  • 11. Data: 2018-11-06 15:34:13
    Temat: Re: Nazewnictwo
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    HF5BS <h...@...pl> wrote:

> [...]
    > Miał on jedną cechę, aby nie wyzwolił mierzonego ładunku, co możliwe było
    > przy normalnym mierniku. Elektroniki zero, tylko elementy bierne. Nazwiska
    > nie pomnę, w '83 na moje oko miał jakieś 35-40 lat. dziś pewnie 60-70...
    > Był jeden, co miał starą dekawkę z silnikiem Syrenki, z instalacją 6V,
    > nazywał się OIDP Królak, ale raczej nie on. Kardasiewicz od wtryskarek też
    > raczej nie, możliwe, że Popin (wybaczcie, nie pomnę teraz imion), Sachmata z
    > DKM... też raczej nie. Chadaj z frezarek raczej też nie... No, nie pomnę. A

    Żadnego z tych nazwisk nie kojarzę :(

  • 12. Data: 2018-11-06 15:37:19
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Jakub Rakus <s...@o...pl> wrote:

    > Nie żaden "zbiornik ciśnieniowy", tylko dokładnie tak, jakie jest
    > znaczenie tego słowa - skraplacz. Co zresztą jest napisane we wklejonym
    > przez Ciebie angielskim tekście:

    Może pora zacząć tak nazywać kondensatory. Skraplacz elektrolityczny.
    Do tego turbina z rdzeniem ferrytowym (lub parownik, bo jak skraplacz,
    to parownik).

  • 13. Data: 2018-11-06 21:19:17
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 06.11.2018 o 15:37, Queequeg pisze:

    > Może pora zacząć tak nazywać kondensatory. Skraplacz elektrolityczny.
    > Do tego turbina z rdzeniem ferrytowym (lub parownik, bo jak skraplacz,
    > to parownik).

    Kiedyś widziałem w jakiejś pseudo/popularnonaukowej książce dla
    młodzieży analogię wodno-elektryczną, że cewka to dla wody zwinięta
    spiralka z rurki (czyli w sumie też "cewka"), bo niby chodzi o to, że
    woda wprowadzona w ruch wirowy w takiej spiralce popłynie jeszcze przez
    jakiś czas po zaniku ciśnienia ze źródła - pompy.

    Jakub Rakus

  • 14. Data: 2018-11-06 21:31:38
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Jakub Rakus <s...@o...pl> napisał(a):
> [...]
    > (czyli w sumie też "cewka"), bo niby chodzi o to, że woda wprowadzona w
    > ruch wirowy w takiej spiralce popłynie jeszcze przez jakiś czas po zaniku

    W EdW też tak tłumaczyli:
    https://elportal.pl/pdf/k01/12_08.pdf
    https://serwis.avt.pl/manuals/EDW_A10_06.pdf

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 15. Data: 2018-11-07 16:02:13
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Jakub Rakus <s...@o...pl> wrote:

> [...]
    > woda wprowadzona w ruch wirowy w takiej spiralce popłynie jeszcze przez
    > jakiś czas po zaniku ciśnienia ze źródła - pompy.

    To w sumie tak samo, jak z turbiną. Coś musi gromadzić energię kinetyczną
    -- albo będzie to woda zwinięta w rurce albo turbina łopatkowa z kołem
    zamachowym.

    Może jedno to cewka powietrzna a drugie z rdzeniem ferrytowym ;)

  • 16. Data: 2018-11-07 20:33:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jakub Rakus" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >woda wprowadzona w ruch wirowy w takiej spiralce popłynie jeszcze
    >przez jakiś czas po zaniku ciśnienia ze źródła - pompy.

    Analogia hydrauliczna jest ciagle w uzyciu ... bo dobra.

    Bezwladnosc wody w rurce dobrze odpowiada indukcyjnosci, choc rtec
    lepsza.
    I wcale nie trzeba zwijac w cewke ... zreszta kawalek prostego
    przewodu tez swoja indukcyjnosc ma ...

    J.

  • 17. Data: 2018-11-08 00:42:00
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2018-11-05 o 11:38, HF5BS pisze:

    > nauczycieli z
    > "Zająca"...

    O co chodzi z tym "Zającem"?

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/

  • 18. Data: 2018-11-08 01:24:00
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2018-11-08 o 00:42, Akarm pisze:

    > O co chodzi z tym "Zającem"?

    Zespół Szkół Elektronicznych i Licealnych.
    Szkoła publiczna w Warszawie
    Adres: ul, gen. Józefa Zajączka 7, 01-518 Warszawa
    Tak mi się kojarzy...

    --
    pzdr, j.r.

  • 19. Data: 2018-11-08 08:08:08
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 07.11.2018 o 20:33, J.F. pisze:
> [...]
    > I wcale nie trzeba zwijac w cewke ...  zreszta kawalek prostego przewodu

    Analogia hydrauliczna dobra na pierwszych kilku lekcjach. Elementy
    reaktancyjne to w 2 klasie, czyli po setkach godzin lekcyjnych,
    tysiącach zadań z prądu stałego, więc już większość ma wyobraźnie
    bardziej elektryczną niż hydrauliczną...
    Ja myślę, że na tym etapie łatwiej wytłumaczyć hydraulikę przez
    porównanie z obwodem elektrycznym.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 20. Data: 2018-11-08 17:37:51
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 08.11.2018 o 08:08, Cezary Grądys pisze:

    > Ja myślę, że na tym etapie łatwiej wytłumaczyć hydraulikę przez
    > porównanie z obwodem elektrycznym.

    A może nawet bardziej ogólnie: mechanikę płynów i przepływ ciepła.

    Jakub Rakus