  • 1. Data: 2019-08-25 08:07:19
    Temat: Niesłusznie odebrano mu dzieci - wyrok ETPC
    Od: u2 <u...@o...pl>

    http://telewizjarepublika.pl/nieslusznie-odebrano-mu
    -dzieci-przelomowy-wyrok-etpc,83900.html

    Niesłusznie odebrano mu dzieci. Przełomowy wyrok ETPC!

    10:24 20 sierpnia 2019

    Europejski Trybunał Praw Człowieka orzekł, że pozbawienie ojca
    możliwości kontaktów z córką z powodu fałszywego oskarżenia o przemoc
    domową stanowi pogwałcenie jego prawa do poszanowania życia rodzinnego.
    W toku sprawy hiszpańskie sądy pominęły wiele istotnych okoliczności.
    Władze Hiszpanii powinny teraz ponownie rozpatrzeć sprawę tej rodziny -
    poinformowało w komunikacie Ordo Iuris.

    Pełna treść komunikatu:

    W 2012 roku Wael Haddad, ojciec trójki dzieci, w tym półtorarocznej
    córki, został oskarżony przez swoją żonę o rzekome stosowanie przemocy w
    domu. W odpowiedzi na zarzuty sąd karny wydał zarządzenie tymczasowe, na
    mocy którego odebrał ojcu prawa rodzicielskie oraz zakazał mu kontaktów
    z żoną oraz dziećmi. Kilka miesięcy później, małoletni zostali wbrew ich
    woli odseparowani od ojca oraz skierowani do domu opieki społecznej. W
    2013 roku sąd oczyścił mężczyznę ze wszystkich zarzutów. Mimo to synowie
    wrócili do ojca dopiero w 2016 roku, natomiast córka została przekazana
    przez sąd rodzinny do pieczy zastępczej. Apelacje obojga rodziców od
    ostatniego rozstrzygnięcia zostały oddalone.

    Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu stwierdził, że działanie
    sądu rodzinnego było pochopne i stanowiło pogwałcenie prawa ojca do
    poszanowania jego życia rodzinnego (art. 8 Konwencji). Sąd rodzinny
    powinien był uwzględnić okoliczność, że zarzuty, które stanowiły
    podstawę odebrania ojcu prawa kontaktów z córką, okazały się bezzasadne.
    Trybunał podkreślił, że władze hiszpańskie decydując się na jej
    umieszczenie w opiece zastępczej ani razu nie rozważyły takich
    okoliczności jak bardzo młody wiek dziewczynki (półtora roku),
    istniejąca więź między córką a jej rodzicami, upływ czasu od momentu
    separacji rodziców, konsekwencje odizolowania dla kontaktów między całą
    trójką rodzeństwa. Ponadto, sąd oddalający skargę ojca na decyzję o
    umieszczeniu dziewczynki w rodzinie zastępczej nie zbadał czy występują
    problemy w relacjach ojca z córką ani też jakie zdolności emocjonalne i
    edukacyjne reprezentuje mężczyzna. Nie wziął również pod uwagę zdrowia
    dziecka, sytuacji materialnej, ani warunków w jakich żyje. Trybunał
    zauważył również, że hiszpańskie władze powinny rozważyć najpierw mniej
    radykalne środki niż umieszczanie córki w opiece zastępczej.

    Trybunał przypomniał, że z art. 8 Konwencji wynika prawo rodzica do
    ponownego zjednoczenia z dzieckiem, które mu bezprawnie odebrano.
    Hiszpańskie władze odpowiedzialne za opiekę społeczną nie wywiązały się
    z obowiązku zagwarantowania mężczyźnie tego prawa. Zdaniem Trybunału
    urzędnicy są odpowiedzialni za zerwanie kontaktów ojca z córką, co
    najmniej od momentu kiedy zarzuty o stosowanie przemocy przez ojca
    okazały się bezzasadne. Ponadto, władze jedynie powielały swoje
    pierwotne decyzje bez opierania ich na aktualnych okolicznościach sprawy
    i dostępnych dowodach, ukazując tym samym determinację w umieszczeniu
    dziewczynki w pieczy zastępczej z możliwością jej późniejszej adopcji
    przez rodzinę zastępczą. Trybunał przyznał, że najlepszą formą słusznego
    zadośćuczynienia dla skarżącego ojca będzie ponowne rozpatrzenie tej
    sprawy przez hiszpańskie organy w oparciu o ustalenia niniejszego
    wyroku, zagwarantowanie prawa do życia rodzinnego skarżącego oraz
    zabezpieczenie dobra dziecka.

    ,,Wyrok Trybunału w Strasburgu potwierdza, że rodzicowi, któremu
    bezprawnie odebrano dziecko, przysługuje prawo do przywrócenia władzy
    rodzicielskiej w sytuacji, gdy zarzuty mu stawiane okazały się
    bezpodstawne. Dodatkowo opisywany wyrok podnosi jeszcze jedną istotną
    kwestię w sprawach, w których odebranie dziecka zostało zarządzone jako
    tymczasowy środek. Odmowa przywrócenia kontaktów z dzieckiem oraz
    decyzja o jego umieszczeniu w opiece zastępczej nie może być poparta
    tłumaczeniem, że kontakty z dzieckiem nie są już utrzymywane od
    dłuższego czasu. Inaczej, każde odpowiednio długie odseparowanie dziecka
    od rodzica prowadziłoby do odebrania mu władzy rodzicielskiej" -
    skomentowała Rozalia Kielmans-Ratyńska Dyrektor Centrum Prawa
    Międzynarodowego Instytutu Ordo Iuris.

    Źródło: Ordo Iuris

    --
    I love love

  • 2. Data: 2019-08-25 10:53:29
    Temat: Re: Niesłusznie odebrano mu dzieci - wyrok ETPC
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.08.2019 o 08:07, u2 pisze:

    > Niesłusznie odebrano mu dzieci. Przełomowy wyrok ETPC!

    Ja tru nic przełomowego nie widzę. Problemem przeważnie jest wykazanie,
    że oskarżenie jest niesłuszne. Bo jak się to wykaże, to przeważnie
    reszta jest "z górki".

  • 3. Data: 2019-08-25 11:18:37
    Od: u2 <u...@o...pl>

    > Ja tru nic przełomowego nie widzę. Problemem przeważnie jest wykazanie,
    > że oskarżenie jest niesłuszne. Bo jak się to wykaże, to przeważnie
    > reszta jest "z górki".

    ale ale wiele tysięcy dzieci niesłusznie odebranych rodzicom nadal czeka
    na takie wyroki:)

    --
    I love love

  • 4. Data: 2019-08-25 11:33:00
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.08.2019 o 11:18, u2 pisze:

    > ale ale wiele tysięcy dzieci niesłusznie odebranych rodzicom nadal czeka
    > na takie wyroki:)

    Takie? Co komu po wyroku stwierdzającym, że źle zrobiono? Ja na miejscu
    tych dzieci czekał bym na wyrok, ze mogą do rodziców wrócić.

  • 5. Data: 2019-08-25 14:29:22
    Od: u2 <u...@o...pl>

    > Takie? Co komu po wyroku stwierdzającym, że źle zrobiono? Ja na miejscu
    > tych dzieci czekał bym na wyrok, ze mogą do rodziców wrócić.

    ano takie, skoro krajowe sądy w Hiszpanii źle sądzą to sprawa trafiła do
    sądu międzynarodowego:)

    --
    I love love

  • 6. Data: 2019-08-25 20:47:48
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.08.2019 o 14:29, u2 pisze:

    > ano takie, skoro krajowe sądy w Hiszpanii źle sądzą to sprawa trafiła do
    > sądu międzynarodowego:)

    Ale co to zmieniło z punktu widzenia dzieci tak naprawdę? Nie trzeba
    międzynarodowego trybunału, by zauważyć, że jeśli na sfałszowanych
    dowodach sąd orzecze, to jest spora szansa, że n ie będzie to wyrok
    sprawiedliwy.

  • 7. Data: 2019-08-25 20:57:46
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

> [...]
    > międzynarodowego trybunału, by zauważyć, że jeśli na sfałszowanych
    > dowodach sąd orzecze, to jest spora szansa, że n ie będzie to wyrok

    Są możliwe dwa rodzaje błędów: odebranie bez (wystarczających) powodów
    i nieodebranie mimo wystarczających powodów, przy czym mówię o tym co
    się dzieje naprawdę a nie o tym co da się udowodnić z miejsca.
    Wiec najlepiej od razu mówić w którą stronę wypada _obecnie_ zrobić
    korektę i jak daleko posuniętą.

    IMHO Najgorszy jest "pijany marsz" od ostrego przegięcia w jedną stronę
    do ostrego przegięcia w drugą stronę i tak w kółko.

    --
    A. Filip

  • 8. Data: 2019-08-25 21:20:34
    Od: u2 <u...@o...pl>

> [...]
    > międzynarodowego trybunału, by zauważyć, że jeśli na sfałszowanych
    > dowodach sąd orzecze, to jest spora szansa, że n ie będzie to wyrok

    no co ty ? skoro zapadł prawomocny wyrok w Hiszpanii więc pozostał sąd
    międzynarodowy:)

    --
    I love love

  • 9. Data: 2019-08-26 00:53:04
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-08-25, A. Filip <a...@p...pl> wrote:

> [...]
    > się dzieje naprawdę a nie o tym co da się udowodnić z miejsca.
    > Wiec najlepiej od razu mówić w którą stronę wypada _obecnie_ zrobić

    Korekta to jedna rzecz... w dodatku, przeciez często się czyta, że sąd
    powodowany mniej lub bardziej rzetelną oceną dobra dzieci, potrafi
    przyklepać stan po wieloletniej separacji (bo dzieci już się z zżyły z
    matką i ojciec stał się im obcy). Więc może nie być wcale korekty.

    > IMHO Najgorszy jest "pijany marsz" od ostrego przegięcia w jedną stronę
    > do ostrego przegięcia w drugą stronę i tak w kółko.

    Jeśli ta kobieta celowo, a bezpodstawnie oskarżyła męża co doprowadziło
    do trwałego odseparowania dzieci to przy normalnych relacjach
    emocjonalnych z rodzicem jest to tragedia. Powinna za to wylądować w
    pierdlu. I co wtedy? I jak w takiej sytuacji uniknąć huśtawki?

    --
    Marcin