  • 1. Data: 2020-05-25 22:04:50
    Temat: Nekrolog -- czasy dawno już zapomniane...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Jak już pisałem -- F-S cudownie (bo nie poprzez rozładunek
    bateryjki podtrzymującej BIOS) ożył, ale że nekrolog był
    napisany dawno...

    Nekrolog był ciekawszy, gdy tylko powstał w mej
    głowie, ale zanim przepisałem, opadły emocje...
    Chirurdzy dramatycznie walczyli o życie pacjenta,
    jakiś bezwstydny anestezjolog chciał rozebrać...
    [lepiej skończę -- laptop nie ma nawet 12 lat...
    nieletni...] Ale powstrzymano go na etapie
    zdejmowania [nasieniowodów? -- zdjął nie tylko
    nasieniowody, ale i całą FiuFiu -- bezwstydny!!!]
    FiuFiu... Wcześniej zdjął RAMki...

    -=-

    Po nocnym odpoczynku F-S nie wybudził się z hibernacji
    o czym informuję świat pogrążony w głębokim skutku...

    Bezzwłocznie postawiona diagnoza była potworna -- laptopowi
    zabrakło zasilania w energię elektryczną... A nowego gniazda
    nadal nie mam...

    Tu pozwolę sobie na parafrazę piosenki:
    skąd przez kraje podbite z rąk do rąk niepiśmiennych
    iść będzie i nie dojdzie wtyczka DC z gniazdem
    bo czegóż człek nie uczyni dla swego przyjaciela?!

    Natychmiast udzielona pomoc operacyjna okazała się tak
    sobie owocna, gdyż F-S nie chce wracać do świata żywych...
    (operacja udała się DOSkona_le, ale pacjent nadal martwy)

    - poprawnie reaguje na włącznik
    - nie reaguje na F2 czy F12
    (typowe zachowanie po wstawaniu z hibernacji)
    - tuż po starcie reaguje na niskie (F1, F2, F3, F4,
    F5 -- trzeba je przejechać palcem) wypisaniem
    sensownych informacji typu:
    - System BIOS shadowed
    - Video BIOS shadowed
    - 4096M System RAM Passed
    http://eneuel.w.duna.pl/error/bfs/bfs.jpg
    jeden obrazek warty więcej niż masa słów?
    trochę jakość słaba, ale można przeczytać

    - jeśli nie zdołam na czas wywołać tych informacji,
    - mam najpierw normalny/sensowny ekran na dole którego
    jest pasek postępu jak przy poprawnym odhibernowywaniu,
    po czym ekran jest ciemny aż do restartu czy wyłączenia
    - później (z ciemnym ekranem) reaguje na zbyt częste
    wciskanie czegokolwiek piszczeniem zwiastującym
    niemożliwością obsłużenia bufora klawiatury
    - poprawnie reaguje na przełącznik NumLock,
    rozświecając lub gasząc stosowną infoLEDkę
    - reaguje na przełącznik sprzętowy zezwalający
    na włączenie/wyłączenie pod WXP: WiFi, 3G, BT
    - LEDka WiFi gaśnie lub rozświetla się
    - poprawnie reaguje na Ctrl+Alt+Del restartem
    - chwilami wiatrak zwiększa swe obroty i zmniejsza
    - ciepłowody mają na oko temperaturę 40 stopni Celsjusza

    Zachowuje się tak, jakby chciał startować z hibernacji -- wtedy
    nie daje możliwości wejścia do BIOSu za pomocą F2 i nie daje
    możliwości wybrania źródła startu za pomocą F12...

    -=-

    Wkrótce po kupnie tak właśnie miałem -- laptop wtedy powędrował do
    serwisu, gdzie wymieniono mu całą płytę główna na nową, ale teraz
    do mnie dociera, że **chyba** tak wymieniono, iż wymieniono tylko
    samą płytę -- pozostawiając numer seryjny płyty bez zmian... ;) Nie
    jestem tego pewien, bo nie mogę sprawdzić, ale chyba nieprawdopodobne
    jest niewykrycie przeze mnie różnicy pomiędzy numerem seryjnym na
    obudowie i numerem wyświetlanym przez masę programów w ciągu
    kilkunastoletniej eksploatacji tego laptopa...

    Teraz już sprawdziłem -- to te same numery!

    Płytę wymieniono, lecz seryjny numer płyty zostawiono!
    Słusznie -- po co naciągać producenta na niepotrzebne
    straty finansowe niepotrzebną wymiany numeru? -- toż
    numer płyty nie uległ awarii!

    **Być może** znajdę dokumentacje tamtej naprawy.

    Wracajmy do nekrologu -- pisanego przed ~tygodniem,
    gdy F-S nie żył...

    Laptop w serwisie był rozkręcany, o czym świadczy pęknięcie
    ,,dokonane'' pod jednym z masy wkrętów podczas naprawy
    w tymże serwisie. (pisałem o tym przed laty na grupach)

    Od tamtej pory niemożliwość odpalenia systemu nie przydarzyła
    się mi aż do tej pory. Wtedy też komputer nie chciał powrócić
    do życia po fatalnym zahibernowaniu -- wówczas z WXP, teraz z 64W10.

    Myślę, choć po tylu latach mogę źle pamiętać, że przed laty
    zahibernowałem laptop z WXP, wyjąłem/zmieniłem dysk
    i odpaliłem ponownie laptop -- ze złym skutkiem...

    Ogólnie często wymieniałem dysk w tym laptopie.
    (chyba ani razu podczas pracy laptopa)

    -=-

    Jak dostać się do BIOSu?
    Może wystarczy jakoś zresetować ów BIOS?
    Wyjąć baterię podtrzymującą ustawienia? -- ale
    gdzie ona jest? Zaczekać, aż rozładuje się sama?...

    -=-

    -=-

    Co warto teraz kupić?
    Chyba znów nie stać mnie na pełny H -- chyba
    znów muszę zadowolić się ułamkowym/ułomnym U,
    ale z DDR4 i M.2 na NVMe.

    Co jest dobre? Acer, Asus, Dell, HP, Lenovo, Toshiba?...
    - Acer nie umie przyznać się do błędu z NVMe.
    - Asus nie umiał dobrze radzić z Maxem.
    - Dell jest chyba koszmarnie drogi.
    - HP odpada z przyczyn osobistych.
    - Lenovo?...
    - Toshiba?... Miałem fatalną nagrywarkę DVD Toshiby...

    Najchętniej bez dysków, ale z miejscem na NVMe i z nagrywarką
    DVD, którą bym zamienił na adapter z HDD.

    MUSI MIEĆ ŁATWY DOSTĘP DO: HDD, M.2, RAM...

    Może są takie, które mają miejsce na dwa HDD?
    (wówczas mógłby być bez napędu CDVD)

    Warto z dotykiem czy nie warto? -- ile trzeba dopłacić za dotyk?

    -=-

    Nie twierdzę, że na pewno niczego nie uszkodziłem podczas ,,operacji'',
    ale komputer najwyraźniej jest zdrowy, bo wyświetla informacje sensownie...
    [a dymu i iskier dużo nie było podczas operacji... -- chyba tyle, co zwykle...]

    Próbowałem przylutować zasilające gniazdo DC ponownie -- tym razem drutem
    (posłużyłem się miedzianym drutem wyciągniętym z przewodu antenowego)
    miedzianym, ale nie zdołałem, bo gniazdo w tym miejscu jest już mocno
    uszkodzone wielokrotnym lutowaniem -- potrzebne było przegrzewanie, bo
    i metalu tam sporo, i brudu, i trzeba grzać coś, czego nie można dotknąć
    grotem bezpośrednio... ;)

    Wywaliłem gniazdo; obciąłem przewód z innego zasilacza; zawiązałem
    przewodowi supeł tak, że ten supeł zmieścił się akurat w miejscu po
    wywalonym gnieździe zasilającym; podczepiłem przewód do tego zasilacza...
    (nawet nie pomyliłem plusa z minusem!!!) [choć bez zwarć nie obyło się,
    bo od tej strony przewodu nie przykładałem się do roboty -- wiedziałem,
    że zasilacz wiele ;) znosi a zwarcia mogły być jedynie na pojedynczych
    nitkach/żyłkach/drucikach, które błyskiem (dosłownie!) stopiły się...]

    Masa wkrętów; 5 przewodów antenowych; kilka (klawiatura, ekran, USB...)
    tasiemek; kilka (głośniki, wyłącznik podświetlenia matrycy uruchamiany
    pokrywą, wiatrak...) złączek... Parę godzin...

    Teraz mi nie żal, bo F-S żyje, ale gdy tworzyłem ten nekrolog...

    BTW -- dopiero tym razem odkryłem, ;) że mocowanie wiatraka było
    poluzowane... Spodziewałem się, że po uruchomieniu będzie cisza,
    skoro porządnie poskręcałem...

    Jest ciszej.

    -=-

    Tym razem nie tylko nie zostały nadmiarowe ;) wkręty, jeśli nie
    liczyć wkrętów trzymających pokrywkę rewizyjną ;) dającą dostęp
    do RAMek, ale zabrakło jednego wkręta, który rzecz jasna bez
    trudu odnalazłem pośród tego, co nie zmieściło się ;) podczas
    poprzednich ,,operacji chirurgicznych''...

    Z pokrywką rewizyjną jest coraz gorzej -- nie ma do
    czego wkręcać wkrętów, bo plastyki obudowy sypią się...

    -=-

    Teraz hibernowałem 64W10, przed laty hibernowałem WXP.

    -=-

    Nie zacząłem grzebania się w BIOSie, bo:
    - zasilanie było niepewne a akumulatora nadal nie mam
    - PLOP doskonale rozwiązywał problem

    -=-

    Teraz chcę wrzucić najnowszy BIOS, ale program obsługujący
    żali się na brak zasilania AC, choć laptop przylutowany
    jest do przewodu zasilającego podpiętego do oryginalnego
    zasilacza...

    Jak przekonać laptop, że jest zasilany ze ściany?

    Może jednak kupić akumulator? (trochę żal mi forsy [na trupa])

    -=-

    F-S nie obudził się chyba 19 maja... Dziś jest już 25 maja...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 2. Data: 2020-05-27 01:29:54
    Temat: Re: Nekrolog -- czasy dawno już zapomniane...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5ecc24f2$0$537$6...@n...neostrada.pl

> [...]

    > Jak przekonać laptop, że jest zasilany ze ściany?

    > Może jednak kupić akumulator? (trochę żal mi forsy [na trupa])

    Znalazłem trop... [zalim ja pies tropiący?]

    https://youtu.be/-CdhzPlT4jI?t=1304

    Układ detekcji zasilacza...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 3. Data: 2020-05-27 17:15:45
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5ecda68d$0$522$6...@n...neostrada.pl

    > Znalazłem trop... [zalim ja pies tropiący?]

    > https://youtu.be/-CdhzPlT4jI?t=1304

    > Układ detekcji zasilacza...

    Trop dobry i zły zarazem -- soft apdejtujący pisze nadal:
    No AC adapter connected or battery is lower than 20%.
    Flash procedure will be cancelled.

    Poprawiłem jedną rzecz, ale choć ogólny (różny) soft prawi,
    że mam zasilanie AC, soft apdejtujący pisze to, co wyżej
    zacytowałem i nie chce współpracy.

    Mniemam, że trzeba odczytać ww. komunikat dosłownie, nie zaś
    tak, jak zrozumiałem. Najwyraźniej muszą być spełnione oba
    warunki -- i zasilanie ze ściany AC, i akumulator naładowany
    do co najmniej 20%, nie zaś któryś z tych warunków.

    Nie wiem, czy ww. poprawienie jednej rzeczy dało jakiś efekt,
    bo przed poprawieniem nie sprawdziłem tego, co mówią programy
    inne niż aktualizujący. Na pewno teraz jest poprawniej niż
    było, ale być może i przed poprawieniem soft ogólny uznawał,
    iż laptop jest podłączony do ściany AC.

    --