jednego języka programowania masz
    inny język programowania. Można tak zrobić, ale po co?
    Na pewno nie ma czegoś takiego, że w obrazku z N szczegółami zawiera
    się opis aplikacji, której pełne działanie opisuje się M szczegółami,
    gdzie N << M.
    Dlatego UML nie działa jako generator aplikacji.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 8. Data: 2011-11-15 16:18:40
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 15 Nov 2011 08:01:50 -0800 (PST), Maciej Sobczak
    <s...@g...com> wrote:

> [...]
    >wiadomo, co wygenerować.
    >
    >Istnieją świetnie działające narzędzia do tego i nazywa się je

    Tylko ze w wielu wypadkach nei sa one "swietne". Wrecz przciwnie, sa
    do niczego. Wymagaja opisu nie tylko CO aplikacja ma robic, ale i JAK,
    i to z najdrobniejszymi szczegolami owego JAK. Wysilki ida w kierunku
    posiadania narzeczi opisujacych CO. Tylko i wylacznie. JAK powinno byc
    zautomatyzowane

    A.L.

  • 9. Data: 2011-11-16 08:47:58
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-11-15 17:18, A.L. pisze:

> [...]
    > i to z najdrobniejszymi szczegolami owego JAK. Wysilki ida w kierunku
    > posiadania narzeczi opisujacych CO. Tylko i wylacznie. JAK powinno byc

    Świetnym przypadkiem takiego podejścia jest "język" HQ9+ 8-)
    http://esoteric.voxelperfect.net/wiki/HQ9

    Wszystko fajnie, tylko stawianie granicy między CO i JAK wymaga
    ustalenia pewnych podstawowych reguł (i wbudowania je
    w język/biblioteki), które mówią JAK. W tak zdefiniowanym języku będzie
    wystarczyło powiedzieć CO. Ale to oddzielne dla każdej dziedziny, co
    gorsza szybko okazuje się, że dostępne klocki nie pozwalają na
    zbudowanie CO[N+1], choć pozwalały na CO[0]..CO[N]. No i taki HQ9+
    trzeba rozszerzyć do HQ9+B http://esoteric.voxelperfect.net/wiki/HQ9_B

    Nie da się zbudować języka programowania, w którym wszystkie możliwe CO
    będzie można opisać bez wchodzenia w szczegóły JAK.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 10. Data: 2011-11-16 08:49:46
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On Nov 15, 5:18 pm, A.L. <l...@a...com> wrote:

    > Tylko ze w wielu wypadkach nei sa one "swietne". Wrecz przciwnie, sa
    > do niczego. Wymagaja opisu nie tylko CO aplikacja ma robic, ale i JAK,
    > i to z najdrobniejszymi szczegolami owego JAK.

    Zgadza się. One specyfikują co ma być zrobione przez wskazanie
    przepisu na zrobienie tego czegoś. Potrafisz np. zrobić "placek babci
    Ali"?

    Nie da się pominąć szczegółów, można je co najwyżej zdelegować (ilość
    informacji i tak musi być zachowana).

    > Wysilki ida w kierunku
    > posiadania narzeczi opisujacych CO. Tylko i wylacznie.

    Chodzi o to, że zamiast pisać ręcznie kod sortujący mogę napisać
    "sort"?
    Robię tak w różnych językach programowania.

    Niektórzy sądzą, że rewolucją jest napisanie "order by". Otóż nie
    jest, bo nadal trzeba było podjąć decyzję o posortowaniu czegoś a od
    tej decyzji dalej jest tylko pikuś.

    > JAK powinno byc
    > zautomatyzowane

    Któro "jak" powinno być zautomatyzowane?
    Np. ja "automatyzuję" wybór metody sortowania gdy piszę "sort".

    Można co najwyżej próbować szukać lepszych składni do niektórych
    specjalistycznych problemów, ale nadal problemem jest zachowanie
    informacji o szczegółach. Im mniej szczegółów można podać w jakimś
    narzędziu, tym mniej uniwersalne jest dane narzędzie a przez to trzeba
    się posługiwać odpowiednio większą liczbą takich narzędzi, co prowadzi
    do powstania nowego problemu: któro narzędzie użyć? Ostatecznie
    wychodzi na to, że i tak musimy podjąć tyle samo decyzji. Nie ma w tym
    nic dziwnego (zachowanie informacji jest takim samym prawem natury jak
    np. zachowanie pędu), ale też nie ma się czym podniecać gdy ktoś
    twierdzi, że coś się robi automatycznie.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com