  • 1. Data: 2013-03-19 22:34:18
    Temat: Nowoczesne procesory - jak to z nimi jest?
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Witam

    Przeczytalem sobie arta o zapowiadanym nowym procku Intela o nazwie Haswell:

    http://pclab.pl/art51785.html

    I naszla mnie watpliwosc. Czy w ogole wspolczesne kompilatory, maszyny
    wirtualne potrafia te featuresy wykorzystac? Czy moze cala para idzie w
    gwizdek? Bo choc procek oferuje super rozkazy z grupy SIMD to kompilator i
    tak za glupi by ich uzyc i wali wszystko od dziesiecioleci w te sama petelke
    robiac po staremu 100x dluzej niz by mogl?
    Jak to jest?

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 2. Data: 2013-03-19 22:46:51
    Temat: Re: Nowoczesne procesory - jak to z nimi jest?
    Od: Przemek O <p...@o...eu>

    W dniu 2013-03-19 22:34, R.e.m.e.K pisze:
> [...]
    > tak za glupi by ich uzyc i wali wszystko od dziesiecioleci w te sama petelke
    > robiac po staremu 100x dluzej niz by mogl?

    Bo wiesz, w dawnych czasach gdzie liczył się każdy takt zegara, powstało
    coś takiego jak "optymalizacja". Później wraz z rozwojem (i spadkiem
    ceny w stosunku do wydajności) "optymalizacja" została zastąpiona metodą
    "kup se pan więcej pamięci/prędkości procka/dysku itd itp".
    To tak w skrócie.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 3. Data: 2013-03-19 23:34:00
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 19.03.2013 22:46, Przemek O wrote:

> [...]
    > ceny w stosunku do wydajności) "optymalizacja" została zastąpiona metodą
    > "kup se pan więcej pamięci/prędkości procka/dysku itd itp".

    Tak, tak. I dlatego na starym sprzęcie testy pokazują 1-2 DMIPS/MHz a na
    nowym np 14.

    Michoo

  • 4. Data: 2013-03-20 09:51:31
    Od: firr kenobi <p...@g...com>

    Wedlug moich mz raczej dobrze miarodajnych
    testów (bo mam w swoje aplikacje wbudowane
    liczniki czasów) wspolczesne rdzenie (dokladniej
    to tak mw dla mocnych maszyn sprzed roku bo tych zupelnie najnowszych nie mierzylem)
    sa (dosyc dokladnie!) 6 razy szybsze niz moj
    domowy bardzo stary komp czyli p4 sprzed prawie
    10 lat

    I to tyle z najwazniejszych mz ustaleń.
    do sse troche sie zrazilem odkad uswiadomilem
    sobie ze operacje arytmetyczne to przyspiesza
    ale ddaje sie operacji fizycznych czyli
    wczytywania i zapisywania do pamieci o ile wiem
    nie :/ innymi slowy zaladowanie jednak komenda
    8miu floatow zaladowanie druga 8miu floatow pomnozenie tego jedna komenda i zapisanie
    tego
    czwarta komenda przyspiesza tylko mnozenie a nie
    wczytywania i zapis - czyli z obecnych tutaj 32
    operacji mamy redukcje do 25 a nie do 4 :/

    jesli sie myle i movy tez sa powerupowane to ktos moze mnie wyprowadzic z bledu

    druga kluczowa sprawa ze to 6X jest to przyspieszenie na jednym rdzeniu, ciagle
    nie umiem ocenic na ile w moim praktycznym
    kodowaniu moglbym wycisnac realne przyspieszenie
    dla 4rech rdzeni, (moze niedlugo kupie nowego
    kompa to sprawdze) czy typowe scisle niezalezne
    przypadki np liczenie zbioru mandelbrota
    w czterech nizaleznych kawalkach daja sie
    naprawde niezaleznie obliczac bez spowolnien
    na jakichs bebechach architektury czy nie

  • 5. Data: 2013-03-20 12:42:40
    Od: grapeli23 <g...@g...com>

    Dnia 19.03.2013 R.e.m.e.K <g...@d...null> napisał/a:
> [...]
    > tak za glupi by ich uzyc i wali wszystko od dziesiecioleci w te sama petelke
    > robiac po staremu 100x dluzej niz by mogl?

    Przecież te nowe instrukcje AVX2 są już wykorzystywane. Takie projekty
    jak x264, ffmpeg implementują to na bieżąco, ba w kernelu linuxa raid z
    tego korzysta.
    http://git.kernel.org/cgit/linux/kernel/git/torvalds
    /linux.git/plain/lib/
    raid6/avx2.c

    Prześledź sobie zmiany w najnowszym gcc, szczególnie te dotyczące
    IA-32/x86-64.
    http://gcc.gnu.org/gcc-4.8/changes.html

  • 6. Data: 2013-03-20 18:39:36
    Od: darekm <d...@e...com>

> [...]
    > tak za glupi by ich uzyc i wali wszystko od dziesiecioleci w te sama petelke
    > robiac po staremu 100x dluzej niz by mogl?

    To nie kompilator jest za głupi, tylko należy liczyć się z przypadkami
    gdy procesor który wykonuje Twój program nie ma danego featuresa.
    Robienie obejść i hacków też kosztuje więc pracuje się na ograniczonej
    funkcjonalności aby zminimalizować wykluczanie z powodu starszego typu
    procesorów.
    Zgodność wstecz jest piekłem, które dotyczy nie tylko procesorów ale
    również systemy operacyjne, maszyny wirtualne czy też przeglądarki
    internetowe. Jeżeli ma się ograniczoną/kontrolowaną platformę kliencką
    to można wymuszać migracje. Dla runku powszechnego dopiero całkowita
    zmiana platformy pomaga. Takie x64 na pewno ma procesor obsługujący SIMD.

    --
    Darek

  • 7. Data: 2013-03-21 00:10:44
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu wtorek, 19 marca 2013 22:34:18 UTC+1 użytkownik R.e.m.e.K napisał:

> [...]
    > tak za glupi by ich uzyc i wali wszystko od dziesiecioleci w te sama petelke
    > robiac po staremu 100x dluzej niz by mogl?

    Prosty algorytm zwyczajnie nie może optymalizować. Musiałby dla wszystkich
    możliwych danych, sprawdzić wszystkie programy, wybrać te które dają poprawne
    wyniki, a z tych wybrać ten, który działa najszybciej. Dlatego im więcej
    konkretnych przykładów oprogramują twórcy kompilatorów, tym kompilator
    lepiej optymalizuje. Oprogramowanie "im więcej" zajmuje dużo czasu, dlatego
    dobry kompilator na dany procesor może wyjść jedynie z dużym opóźnieniem.
    Duże opóźnienie oznacza że na rynku będzie już inny procesor i nie warto
    pisać wyśrubowanego kompilatora, bo się przedawni zanim zostanie ukończony.

    Podejrzewam, że jakby rozwój procesorów nagle zamarł i na każdym komputerze
    byłby ten sam procesor przez następne 10 lat, to za 2-3 lata ktoś by napisał
    kompilator generujący 2-3 razy szybszy kod. W czasach gdy się interesowałem
    tą tematyką sprawy właśnie tak się miały. Gdy wyszedł dobry kompilator na
    procesory pentium, to zwykle generował kod 3 razy szybszy niż poprzednie
    kompilatory. Podejrzewam że dziś jest podobnie, jakby wyszedł dobry kompilator
    na dany procesor, to by też była taka różnica.

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2013-03-21 00:13:45
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu wtorek, 19 marca 2013 23:34:00 UTC+1 użytkownik Michoo napisał:
    > On 19.03.2013 22:46, Przemek O wrote:

    > Tak, tak. I dlatego na starym sprz?cie testy pokazuj? 1-2 DMIPS/MHz a na
    > nowym np 14.

    Ciekawe jak wygląda różnica pomiędzy starym a nowym sprzętem na kodzie który
    czyta/pisze po kilka bajtów do losowych adresów RAM.

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2013-03-21 09:45:17
    Od: firr kenobi <p...@g...com>

    dosyc reprezentatywny dla calosciowej
    szybkosci kompa jest uwazam test w ktorym
    po prostu zapisujesz i czytasz blok pamieci

    kiedys napisalem tescik na memset 1MB ramu

    https://dl.dropbox.com/u/42887985/ramset.zip

    z tym ze teraz nie moge znalezc zrodla ale
    to albo wywoluje memset albo ustawia 1MB
    wartosciami w petli for - pytalem kiedys o wyniki
    ale nikt nic nie powiedzial, ktos moglby powiedziec
    wyniki (tylko nie nalezy resizowac okienka bo
    czyszczenie jesgo zawartosci zalezy od jego
    rozmiaru i przy jego powiekszaniu wyczerpuje cache
    (u mnie ile trwa memset zalezy od romiaru okna)

  • 10. Data: 2013-03-21 23:00:13
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Tuesday, March 19, 2013 10:34:18 PM UTC+1, R.e.m.e.K wrote:
    > I naszla mnie watpliwosc. Czy w ogole wspolczesne kompilatory, maszyny
    > wirtualne potrafia te featuresy wykorzystac?

    Potrafią.

> [...]
    > tak za glupi by ich uzyc i wali wszystko od dziesiecioleci w te sama petelke
    > robiac po staremu 100x dluzej niz by mogl?

    Ogólnie, oczywiste konwersje kodu skalarnego na SIMD
    są dostępne we współczesnych kompilatorach i powszechnie
    stosowane.

    Jednak bardziej zaawansowane transformacje już musi wykonać
    programista. I wbrew pozorom wiedza, jak programować procesory
    nie jest tajemna... no, przynajmniej ludzie, którzy zajmują się
    tworzeniem wydajneo softu czytają dokumentację. :)

    w.