  • 1. Data: 2019-01-06 16:17:06
    Temat: Niedrogie przetwornice 230V AC --> 5V/3,3V DC
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ostatnio zauważyłem, że na Allegro można za kilkanaście złotych kupić
    przetwornice wytwarzające stałe napięcie 5V albo 3,3V z przemiennego
    napięci sieci. Chociażby HLK-PM01 albo HLK-PM03. Zawsze wydawało mi się,
    że podobne urządzenia są o wiele bardziej kosztowne...

    Ktoś miał do czynienia z czymś takim? Bo prawdę mówiąc już jakiś czas
    temu szukałem czegoś podobnego, co pozwoliłoby mi w prosty sposób
    zasilać projekty z pogranicza automatyki domowej. Chodził mi po głowie
    chociażby dzwonek do drzwi, oparty na ESP8266, który wysyłałby
    powiadomienia o naciśnięciu przycisku. Można by zaprojektować to
    tradycyjnie, w oparciu o transformator, jednak przy pracy 24/7 straty
    energii staną się już zauważalne. Można by też wykorzystać lepszą
    ładowarkę impulsową, ale nie będzie to ani małe, ani eleganckie
    rozwiązanie. A tutaj przecież właśnie o to chodzi, żeby całość zmieściła
    się w stosunkowo niewielkiej obudowie.

    Ktoś używał tego w projektach? Jak wygląda kwestia niezawodności oraz
    jakości DC na wyjściu?

  • 2. Data: 2019-01-06 19:36:18
    Temat: Re: Niedrogie przetwornice 230V AC --> 5V/3,3V DC
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Sunday, January 6, 2019, 4:17:06 PM, you wrote:

> [...]
    > napięci sieci. Chociażby HLK-PM01 albo HLK-PM03. Zawsze wydawało mi się,
    > że podobne urządzenia są o wiele bardziej kosztowne...

    Patrząc na film https://www.youtube.com/watch?v=zrxekAJ_M1I można
    stwierdzić, że to typowa konstrukcja na zintegrowanym kontrolerze. Być
    może TinySwitch - bez większego znaczenia.

    Deklarują CE i EN60950 ale w Europie zgodność z EN60950 w zakresie
    izolacji wzmocnionej dla klasy II wymaga testu 3
    kV AC a nie 2.5 kV AC jak wynika ze strony producenta
    http://www.hlktech.net/product_detail.php?ProId=54

    Do konstrukcji nie użyto bezpiecznego karkasu i nie zachowano
    właściwych odstępów izolacyjnych. Nawet zalewana konstrukcja nie
    usprawiedliwia takiego lekceważenia standardów :(

    Stabilność pracy takiego zasilacza zależy od jakości kondensatorów
    elektrolitycznych. Całkowicie pominięto filtr przeciwzakłóceniowy od
    strony sieci - zwiększyłby wymiary...

    Podsumowując: rozwiązanie na pewno jest tańsze od czegokolwiek, co
    złożysz sam. Ale musisz dodać filtr wejściowy, jeśli chcesz zapewnić
    odporność urządzenia na zakłócenia pochodzące z sieci. No i loteria z
    kondensatorami - zależnie od uczciwości producenta :(
    Bałbym się stosować taki zasilacz w miejscach, gdzie istotne jest
    bezpieczeństwo.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2019-01-06 20:10:14
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > Bałbym się stosować taki zasilacz w miejscach, gdzie istotne jest
    > bezpieczeństwo.

    Witaj,

    Mówisz ogólnie czy konkretnie o tym?
    Jeżeli o tym, co polecisz podobnej konstrukcji w zakresie plug&play
    (czyli zajmuje się tym czo znam a nie konstrukcją zasilacza jeszcze).

    Przetwornic 24V/24V czy 24V/5V, 5V/5V akurat mam okazję podejrzeć jakie
    są stosowane w sprzęcie przemysłowym (np. Traco Power, muRata, Recom)
    ale takich z 230V nie bardzo ze względu na nie te moce. A czasami
    przydało by się takie maleństwo.

    pozdrawiam.

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2019-01-06 20:59:49
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > Do konstrukcji nie użyto bezpiecznego karkasu i nie zachowano
    > właściwych odstępów izolacyjnych. Nawet zalewana konstrukcja nie
    > usprawiedliwia takiego lekceważenia standardów :(

    I o co chodzi z odstępami?
    Zaglądnąłem do Traco Power, na przykład TMPS 03 Series:
    https://www.tracopower.com/products/browse-by-catego
    ry/show/ac-dc-power-supplies/encapsulated-modules/tm
    ps-03/1/

    I odstęp pomiędzy pinami zasilania to też 5mm.

    --
    Irokez

  • 5. Data: 2019-01-06 22:35:08
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 06.01.2019 o 16:17, Atlantis pisze:
    > Ostatnio zauważyłem, że na Allegro można za kilkanaście złotych kupić
    > przetwornice wytwarzające stałe napięcie 5V albo 3,3V z przemiennego
    > napięci sieci.
    (...)

    Wygląda jakbyś potrzebował wnętrze z ładowarki do telefonu, ale bał się
    to powiedzieć. szczególnie po tym co widac na filmie podlinkowanym przez
    któregoś z kolegów - wypisz wymaluj - gówniana ładowarka z telefonu. o
    ile obudowa nie musi być mikroskopijna, to polecam zastosować oryginały
    z 20letnich telefonów. umnie przez 7 lat non stop działała ładowarka z
    ericssona r320. Nic nie będzie bezpieczniejsze i tańsze. Możesz
    poświęcić kawałek swojego życia na szukanie czegoś mniejszego, ale przy
    zasilaniu z 230v, rozmiar, waga nie są priorytetem.
    ToMasz

  • 6. Data: 2019-01-07 01:54:31
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Irokez,

    Sunday, January 6, 2019, 8:59:49 PM, you wrote:

> [...]
    ry/show/ac-dc-power-supplies/encapsulated-modules/tm
    ps-03/1/
    > I odstęp pomiędzy pinami zasilania to też 5mm.

    https://feryster.com.pl/polski/odstepy_izolacyjne.ph

    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2019-01-07 11:43:36
    Od: Marek <f...@f...com>

    Możesz mi odpisać na maila sprzed 2tyg? Pilna sprawa :)

    --
    Marek

  • 8. Data: 2019-01-07 21:57:03
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    ry/show/ac-dc-power-supplies/encapsulated-modules/tm
    ps-03/1/

    > https://feryster.com.pl/polski/odstepy_izolacyjne.ph

    G. na tej stronie jest, nie ma podanych odstępów.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 9. Data: 2019-01-07 22:17:47
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > https://feryster.com.pl/polski/odstepy_izolacyjne.ph

    Wbrew tytułowi, niczego praktycznego o wymaganych odstępach z tej
    strony dowiedzieć się nie można. Są referencje do norm, ale jak ktoś
    wie, o czym są te normy, to na stronę Ferystera po wiedzę udawać się
    nie musi. Stąd wartość edukacyjna akurat tej podstrony jest znikoma.
    Janusz ujął to dosadniej.

    Pozdrawiam, Piotr