  • 1. Data: 2014-08-27 03:43:10
    Temat: O korkach i poprawie płynności ruchu.
    Od: "Antosek" <r...@s...pl>

    http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,16535645,Polska_
    mistrzem_korkow.html
    O korkach i poprawie płynności ruchu.
    Każdy kierowca traci przez nie 11 zł dziennie. I coraz więcej czasu. Na
    szczęście na korki są sposoby. Nawet prostsze, niż myślimy.

    Jazda na suwak błyskawicznie poprawia płynność ruchu
    Droga się zwęża, lewy pas znika. Tworzy się lejek, a za nim korek. Jak duży?
    To zależy od strategii przeciskania się przez lejek. Najgorszy jest chaos
    czasem przeradzający się w chamstwo. Samochody z prawego pasa nie chcą
    wpuścić tych z lewego - zanikającego. Albo samochód (zwykle tir) na lewym
    pasie blokuje go przed nadjeżdżającymi z tyłu na długo przed zwężeniem. Jak
    więc należy jechać? Na suwak, a ściślej na przemian - raz z lewej raz z
    prawej, niczym ząbki w zamku błyskawicznym. Wszelkie odstępstwa od tej
    zasady zmniejszają przepustowość: kiedy nie wpuszczamy pojazdu lub
    wpuszczamy ich więcej niż jeden. Jak widać, w tej sytuacji nie popłaca ani
    brak kultury, ani nadmierna kurtuazja. Jazda na suwak będąca normą w
    Niemczech, Holandii i Szwecji u nas nie może się upowszechnić. Miejmy
    nadzieję, że raczej z braku wiedzy niż kultury.

    Pas rozbiegowy.
    Podobnie z pasem rozbiegowym przy wjazdach na autostrady i drogi szybkiego
    ruchu. Część kierowców zamiast rozpędzać się na nich i płynnie włączać do
    ruchu (na suwak), dojeżdża do końca, staje i czeka, aż prawy pas będzie
    wolny po horyzont. To przykład, że nie w pełni potrafimy korzystać z
    udogodnień, które daje nam infrastruktura.

  • 2. Data: 2014-08-27 11:46:51
    Temat: Re: O korkach i poprawie płynności ruchu.
    Od: Miroo <m...@R...o2.pl>

    W dniu 2014-08-27 o 03:43, Antosek pisze:
> [...]
    > To zależy od strategii przeciskania się przez lejek. Najgorszy jest chaos
    > czasem przeradzający się w chamstwo. Samochody z prawego pasa nie chcą

    Dużym błędem popełnianym przez kierowców jest niedojeżdżanie do końca
    zamkniętego pasa, tylko wcinanie się po drodze (no bo przecież nie jest
    aż takim chamem żeby dojeżdżać do końca). Przy takim zachowaniu w
    skrajnym przypadku ostatni samochód na "otwartym" pasie nigdy nie
    dojedzie do zwężenia, bo przed wcinające się samochody wcinają się
    następne itd
    Problemem jest to, że kolejka samochodów nie rozkłada się równomiernie
    na obu pasach - gdyby tak było, to nikt by nie miał wyrzutów sumienia,
    że się wcina.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2014-08-27 12:17:03
    Od: Bolko <s...@g...com>

    > Pas rozbiegowy

    A ja miałem dwa przypadki gdy samochody w ogóle nie korzystały
    z pasów rozbiegowych tylko od razu na główny ciąg.
    Raz naprawdę było gorąco.

    I takie małe doświadczenie ze stanów.
    Jak z ślimaka wjeżdża się na rozbiegówkę to nie jechać jak najszybciej
    tylko właśnie zwolnić by odstępy były duże.

    Tam (usa znaczy się) sa nawet światła zatrzymujące i
    wymuszające większe odległości

  • 4. Data: 2014-08-27 12:34:47
    Od: Bugatti <b...@g...com>

    Korki w Polsce na niektórych odcinkach dróg powodują sami kierowcy.

    Setki (dosłownie) razy przejeżdżam obwodnicę Tarnowa i tuż przed Ładną są 2 pasy na
    całej obwodnicy i wiadukt dla tych co jadą z centrum Tarnowa.
    Kierowcy jadący obwodnicą przed wjazdem do Ładnej (krajowa "4") zamiast korzystać do
    samego końca z obydwu pasów korzystają tylko z jednego ! ...i to już przed 200 - 400
    metrów przed ich końcem. Co za brak rozumu! Dzięki temu do skrzyżowania ze stacją
    paliw stoi się 10 - 30 minut metrów. Kiedyś nakręce filmik i podam rejestrację. Niech
    ludzie się uczą przepisów. Bo nawet kombinować nie potrafią.

  • 5. Data: 2014-08-27 16:03:22
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-08-27 12:34, Bugatti pisze:
> [...]
    podam rejestrację. Niech ludzie się uczą przepisów. Bo nawet kombinować nie potrafią.

    Rozumiem, że z dwóch pasów robi się jeden. No i tak na chłopski rozum -
    zwężeniem przejedzie więcej samochodów w jednostce czasu, jak przez
    200-400m będą jechać jednym pasem (bo gdyby na początku zwężenia
    samochody dopiero wjeżdżały z pasa bocznego, to siłą rzeczy ruch tam
    będzie wolniejszy).

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2014-08-27 17:18:24
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2014-08-27 16:03, Liwiusz wrote:

> [...]
    > 200-400m będą jechać jednym pasem (bo gdyby na początku zwężenia
    > samochody dopiero wjeżdżały z pasa bocznego, to siłą rzeczy ruch tam

    Czyli na chłopski rozum ruch będzie płynniejszy jeśli zwężka będzie
    200-400 metrów wcześniej;)? Jak zrobić zwężkę odpowiednio wcześniej to
    ruch będzie nadpłynny:P

    Jak się kończy to nie ma wątpliwosci - jedziesz do końca, wrzucasz
    kierunek i asertywnie wjeżdzasz przepuszczając jednego. Asertywnie to
    znaczy tak, żeby ten z "prawomyślnego" pasa nie miał watpliwosci, że
    chcesz przed niego wjechać, ale jeśli kutafon cie nie wpuści to trudno,
    odpuszczasz i czekasz na normalnego. Problem się zaczyna kiedy zjechać z
    pasa, który zmienia się w pas dla skręcających - tu aż tak oczywistego
    punktu zamknięcia suwaka nie ma. Jak dla mnie to tam gdzie się linie
    przerywane zmieniają na "gęściejsze" ale... są lokalne uwarunkowania.

    Shrek.

  • 7. Data: 2014-08-27 18:01:26
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-08-27 17:18, Shrek pisze:

    > Czyli na chłopski rozum ruch będzie płynniejszy jeśli zwężka będzie
    > 200-400 metrów wcześniej;)?

    No, nie, tak nie, ale będzie jeśli samochody z kończącego się pasa będą
    spokojnie się włączać do ruchu na 200m, niż dojeżdżać do końca,
    zwalniać/zatrzymywać się i wciskać się.

    > kierunek i asertywnie wjeżdzasz przepuszczając jednego. Asertywnie to

    A że nie wszyscy są/mogą być asertywni, to właśnie dowodzi, że płynność
    będzie mniejsza.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2014-08-27 18:14:21
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2014-08-27 18:01, Liwiusz wrote:

    > No, nie, tak nie, ale będzie jeśli samochody z kończącego się pasa będą
    > spokojnie się włączać do ruchu na 200m, niż dojeżdżać do końca,
    > zwalniać/zatrzymywać się i wciskać się.

    No dobra - skoro mają się włączać 200m wcześniej to czym to się różni od
    przesunięcia 200m wcześniej zweżki?

    Włączanie się w bliżej nieokreślonym miejscu powoduje właśnie chaos a
    dodatkowo, że pas zanikający jedzie, a "praworządny" stoi - (i potem
    wychodzi, że ci na kończącym się to "cwaniaczki" i jeden z drugim się
    chełpi, że "chama" na końcu zablokował). Jak jest jasno powiedziane
    jedziemy do końca i 1/1 to nie ma kłopotu i po prostu dwa jadą sobie
    płynnie i równo. Proste jak jebanie;)

    > A że nie wszyscy są/mogą być asertywni, to właśnie dowodzi, że płynność
    > będzie mniejsza.

    To miej pretensje do tych co nie potrafią ogarnąć prostej zasady "do
    końca i jeden na jeden". Prościej wytłumaczyć się nie da, a i
    doświadczenia krajów o wiele lepiej rozwiniętych motoryzacyjnie
    pokazują, że tak jest najlepiej i nie nie ma co kombinować.

    Shrek.

  • 9. Data: 2014-08-27 18:22:45
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > No, nie, tak nie, ale będzie jeśli samochody z kończącego się pasa będą
    > spokojnie się włączać do ruchu na 200m

    Zwykle w ten sposob blokuje sie skrzyzowania. Wlaczajacych sie
    wczesniej, niz przed koncem pasa konsekwentnie wychowuje, ze nie sa sami
    na drodze i ci za nimi tez chca jechac. Dojada do konca, dadza migacz =
    wpuszczam, pozostalych spuszczam.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 10. Data: 2014-08-27 18:32:09
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-08-27 18:14, Shrek pisze:

    > No dobra - skoro mają się włączać 200m wcześniej to czym to się różni od
    > przesunięcia 200m wcześniej zweżki?

    Nie pisałem o włączaniu się "200m wcześniej", tylko "na 200m".

    --
    Liwiusz