  • 1. Data: 2018-02-06 08:53:18
    Temat: Nauka programowania FPGA
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Od jakiegoś czasu chodzi mi po głowie pomysł nauczenia się przynajmniej
    podstaw programowania układów FGPA, celem rozszerzenia repertuaru
    możliwości, które mógłbym (na razie) wykorzystać w swoich amatorskich
    projektach.

    Widzę, że na stronie Forbot jest dostępny podstawowy kurs,
    wykorzystujący język VHDL i zestaw Elbert v2 (w Botlandzie do kupienia
    za około 200 zł).

    Warto się na tym oprzeć, czy może jednak lepiej zacząć od czegoś innego?
    Czy w razie czego, jeśli VHDL mi nie podejdzie, korzystając z tego
    samego zestawu i środowiska programistycznego będę mógł korzystać z
    Veriloga? A może powinienem się już na początku skupić na tym drugim języku?

    Łatwo jest przez przypadek uszkodzić układ programowalny, przez pomyłkę
    w kodzie? A przynajmniej łatwiej, niż w przypadku standardowego
    mikrokontrolera?

  • 2. Data: 2018-02-06 11:21:32
    Temat: Re: Nauka programowania FPGA
    Od: bobofrut <r...@g...com>

    Na stronce "www.udemy.com" jest sporo kursów, mają teraz zniżki, kursy za 200 euro
    chodzą po 10 a nawet za totalną darmochę, jest tam kilka kursów poświęconych
    programowaniu FPGA.

  • 3. Data: 2018-02-06 15:23:07
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 06.02.2018 o 08:53, Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > Łatwo jest przez przypadek uszkodzić układ programowalny, przez pomyłkę
    > w kodzie? A przynajmniej łatwiej, niż w przypadku standardowego

    Tak po prawdzie układów FPGA się nie programuje, tylko konfiguruje.
    Jeśli pisałeś cokolwiek w C to proponuję Veriloga.
    Podobna składnia, ale oczywiście inna filozofia. "Program" napisany w
    Verilogu wygląda jak w C ale to nie są kolejno wykonywane instrukcje
    tylko opis sprzętu dający w efekcie określone połączenia pomiędzy
    komórkami układu FPGA.

    Kup sobie jakiś moduł. Proponuję (bo znam) Xylinx-a
    Zaczynałem i nadal się bawię modułami
    http://store.propox.com/index.php?p2006,mmfpga12

    do tego potrzebny będzie "programator". Najlepiej dedykowany na USB.
    Można to obsłużyć przez złącze LPT i kilka oporników, ale to mordęga.

    Może zacznij od prostszych układów CPLD.

    Grzegorz

  • 4. Data: 2018-02-06 15:27:46
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 06.02.2018 o 08:53, Atlantis pisze:
    > Łatwo jest przez przypadek uszkodzić układ programowalny, przez pomyłkę
    > w kodzie? A przynajmniej łatwiej, niż w przypadku standardowego
    > mikrokontrolera?

    P.S. Samych "bebechów" FPGA raczej nie uszkodzisz "programowo", ale
    możesz podobnie jak w uC upalić nieprawidłowo skonfigurowany port I/O

    Grzegorz

  • 5. Data: 2018-02-06 16:10:29
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > Warto się na tym oprzeć, czy może jednak lepiej zacząć od czegoś innego?

    Podepnę się do pytania, bo też od jakiegoś czasu chcę się za to zabrać
    (tylko ten "jakiś czas" trwa już 7-8 lat, jak nie więcej).

    - "Układy FPGA w przykładach" (kurs, 4 części)
    - Wprowadzenie do języka Verilog (książka)

    Polecacie któreś z tych dwóch?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 6. Data: 2018-02-06 17:21:51
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 6 lutego 2018 08:53:20 UTC+1 użytkownik Atlantis napisał:
> [...]
    >
    > Łatwo jest przez przypadek uszkodzić układ programowalny, przez pomyłkę
    > w kodzie? A przynajmniej łatwiej, niż w przypadku standardowego

    ============

    Szkoda forsy na kursy. Po pierwsze ściągnij sobie Webpacka Xilinxa-darmówka.
    Zainstaluj na początek ISE. Układy możesz projektować z poziomu schematu i/lub z
    wykorzystaniem VHDL lub Verilog. Ja osobiście wolę VHDL. Dużo nauczysz się
    samodzielnie z Helpa. Ponadto jest od cholery kursów w sieci. Układu FPGA wewnątrz
    logiki nie urąbiesz, ale jeżeli zdefiniujesz sobie IO jako output i przygrzejesz mu
    outputem z innego układu, to teoretycznie możesz układ wysadzić.

  • 7. Data: 2018-02-06 21:14:56
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2/6/2018 8:53 AM, Atlantis wrote:
    > Od jakiegoś czasu chodzi mi po głowie pomysł nauczenia się przynajmniej
    > podstaw programowania układów FGPA

    Zacznij od CPLD. W praktyce układy CPLD beda miały znacznie bardziej
    przyjazne napięcia i obudowy. To na poczatek dość istotne.

    > Czy w razie czego, jeśli VHDL mi nie podejdzie, korzystając z tego
    > samego zestawu i środowiska programistycznego będę mógł korzystać z
    > Veriloga?

    Wsysztko zalezy czy producent FPGA/CPLD udostępnia syntezę w danym języku.

    > A może powinienem się już na początku skupić na tym drugim języku?

    Verilog jest językiem z masa bledów projektowych. VHDL zaś jest
    przeraźliwie verbose i opóźniony o dziesięciolecia. Naucz się obu -
    wiele współczesnych projektów to mixed language, czasami dokładając
    również SystemC.

    > Łatwo jest przez przypadek uszkodzić układ programowalny, przez pomyłkę
    > w kodzie? A przynajmniej łatwiej, niż w przypadku standardowego
    > mikrokontrolera?

    Nie jest łatwo. Ale układy FPGA poganiane sa napięciami niskimi, np.
    1.8V. Ciezko to z czymkolwiek połaczyć. Dlatego zacznij od CPLD. Płytki
    z CPLD kupisz za grosze u chińczyków. Nie będzie Ci szkoda jak taką
    uszkodzisz, często sam scalak CPLD to jakieś grosze. Zrobisz na nim
    wiele rzeczy które zrobisz na FPGA. Wada tylko taka ze CPLD mają
    znacznie mniej logiki do programowania i Z80 sobie nie zaimplementujesz.
    Ale może na początek nie warto od razu kupować Zynq żeby migać diodą.

  • 8. Data: 2018-02-07 01:00:55
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 6 lutego 2018 21:15:10 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Zacznij od CPLD. W praktyce układy CPLD beda miały znacznie bardziej
    > przyjazne napięcia i obudowy. To na poczatek dość istotne.

    Przeciwnie. Naukę lepiej zacząć od czegoś o większych zasobach. Obudowy i napięcia
    bardziej przyjazne? Nie żartuj...

    > Wsysztko zalezy czy producent FPGA/CPLD udostępnia syntezę w danym języku.

    Zarówno X i A udostępniają syntezę dla obu tych języków.

> [...]
    > przeraźliwie verbose i opóźniony o dziesięciolecia. Naucz się obu -
    > wiele współczesnych projektów to mixed language, czasami dokładając

    Fakt, lepiej znać oba języki. Verilog znam "po łebkach", więc się nie wypowiadam,
    natomiast co do VHDL Twoja opinia jest kompletnie nieuzasadniona. Delikatnie mówiąc..

    > Nie jest łatwo. Ale układy FPGA poganiane sa napięciami niskimi, np.
    > 1.8V. Ciezko to z czymkolwiek połaczyć.

    Nieprawda!! Napięciem 1.8V zasilany jest rdzeń logiczny, natomiast IO zasilasz
    osobnym napięciem VCCIO 2.5V lub 3.3V i po kłopocie.

> [...]
    > znacznie mniej logiki do programowania i Z80 sobie nie zaimplementujesz.
    > Ale może na początek nie warto od razu kupować Zynq żeby migać diodą.

    Jak kupi EVB z FPGA, to niby dlaczego miałby to uszkodzić? Jasne, da się, ale to już
    chyba trzeba to robić z premedytacją, albo wywrócić niechcący filiżankę kawy na
    płytkę. A ceny są bardzo przyzwoite. Takie niezbyt skomplikowane EVB idzie kupić za
    mniej niż 100$

  • 9. Data: 2018-02-07 08:42:57
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 06.02.2018 21:14, Sebastian Biały wrote:

    > Zacznij od CPLD. W praktyce układy CPLD beda miały znacznie bardziej
    > przyjazne napięcia i obudowy. To na poczatek dość istotne.

    Składałem już konstrukcja zawierające elementy w obudowach QFN/MLF albo
    LQFP, często na samodzielnie wytrawionych płytkach. Tak więc obudowy z
    małymi pinami nie są mi specjalnie straszne. Jeśli natomiast chodzi o
    napięcia, to na razie chciałem jedynie rozpoznać temat, nawet w ramach
    jednej płytki prototypowej, bez interfejsowania tego z innymi elementami.
    Jeśli nauczę się podstaw VHDL/Veriloga na FPGA, to potem będę mógł też
    tę wiedzę wykorzystać z CPLD w jakimś własnym projekcie, czy też używa
    się ich zupełnie inaczej?

    > wiele rzeczy które zrobisz na FPGA. Wada tylko taka ze CPLD mają
    > znacznie mniej logiki do programowania i Z80 sobie nie zaimplementujesz.
    > Ale może na początek nie warto od razu kupować Zynq żeby migać diodą.

    Myślę, że na początek celowałbym w coś o wiele prostszego - w rodzaju
    sprzętowego kontrolera wyświetlaczy nixie, sterowanego po SPI.
    Mógłbyś polecić jakiś układ/rodzinę/płytkę na początek?

  • 10. Data: 2018-02-07 12:14:05
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Płytki z CPLD kupisz za grosze u chińczyków. Nie będzie Ci szkoda jak
    > taką uszkodzisz, często sam scalak CPLD to jakieś grosze.

    Jak się mają do tego SPLD (PAL-e i GAL-e)? To już zamknięta historia, bo
    zostały całkowicie wyparte przez CPLD?

    Czy wiedzę zdobytą przy nauce konfigurowania CPLD można potem spokojnie
    wykorzystać przy FPGA?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]