  • 1. Data: 2018-12-16 21:19:02
    Temat: No i padły mi dwie karty microsd w Raspberry
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Karty z max 300-500 GB zapisów(tak szacuję), ten sam producent, czas i
    miejsce kupna(Samsung Evo plus 16 GiB).
    Jedna z Windows 10 IoT, druga Raspbian.
    Jedna(win10 IoT) przestała się bootować z rok temu, ale została
    odłożona na lepsze czasy celem ewentualnej naprawy(myślałem, że update
    załatwiło Windows).
    Ta z Raspbianem pracowała sporadycznie używana, aż po jakiejś
    aktualizacji(dwa tygodnie temu) i restarcie pojawiły się znowu te same
    aktualizacje w kolejce...
    Raspbian pracował niby ok, ale ,przykładowo, nie łączył się z automatu
    z siecią WiFi(trza było ręcznie).
    Obie karty przelazły w tryb read-only.
    Trochę mnie zmyliło to, że pod Raspbianem można było edytować/zmieniać
    i tworzyć pliki konfiguracyjne(zmiany w plikach widoczne były do
    restartu).
    Mało tego, chciałem zapisać nowy obraz Raspbiana, a Win32DiskImager po
    "zapisie" obrazu nie sygnalizował błędów, lecz po tej operacji
    startował sobie jak nigdy nic stary Raspbian ze wszystkim, co na nim
    było.
    Oddałem do reklamacji, ciekawe jak to rozpatrzą(zapisanych danych nie
    było jakoś szokująco dużo).
    Reklamował już ktoś karty, które przeszły w read-only?

  • 2. Data: 2018-12-17 07:58:16
    Temat: Re: No i padły mi dwie karty microsd w Raspberry
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 16/12/2018 08:19 PM, Olaf Frikiov Skiorvensen wrote:

    > Reklamował już ktoś karty, które przeszły w read-only?

    Tak ale Sandiska. Wyslali nowa. Oni chyba maja dozywotnia gwarancje.

  • 3. Data: 2018-12-17 14:26:17
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2018-12-16 o 21:19, Olaf Frikiov Skiorvensen pisze:
    > Oddałem do reklamacji, ciekawe jak to rozpatrzą(zapisanych danych nie
    > było jakoś szokująco dużo).
    > Reklamował już ktoś karty, które przeszły w read-only?

    Napisz na grupie jak Samsung rozpatrzył reklamację, jak już rozpatrzy
    oczywiście.

    --
    t0maszek

  • 4. Data: 2018-12-17 15:02:18
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Olaf Frikiov Skiorvensen" 9...@4...com

    > Karty z max 300-500 GB zapisów(tak szacuję), ten sam producent,
    > czas i miejsce kupna(Samsung Evo plus 16 GiB).

    Mnie padła mikroSD 8 GB Samsunga kupiona w x-kom -- nie reklamowałem, choć
    wtedy do sklepu miałem niezbyt daleko. Objawy padnięcia takie, jak u Ciebie:

    > Obie karty przelazły w tryb read-only.
    > Trochę mnie zmyliło to, że pod Raspbianem można było edytować/zmieniać
    > i tworzyć pliki konfiguracyjne(zmiany w plikach widoczne były do restartu).

    Też mnie zmyliło -- nawet wystawiłem złą opinię (rzecz jasna bezzwłocznie
    tę opinie naprawiłem po zorientowaniu się w przyczynie problemów) nawigacji.

    Ile na tę kartę mogłem zapisać? -- ~100 GB.

    Padła latem (byłem wtedy akurat na plaży -- więc pamiętam) w telefonie,
    w którym później była inna -- 16 GB, która przetrwała znacznie więcej
    i w tym telefonie, i w kolejnym, ale szczegółów już nie pamiętam.

    Mam teraz dwie 16 GB -- firm ;) PLATINET (C8) i (C10) TAIWAN.
    Obie są sprawne -- r/w.
    C8 daje w odczycie HDTune średnio 16,7 MB/s i czas dostępu 1.0 ms.
    C10 daje nieco inaczej -- średnio 18,5 MB/s i czas dostępu 1.3 ms.

    Mam jedną SD 8 GB SanDiska w lustrzance Canona
    i jedną SD Lexar ;) 2 GB w laptopie Fujitsu-Siemensa...
    Podzieliłem 2 GB na partycje -- część widzę bootując z niej
    pod DOS z partycjonerem, część widzę po zbootowaniu z HDD.
    W odczycie HDTune średnio 18,3 MB/s i czas dostępu 0.9 ms.

    Jedną SD 8 GB podarowano mi na jakiejś wystawie -- nie znam marki,
    bo zdrapałem papier, która jest lekko ;) uszkodzona mechanicznie.
    W odczycie HDTune średnio 18,6 MB/s i czas dostępu 1.7 ms.

    Jedną miałem w lustrzance SanDiska (wewnątrz ponoć była Toshiba)
    4 GB -- postrzępiła się mechanicznie zupełnie.

    IMO wnioski można wysnuć smutne -- trwalsze są karty niezbyt ;) znanych marek.

    -=-

    Mam jeszcze kilka (chyba 6) penflaszek -- nie mam z nimi problemów,
    choć jednej posypała się obudowa. Jedną penflaszkę nawet wyprałem.
    [aby oczyścić zaklęte w niej BTC pozyskane na konstruktywnej wojnie religijnej?]

    -=-

    Evo Samsunga szaleje coraz zuchwalej...
    Dlaczego (i co?! -- nie dzienniki, nie tmpy, nie przygotowania aktualizacji -- itd.)
    64W10 pisze na tym dysku nawet (zwłaszcza!!) wtedy, gdy jego partycje nie mają
    liter!?!

    Co to jest wzmocnienie zapisu?! -- pisze o tym Kingston.
    Czy Samsung też to uskutecznia?!

    Zamówiłem RAMkę 8 GiB -- mam nadzieję na poprawę sytuacji...
    https://www.komputronik.pl/product/316637/crucial-8g
    b-1x8gb-2400mhz-ddr4-cl17-sodimm-.html?utm_source=Ce
    neo&utm_medium=link&utm_campaign=NiePromo

    Do tego dwie karty mikroSD z adapterami i czytnikami -- aby
    móc z mikroSD czynić penflaszki. Mam nadzieję, że z takich
    ,,penflaszek'' będę mógł bootować, bo tylko F-S zezwala na
    bootowanie wprost z czytnika SD.
    https://www.komputronik.pl/product/184319/kingston-m
    icrosdhc-32gb-klasa-10-czytnik-kart.html
    https://www.komputronik.pl/product/120918/kingston-m
    icrosdhc-16gb-klasa-10-czytnik-kart.html

    -=-

    Laptop Acera kosztuje mnie już ponad 3 kpln.
    HDD 2 TB zewnętrzny ~230
    sam laptop chyba 2199
    Evo 329
    RAMka 249 (Komputronik zmienia cenę na stronie WWW z
    częstotliwością zdumiewającą)

    Ile jeszcze?! 2.5" wymienić na SSD? Czy CDVD na SSD?!

    Odeszła mi ochota na instalowanie W10 na F-S.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 5. Data: 2018-12-18 15:59:53
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" pv8a9h$2mv$...@n...news.atman.pl

    > Obie są sprawne -- r/w.

    potwierdzam -- każdą (której podałem szybkości czytania) pod tym kątem sprawdziłem.

    Tego:

    > C8 daje w odczycie HDTune średnio 16,7 MB/s i czas dostępu 1.0 ms.
    > C10 daje nieco inaczej -- średnio 18,5 MB/s i czas dostępu 1.3 ms.

    nie -- raczej czytnik obcina, choć HDD idą po USB ~1.6 razy szybciej
    (właśnie czytam HDD via USB2 z szybkością >29 MB/s -- średnia z całego
    dysku to 28.9 MB/s) a dwie SD chyba szły kiedyś w czytniku SD
    z szybkością ~20 MB/s...

    Wczoraj kupione mikroSD też dają tylko nieco ponad 18 MB/s -- co
    akurat mi ni przeszkadza, bo zależało mi na pojemności i na
    czytniku USB, nie zaś na szybkości.

    BTW -- czytniki IMO bardzo dobre (oby nie popsuły się) i nie
    jest prawdą, jakoby wsuwanie i wysuwanie karty było kłopotliwe.
    Smyczka też nie przeszkadza -- można ją założyć na co najmniej
    dwa sposoby -- jeden jest lepszy, ale w obu wypadkach smyczka
    nie przeszkadza skutecznie.

    > Zamówiłem RAMkę 8 GiB -- mam nadzieję na poprawę sytuacji...

    Wstawiłem -- mam niby DC, ale nie wiem, czy szybkość z tego powodu wzrosła.

> [...]

    icrosdhc-32gb-klasa-10-czytnik-kart.html
    > https://www.komputronik.pl/product/120918/kingston-m
    icrosdhc-16gb-klasa-10-czytnik-kart.html

    Laptop Acera daje się bootować w UEFI. Może dziś sprawdzę w Legacy.

    Czytniki wymagają instalowania softu -- automagicznego.
    64W10 po prostu zainstalował, 32WXP -- popytał o zezwolenia, zanim zainstalował.

    > Ile jeszcze?! 2.5" wymienić na SSD? Czy CDVD na SSD?!

    Może mSATA? Mam wolne gniazdo -- miało służyć
    modemowi 3G, który teraz można kupić chyba za 5 pln.

    Zapewne wkrótce będą po 5 pln modemy LTE.

  • 6. Data: 2018-12-19 01:19:54
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" pvb21k$uai$...@n...news.atman.pl

    > Wstawiłem -- mam niby DC, ale nie wiem, czy szybkość z tego powodu wzrosła.

    Wzrosła znacząco -- 11.2, gdy jest jeden moduł
    (obojętne -- 8 GiB czy 4 GiB) kontra 18.4, gdy
    współpracują oba moduły razem.

    18.4/11.2=1,64285714285714

    > Laptop Acera daje się bootować w UEFI. Może dziś sprawdzę w Legacy.

    Ani notebook Acera nie chce w Legacy z czytnika z kartą, ani
    notebook Acera nie chce w Legacy -- notebook nie ma UEFI.

    Może coś poplątałem przy preparacji flaszki.
    Sprawdze raz jeszcze.

    32WXP łazi na Core2Duo (T7300) znacznie lepiej niż 64W10 na i5 7200...

    --