  • 1. Data: 2016-09-04 00:12:13
    Temat: Nikon - podwójny obraz
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Mam pytanie do użytkowników Nikona D3300 albo podobnego
    z obiektywem 18-105 VR. Używam tego zestawu od ponad roku,
    ale dosyć rzadko. Zrobiłem wczoraj kilka zdjęć, przyjrzałem
    im się dokładniej i zauważyłem na niektórych podwójne obrazy,
    przesunięte o około 4 piksele w różnych kierunkach.
    Sądziłem, że coś się zepsuło. Ale poszukałem archiwalnych
    zdjęć z pierwszego dnia używania (nowego) aparatu i na niektórych
    znalazłem to samo. Czyli problem występuje od samego początku.

    Na pierwszy rzut oka trudno to zauważyć. Tu są dwa przykładowe
    zdjęcia:

    https://postimg.org/image/gxw0sgbrn/
    https://postimg.org/image/of587o1ar/

    Po powiększeniu wygląda to tak:

    https://postimg.org/image/slq2n00wj/
    (fragmenty dwóch powyższych zdjęć i jeszcze trzeciego)

    Wygląda to na podwójną ekspozycję raz z krótszym czasem,
    drugi raz z kilka razy dłuższym, z przesunięciem o ok. 4 piksele.
    Kierunek tego przesunięcia jest różny na różnych zdjęciach
    - w pionie, w poziomie, na ukos. Na niektórych zdjęciach
    w ogóle nie ma takiego efektu. Na większości zauważalny jest
    tylko na fragmencie zdjęcia.

    Znalazłem też zdjęcie z lecącymi i siedzącymi ptakami, na którym
    te lecące zamiast rozmazania wyglądają na podwójnie naświetlone.
    Siedzące są naświetlone normalnie (to jest trzecie zdjęcie
    na powiększeniu - u dołu).

    Czym to jest spowodowane? Czy to jest usterka, czy "tak już jest"?
    Może to problem z systemem redukcji drgań, który skokowo koryguje
    położenie w czasie naświetlania zdjęcia? Przy wyłączonym VR tego
    problemu nie zauważyłem, ale może zrobiłem za mało testów.

    P.

  • 2. Data: 2016-09-04 20:05:07
    Temat: Re: Nikon - podwójny obraz
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu niedziela, 4 września 2016 00:12:17 UTC+2 użytkownik Piotrne napisał:
> [...]
    > położenie w czasie naświetlania zdjęcia? Przy wyłączonym VR tego
    > problemu nie zauważyłem, ale może zrobiłem za mało testów.

    Zdjęcia typowo poruszone. Aparat nie wiedzieć czemu wybrał za długi czas.
    Pozdrawiam Marcin

  • 3. Data: 2016-09-04 20:11:52
    Od: atm <...@v...pl>

    > Zdjęcia typowo poruszone. Aparat nie wiedzieć czemu wybrał za długi czas.
    > Pozdrawiam Marcin

    1/250 przy ogniskowej 93mm?

  • 4. Data: 2016-09-04 23:01:49
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-09-04 o 20:05, Starzec z Gór pisze:

    > Zdjęcia typowo poruszone. Aparat nie wiedzieć czemu wybrał za długi czas.

    Przy poruszonych spodziewam się raczej śladu-smugi, a nie dwóch
    wyraźnie oddzielonych obrazów, przesuniętych o kilka pikseli.

    Wydaje mi się, że winny może tu być system redukcji drgań, który
    z jakiegoś powodu dokonuje skokowej, błędnej korekty. Z innym
    obiektywem nie mam jak sprawdzić, bo kupiłem tylko ten.
    Może ktoś ma taki sam i przyjrzałby się swoim zdjęciom?

    Oczywiście wydaje się, że niemożliwe jest, aby taki oczywisty błąd
    występował wszędzie. Ale podobnie wydawało mi się kiedy stwierdziłem,
    że zegar Olympusa XZ-2 cofa się o sekundę przy każdym zrobionym
    zdjęciu i po kilku wycieczkach spóźnia się o kwadrans. Okazało się,
    że tak mają wszystkie XZ-2...

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 5. Data: 2016-09-05 10:23:01
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    A można ten system redukcji drgań wyłączyć?
    Może masz włączoną jakąś funkcję podwójnej ekspozycji (HDR czy podobną?)?
    Sprawdź to w menu lub w ogóle zresetuj menu do ustawień fabrycznych.

    -----

  • 6. Data: 2016-09-05 10:29:19
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 04.09.2016 o 20:11, atm pisze:

    > 1/250 przy ogniskowej 93mm?

    Zobacz ze statywu z wyłączoną redukcją drgań.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 7. Data: 2016-09-05 11:19:15
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    A może masz jakiś obciachowy filtr "ochronny" na tym obiektywie?

    -----

  • 8. Data: 2016-09-05 11:23:01
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Sprawdź jeszcze, jak masz ustawioną kompresję i ostrzenie (przy zapisie zdjęć do
    formatu jpg).

    -----

  • 9. Data: 2016-09-05 21:57:15
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu niedziela, 4 września 2016 23:01:54 UTC+2 użytkownik Piotrne napisał:

    > Przy poruszonych spodziewam się raczej śladu-smugi, a nie dwóch
    > wyraźnie oddzielonych obrazów, przesuniętych o kilka pikseli.

    No właśnie niekoniecznie.

    Poszukaj sobie zdjęcia wykonanego w tym samym czasie przedstawiającego obiekty
    nieruchome. I dobrze oświetlone.
    Pozdrawiam Marcin

  • 10. Data: 2016-09-06 01:11:29
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-09-05 o 21:57, Starzec z Gór pisze:

    > No właśnie niekoniecznie.

    Takie dwa obrazy mogą powstać np. na nocnych zdjęciach z czasem
    naświetlania rzędu kilku sekund, kiedy podczas naświetlania
    potrąci się i przesunie aparat. Ale przy czasie 1/250 sekundy
    nie za bardzo widzę taką możliwość. Naświetlało się przez 1/1000 sekundy,
    potem w ciągu 1/10000 sekundy aparat przesunął się i natychmiast
    zatrzymał i następnie dokończyło się naświetlanie przez 3/1000 sekundy?
    Takie szarpnięcie trafiło dokładnie na te 4 milisekundy, w ciągu
    których naświetlało się zdjęcie? I to w wielu przypadkach, a przesunięcie
    aparatu zawsze odpowiadało 4 pikselom? Chociaż właściwie tak może się
    zdarzyć, gdyby źródłem szarpnięcia było lustro. Ale kierunki przesunięcia
    są różne na różnych zdjęciach...

    > Poszukaj sobie zdjęcia wykonanego w tym samym czasie przedstawiającego
    > obiekty nieruchome. I dobrze oświetlone.

    Obydwa zdjęcia przykładowe przedstawiały obiekty nieruchome. Na drugim
    - dom bezpośrednio oświetlony słońcem. Trudno o lepsze warunki.

    "Efekt" może być widoczny tylko na części zdjęcia, bo pozostała część
    ma treść "maskującą" błędy. Tak jak na pierwszym przykładzie - widać
    podwójne obrazy gałęzi drzew, ale na jednolitych obszarach problemu
    nie widać. Na zdjęciach z wyłączonym VR nie zauważyłem tego.
    Zresztą na wielu zdjęciach z włączonym VR też nie.

    Obejrzałem różne zdjęcia ruchomych obiektów i trochę dziwnie wyglądają.
    Na przykład to:
    https://postimg.org/image/993tht2px/ (https://flic.kr/p/FrEffi)
    Obraz lecących ptaków wygląda jak złożony z trzech kadrów filmu.
    Jakby naświetlanie nie było ciągłe, tylko składało się z kilku
    kolejnych naświetlań z odstępami między nimi.

    P.