  • 1. Data: 2012-12-26 00:25:05
    Temat: [OT] Filtr optyczny na promieniowanie widzialne
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam. Nietypowa sprawa, ale mam na tej grupie chyba najwieksze szanse
    na jakieś nietypowe rozwiązanie.

    Poszukuje filtra środkowo-przepustowego na pasmo widzialne. Ma odrzucać
    (odbijać albo zamieniac na ciepło) ultrafiolet i podczerwień. Nie musi
    być 0/100%/0 wystarczy że skutecznie wyfiltruje UV, troche mniej
    skutecznie IR i znacznie lepiej będzie przez niego widać promieniowanie
    widzialne niż pozostale dwa.

    Filtr w postaci jakiejś szybki. Kilka(naście) cm2.

    Mogą byc dwa filtry, jeśli jeden nie jest możliwy.

    Filtr na UV *może* da się zrobić z okularow przeciwsłonecznych z
    filtrem, ale kompletnie nie wiem jak tam jest z rzeczywistym tłumieniem,
    ktos może zna jakieś szacunki?

    Filtr na IR to nie wiem ...

    Są też gotowe filtry do aparatów fotograficznych które zapewniają
    wycięcie UV i IR ale znaleźc jakieś sensowne dane nie sposób poza
    marketoidelanym bełkotem. Przyznaje również że kosztują majątek więc
    szukam czegoś tańszego.

    Po głowie chodzi mi rownież pomysł z dwoma pryzmatami i przesłoną między
    nimi :)

    Dla ciekawskich, nie ma to nic wspólnego z fotografią za to dużo z
    elektroniką.

  • 2. Data: 2012-12-26 01:03:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Sebastian Biały poszukuje filtra środkowo-przepustowego na pasmo widzialne:

> [...]
    > z filtrem, ale kompletnie nie wiem jak tam jest z rzeczywistym
    > tłumieniem, ktos może zna jakieś szacunki?

    Dobre tłumią dobrze, chyba się nawet na nich podaje współczynnik SPF.
    Zawszę mogę sprawdzić (może nie tak całkiem zawsze, tylko jak świeci
    słońce, bo nie mam teraz pod ręka innych źródeł UV). Szybki do halogenów
    też tłumią.

    > Filtr na IR to nie wiem ...

    W kamerach i aparatach fotograficznych bywają przed matrycą.

    > Po głowie chodzi mi rownież pomysł z dwoma pryzmatami i przesłoną
    > między nimi :)

    Byli już tacy, co robili spektrofotometr z płyty CD.

    > Dla ciekawskich, nie ma to nic wspólnego z fotografią za to dużo
    > z elektroniką.

    No tak, teraz już każdy ciekawski odetchnął z ulgą, bo wie wszystko.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2012-12-26 08:10:46
    Od: Pawel2420 <z...@n...pl>

> [...]
    > widzialne niż pozostale dwa.
    >
    > Filtr w postaci jakiejś szybki. Kilka(naście) cm2.

    Jeśli chodzi o UV to zwykłe szkło w znacznym stopniu pochłania ten zakres.
    W starych rzutnikach do przezroczy przed żarówka znajdowały się szklane
    filtry IR w postaci krążka o średnicy około 60mm i grubości około 8 mm.
    Mają one lekko zielony kolor.
    Filtry IR z cienkiego szkła są często umieszczane w kamerach i aparatach
    cyfrowych przed matrycą. Zwykle są sprzedawane w postaci pociętej.
    Zapewne jednak można je kupić również w dużych kawałkach.

    Paweł

  • 4. Data: 2012-12-26 10:48:27
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

> [...]
    >
    > Są też gotowe filtry do aparatów fotograficznych które zapewniają
    > wycięcie UV i IR ale znaleźc jakieś sensowne dane nie sposób poza

    Trochę danych jest tu:

    http://www.optyczne.pl/5.1-Inne_testy-Test_filtrów_U
    V.html

    A widmo szkła masz tu:

    http://www.flickr.com/photos/36151504@N08/3391044380
    /in/photostream/

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 5. Data: 2012-12-26 11:07:41
    Od: "henry1" <h...@i...pl>

> [...]
    > nimi :)
    >
    > Dla ciekawskich, nie ma to nic wspólnego z fotografią za to dużo z

    Tu może coś znajdziesz :

    http://www.optel.opole.pl/

  • 6. Data: 2012-12-26 11:54:33
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    > Poszukuje filtra środkowo-przepustowego na pasmo widzialne.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Filtr_dichroiczny

    pzdr

  • 7. Data: 2012-12-26 12:00:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 26 Dec 2012 00:03:04 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > Pan Sebastian Biały poszukuje filtra środkowo-przepustowego na pasmo widzialne:
    > W kamerach i aparatach fotograficznych bywają przed matrycą.

    Kiepskie jakies, bo IR z pilotow widac :-)

    Usilowalem swoja droga sprawdzic czy te filtry takie slabe, czy IRED takie
    mocne ... no i nie wiem ..

    Bo co potrafi szklo, to patrzcie
    http://www.schott.com/advanced_optics/english/syn/ad
    vanced_optics/products/optical-components/optical-fi
    lters/optical-filter-glass/index.html

    Tzn mam na mysli te drugie - longpass.

    Ale o cene radze nie pytac, chyba ze maja darmowe probki :-)

    J.

  • 8. Data: 2012-12-26 13:39:21
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-12-26 01:03, Jarosław Sokołowski wrote:
    > No tak, teraz już każdy ciekawski odetchnął z ulgą, bo wie wszystko.

    Jest sobie urzadzenie do rozpoznawania kolorów dla niewidomych
    (gadające). To konkretne to akurat samoróbka zrobiona gdzieś we francji
    przez hobbystę. Jest ok, działa ok, do momentu jak okazało się że gorący
    piec ma inny kolor niż zimny. Podobnie w bardzo słoneczny dzień wszystko
    zmienia kolory. Pobawiłem się chwilę i jest niezwykle czułe na
    promieniowanie poza zakresem widzialnym. Najszybsza metoda to dorzucić
    filtr i zobaczyć czy działa lepiej. Filtr fotograficzny już próbowałem,
    polepszyło się, ale daleko od spodziewanych efektów.

    Nie mogę rozebrać aby stwierdzić co za czujnik siedzi w środku, ale
    nawet gdybym wiedział to go nie zmienie bez wymiany *wszystkiego*.
    Dlatego szukam na początek prostej metody przefiltrowania widma.

  • 9. Data: 2012-12-26 15:59:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Sebastian Biały napisał:

> [...]
    > nawet gdybym wiedział to go nie zmienie bez wymiany *wszystkiego*.
    > Dlatego szukam na początek prostej metody przefiltrowania widma.

    Nie chcę od razu całkiem wykluczyć tej hipotezy, ale bardziej prawdopodobne
    wydaje mi się co innego. Wrażenie koloru w mózgu nie powstaje z prostego
    rozłożenia światła na trzy składowe i opisanie ich warości. To jest zawsze
    porównanie do obserwowanego lub zapamiętanego punktu odniesienia. Kartka
    papieru będzie opisywana jako biała tak w jasny dzień, jak i w promieniach
    zachodzącego słońca. Jeśli maszynka nie uwzględnia wpływu oświetlenia
    i nie robi balansu bieli, to jej używanie wygląda jak gadanie ze ślepym
    o kolorach. Ale, jak powiedziałem, nie chcę od razu krytykować, nie wiem
    co ten Francuz zrobił i jak się do tego przyłożył. Dużo tych kolorów potrfi
    nazwać?

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2012-12-26 16:00:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Kiepskie jakies, bo IR z pilotow widac :-)

    One tam *bywają*.

    > Usilowalem swoja droga sprawdzic czy te filtry takie slabe,
    > czy IRED takie mocne ... no i nie wiem ..

    Dioda jest silnym punktowym źródłem, może się przebić równiez przez filtr.

> [...]
    lters/optical-filter-glass/index.html

    > Tzn mam na mysli te drugie - longpass.
    >
    > Ale o cene radze nie pytac, chyba ze maja darmowe probki :-)

    Nie tylko pytałem, ale i kupowałem. Próbek chyba nie dają, przysłali
    okropnie brzydki nierówny kawał szkła wyglądający jak płaski kamień.

    --
    Jarek