  • 1. Data: 2009-02-23 15:23:51
    Temat: O matowce w cyfrowce
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Był wątek o matówkach więc przy okazji zrobiłem sobie teścik.
    Udział wzięli 450D i takumar 50/1,4 na 1,4, 1/2000s, 100iso
    Na górze pięć fragmentów ujęć 1:1 ostrzonych na oko za pomocą matówki
    wbudowanej w aparat (za każdym razem kręconych od nowa, tzn. od
    nieskończoności.
    Na dole pięć ujęć ostrzonych na oko ''na zombi'' czyli na lcd przy
    wykorzystaniu powiększenia 1:1 (zwanego w aparacie ''dziesięciokrotnym'').
    Żeby było trudniej - wszystko bez statywu.
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/ostrzenie.
    png

    Ciekawe obserwacje spoza głównego wątku - kadry ''na zombi'' są bardziej
    powtarzalne jeśli chodzi o powierzchnię i o kąt względem poziomu.
    W przypadku użycia ''prawdziwej'' matówki (tzn. z klinem czy rastrem)
    wyniki są zbliżone do dolnego rzędu, ale nie tak dokładne. Skok
    pierścienia ostrzenia wbrew pozorom nie ma wpływu na dokładność (może
    być kit, może być jakiś rasowy staroć sprzed 50 lat) - jedynie mamy
    niekomfort.

    Informacja, gdyby ktoś wysnuł niewłaściwy wniosek - problemy z matówką
    wynikają z jej budowy (jest matówką do oglądania obrazu, a nie
    ostrzenia), a nie rozmiaru. Oczywiście większa daje siłą rzeczy mniejszą
    tolerancję.
    Gdyby matówka była nieskalibrowana, a umożliwiała ostrzenie mielibyśmy
    pięć tak samo nieostrych ujęć.

    Aha - górny rządek za każdym razem starałem się naostrzyć jak najlepiej.
    Okulista twierdzi, że okularów wciąż nie potrzebuję :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 2. Data: 2009-02-23 17:05:23
    Temat: Re: O matowce w cyfrowce
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Janko Muzykant pisze:

    > Aha - górny rządek za każdym razem starałem się naostrzyć jak najlepiej.
    > Okulista twierdzi, że okularów wciąż nie potrzebuję :)

    Dlatego w następnych lustrzankach w segmencie amatorskim (przynajmniej w
    części) chcę wywalenia lustra i wstawienia EVILa. Fajnie by było
    jeszcze, gdyby EVF był tak samo skonstruowany jak w Minoltach serii A1,
    A2. Gotfryd wie, o czym mówię, a pewnie jeszcze parę innych osób na
    grupie też.
    Odległość mocowania obiektywu mogłaby pozostać, żeby nie komplikować
    przesiadki.

    --
    Gates i Stirlitz patrzą, jak faszyści palą książki:
    - Cenzura - pomyślał Stirlitz.

  • 3. Data: 2009-02-23 17:39:44
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Janko Muzykant pisze:
    [...]
    > Informacja, gdyby ktoś wysnuł niewłaściwy wniosek - problemy z matówką
    > wynikają z jej budowy (jest matówką do oglądania obrazu, a nie
    > ostrzenia)

    Czy to prawda, że projektując matówkę trzeba wybrać - łatwość ostrzenia
    albo jasność?

    --
    Pozdrowienia
    Janek

  • 4. Data: 2009-02-23 18:01:41
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Jan Rudziński pisze:

    > Czy to prawda, że projektując matówkę trzeba wybrać - łatwość ostrzenia
    > albo jasność?

    W uproszczeniu tak.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /90% ludzi nie powie nigdy nikomu tego, o czym myśli przez 90% czasu/

  • 5. Data: 2009-02-23 18:06:57
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Janko Muzykant pisze:

    > W uproszczeniu tak.

    A da się nadrobić ceną?

  • 6. Data: 2009-02-23 18:08:44
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > A da się nadrobić ceną?

    Da, ale prosciej mina ;)

  • 7. Data: 2009-02-23 18:15:09
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze "Paweł W.":

> [...]
    > grupie też.
    > Odległość mocowania obiektywu mogłaby pozostać, żeby nie komplikować

    A może wizjer hybrydowy w którym po przełączeniu na LV lustro odbija
    wbudowany ekranik LCD? w Minolcie Z1 i Z2 było coś podobnego.

  • 8. Data: 2009-02-23 18:57:45
    Od: "kurdybanek" <k...@a...pl>

    > Dlatego w następnych lustrzankach w segmencie amatorskim (przynajmniej w
    > części) chcę wywalenia lustra i wstawienia EVILa.

    Tia, fotografujący sport i przyrodę bardzo sie uciesza....

  • 9. Data: 2009-02-23 20:17:20
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    kurdybanek pisze:

    > Tia, fotografujący sport i przyrodę bardzo sie uciesza....

    Myślisz epoką pary i nafty, która właśnie mija :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /ile kremówek zjadł papież?/

  • 10. Data: 2009-02-23 20:18:41
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Janko Muzykant pisze:
    > Ciekawe obserwacje spoza głównego wątku - kadry ''na zombi'' są bardziej
    > powtarzalne jeśli chodzi o powierzchnię i o kąt względem poziomu.

    Ależ nigdy nikt nie twierdził, że ostrzenie na zoombie jest niedokładne,
    jest czasochłonne i niewygodne przede wszystkim. Spróbuj test powtórzyć
    na ludziach idących na ulicy - też startując oczywiście od zera, czyli
    włączając opcję, jeżdząc na wybrany punkt i ostrząc. Wtedy wyniki będą
    ciekawsze :)

    Z ciekawości zrobiłem swój test - z musu tylko ostrząc ręcznie i pomyłki
    wychodzą mi takie jak na AF. Specjalnie z 50/1.4, żeby sprawdzić z
    najmniejszą możliwą GO. Przy przedmiotach na 2m pomyłka jest już
    praktycznie zerowa - GO jest tak duża, że trudno nie trafić.

> [...]
    > pierścienia ostrzenia wbrew pozorom nie ma wpływu na dokładność (może
    > być kit, może być jakiś rasowy staroć sprzed 50 lat) - jedynie mamy

    Ależ wszyscy sobie doskonale zdajemy sprawę z tego że na niektórych
    aparatach ostrzenie jest cięższe, na niektórych łatwiejsze. Przykładowo
    jak weźmiesz olka e-510 to tam sobie nie wyobrażam cokolwiek wyostrzyć z
    jego matówką. Z kolei taki nikon d80 mimo lat jest całkiem niezły.
    Wszystko więc "zależy". Wymiana matówki na taką do ręcznego ostrzenia
    czasem naprawdę mocno pomaga :)

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \