  • 1. Data: 2017-01-14 12:02:00
    Temat: Norwegia włączyła UKF FM
    Od: Marek <f...@f...com>

    Przeszli na DAB. Po co? Czy czasem DAB to nie kolejny skompromitowany
    przez Internet standard? Każdy przez streaming ma do dyspozycji
    więcej stacji niż oferuje to lokalnie DAB. Norwegowie się skarżą, że
    większość producentów samochodów nie oferuje odbiornika DAB (jakiś
    oferuje?) więc decyzja trochę na wyrost. A jak już zaczną oferować,
    to już nikomu DAB nie będzie potrzebny, wszyscy będą korzystać z
    streamingu.

    --
    Marek

  • 2. Data: 2017-01-14 12:59:37
    Temat: Re: Norwegia włączyła UKF FM
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2017-01-14 o 12:02, Marek pisze:
> [...]
    > decyzja trochę na wyrost. A jak już zaczną oferować, to już nikomu DAB
    > nie będzie potrzebny, wszyscy będą korzystać z streamingu.

    DAB jest też nadawany w Polsce w paśmie III VHF, więc nie blokuje
    zakresu radia FM. Więc kto ma radyjko DAB może słuchać DAB, a kto FM -
    słucha FM.

    Co do wyłączenia FM to rzeczywiście głupota, właśnie dlatego, że rynek
    odbiorników jest ubogi i nieprzyjazny dla konsumenta.

    Poza tym przyszłością radia cyfrowego jest DRM - Digital Radio Mondiale.
    W kanale 10kHz pasm LF, MF czy HF DRM potrafi zmieścić audycję HiFi
    stereo, natomiast w kanale 100kHz VHF nawet program telewizyjny w
    obniżonej rozdzielczości.

    Oczywiście do telewizji mamy DVB-T(2), więc przepustowość DRM w zakresie
    VHF może być spożytkowana na równoczesną transmisję wielu audycji i to
    by była ta wartość dodana z przejścia z analogu na cyfrę.

    Dlatego z wyłączeniem transmisji FM powinni poczekać, aż DRM będzie
    gruntownie przetestowane, a odbiorniki tego systemu będą tak popularne,
    że każdy człowiek będzie miał jeden w zegarku naręcznym, a drugi w
    breloczku do kluczy.

    Zaś jeśli chodzi o DAB (pomysł z 1981 roku, wdrożenie 1994), to wpisuje
    się on w całą listę rozwiązań przestarzałych w momencie
    spopularyzowania, jak np.:

    - PAL,SECAM,NTSC zaczęły oferować dobrą jakość obrazu dopiero w II poł.
    lat 80., w epoce dekodera w pojedynczym scalaku (później często
    cyfrowego). Były już wtedy przestarzałe, bowiem rozwiązaniem na tamte
    czasy był MAC, który przeszedł niemal niezauważony.

    - ISDN opracowane w latach 80. zaczęło w Polsce być popularyzowane około
    2000 roku, kiedy kierunkiem rozwoju już był DSL, to też kilka lat
    później wszelkiej maści "Neostrady" wykosiły ISDN z rynku.

    Z DAB-em jest tak samo i szkoda w to w ogóle inwestować.

  • 3. Data: 2017-01-14 13:39:44
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Marek <f...@f...com> napisał(a):
> [...]
    > decyzja trochę na wyrost. A jak już zaczną oferować, to już nikomu DAB
    > nie będzie potrzebny, wszyscy będą korzystać z streamingu.

    Streamingu w sensie Internetu? Bo DAB to też w pewnym sensie streaming.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 4. Data: 2017-01-14 17:21:30
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2017-01-14 12:02, Marek wrote:
> [...]
    > decyzja trochę na wyrost. A jak już zaczną oferować, to już nikomu DAB
    > nie będzie potrzebny, wszyscy będą korzystać z streamingu.

    Problem który nie jest nasz, nie jest nasz!

    ;-)

    Włodek

  • 5. Data: 2017-01-14 23:29:05
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Marek"

[...]
    ---
    W samochodzie jest potrzebne radio do komunikacji lokalnej

  • 6. Data: 2017-01-15 01:59:30
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Włodzimierz Wojtiuk pisze:
    [..]
    > Problem który nie jest nasz, nie jest nasz!

    Tyle że nasi decydenci mogą podpatrzeć i stwierdzić że to niezły sposób
    by wyrwać jeszcze trochę kasy z kieszeni obywateli.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 7. Data: 2017-01-15 04:21:33
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2017-01-15 o 01:59, AlexY pisze:
    > Włodzimierz Wojtiuk pisze:
    > [..]
    >
    > Tyle że nasi decydenci mogą podpatrzeć i stwierdzić że to niezły sposób
    > by wyrwać jeszcze trochę kasy z kieszeni obywateli.

    Niby w jaki sposób mieliby na tym zarobić? Waszczykowski założy w San
    Escobar fabrykę radyjek DAB?

    Oni zrobiliby coś takiego tylko wówczas, gdyby mieli plan, żeby choćby
    część z tej kasy trafiła do ich kieszeni. A na produkcji radyjek zarobi
    jedynie Chińczyk.

  • 8. Data: 2017-01-15 09:38:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 14 Jan 2017 12:02:00 +0100, Marek napisał(a):
    > Przeszli na DAB.

    Ale wlaczyla pierwszy DAB czy wylaczyla ostatni FM ?
    A widze - wylaczyla.

    > Po co? Czy czasem DAB to nie kolejny skompromitowany
    > przez Internet standard? Każdy przez streaming ma do dyspozycji
    > więcej stacji niż oferuje to lokalnie DAB.

    Ale niekoniecznie go uzywa. Ja tam lubie sluchac radia, i zazwyczaj
    anteny uzywam. W samochodzie czy na plazy internet taka sobie
    alternatywa jest. A nawet w pracy zwykle radyjko leci.

    Decyzje chyba dawno temu zapadly, np 15 lat temu stwierdzili, ze
    przechodza na DAB, za 2 lata wdroza pierwszy nadajnik, za 15 wylacza
    ostatni FM.

    Gdzies tam chyba byly dyrektywy unijne (Norwegii nie obowiazuja)

    > Norwegowie się skarżą, że
    > większość producentów samochodów nie oferuje odbiornika DAB (jakiś
    > oferuje?) więc decyzja trochę na wyrost.

    A demokracji to w Norwegii nie ma ?
    Niezadowolenie nalezy wyrazic przy urnie :-)

    Nie oferuja ? Dziwne troche, bo przeciez to dosc stary standard.
    A jesli trzeba kupic nowe auto, aby odebrac - Norwegii w to graj, bo
    podatkow w aucie wiecej niz same auro warte :-)
    Hm, ta patrze - Berlin pierwszy wylaczyl analogowa TV, ale DAB to sie
    tam kiepsko rozwija
    https://www.adac.de/infotestrat/technik-und-zubehoer
    /autoradio/default.aspx

    A gdzies tam dalej - teraz niewielki % spoleczenstwa pracujac
    zaspokaja materialne potrzeby reszty. I ta reszta musi sie jakos
    przykleic do redystrybucji dobr ... moze i trzeba np 200 programow
    zamiast 20, to zawsze sie wiecej ludzi zatrudni. Ale w Norwegii 5 mln
    mieszka, to ciekawe czy ich na 200 programow starczy :-)

    J.

  • 9. Data: 2017-01-15 09:57:19
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 14 Jan 2017 12:59:37 +0100, Tomasz
    Wójtowicz<s...@s...spam.spam.com> wrote:
    > Poza tym przyszłością radia cyfrowego jest DRM - Digital Radio
    Mondiale.

    Ale PO CO to? Jest streaming. Takie wynalazki to ślepa uliczka.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2017-01-15 09:58:43
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 14 Jan 2017 13:39:44 +0100, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@p...onet.pl> wrote:
    > Streamingu w sensie Internetu? Bo DAB to też w pewnym sensie
    streaming.

    Tak, w sensie internetu. Wszystkie inne media "transportowe" to ślepa
    uliczka.

    --
    Marek