  • 1. Data: 2010-02-13 01:36:11
    Temat: [OT] ME Super ozyl
    Od: "Norbert" <...@h...spam>

    Nic sie nie dzieje na grupie wiec taka ciekawostka. Kupilem zepsutego mesa
    na matowke do K-x. Zaczalem go rozkrecac, po 2 srubkach zabralem sie za
    odkrecenie spustu... jakie bylo moje zdziwienie gdy go odlozylem na chwile
    po odkreceniu pokretla trybow przy spuscie i po chwili uslyszalem cyk...
    lustro opadlo (bylo zaciete). Mowie ok, pewnie i tak nie dziala. Faktycznie
    co 2gie naciagniecie ruszala migawka :) Potem zaczela ruszac za kazdym
    razem, ale aparat dzialal jak by w trybie B, niewazne co ustawilem w trybie
    M. Ale zlozylem pokretlo trybow, dokrecilem i... dziala! Wydaje sie trzymac
    czasy, te co jestem w stanie na oko ocenic od 4s do 1/15 wydaja sie byc ok,
    pozniej nie wiem jak to wyglada, migawka wydaje sie przyspieszac (po
    podlaczeniu lampy automatycznie uruchamia sie 1/125 i tez oswietla mi cala
    kartke przylozona zamiast kliszy). Wszystkie tryby tez wydaja sie byc
    sprawne, z obiektywem tez dobrze mierzy czas w zaleznosci od przyslony,
    porownalem z K-x i mniej wiecej wyniki sa zgodne. Wychodzi na to ze pacjent
    przestraszyl sie operacji i ozyl na stole. No coz mam za grosze mesa w
    nienagannym stanie, wyglada jak by lezal 30 lat w szafie, chyba zaloze rolke
    i obtestuje :) Tylko pozostaje problem, nadal nie mam matowki z klinem do
    K-x. Poszukam kolejnego zepsutego ME super, chyba ze w jakims modelu latwiej
    ja wyjac a bedzie podobnej jakosci? Mam zenka starego zepsutego ale tam
    tylko raster i taka gruboziarnista ta matowka wiec nie bede sie nawet
    meczyl.
    Pozdrawiam
    Norbert

  • 2. Data: 2010-02-13 08:48:52
    Temat: Re: [OT] ME Super ozyl
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 13/02/2010 01:36, Norbert wrote:
    > Nic sie nie dzieje na grupie wiec taka ciekawostka. Kupilem zepsutego mesa
    > na matowke do K-x. Zaczalem go rozkrecac, po 2 srubkach zabralem sie za

    no fajna historia, ale czy jesteś pewien że matówka od ME super będzie
    pasować do K-x ? Przecież oba mają różny rozmiar powierzchni światłoczułej.

    B.

  • 3. Data: 2010-02-13 09:10:43
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Norbert" <...@h...spam> napisał w wiadomości
> [...]
    > jakims modelu latwiej ja wyjac a bedzie podobnej jakosci? Mam zenka
    > starego zepsutego ale tam tylko raster i taka gruboziarnista ta matowka

    Analog wiecznie żywy!

    Ja miałem podobną przygodę z FE2. Po zrobieniu zdjęcia lustro się zacięło i
    aparat umarł.
    Okazało się, że "popłynęła" gąbka uszczelniająco-tłumiąca, i lustro się po
    prostu przykleiło...

  • 4. Data: 2010-02-13 10:54:43
    Od: "Norbert" <...@h...spam>

    > no fajna historia, ale czy jesteś pewien że matówka od ME super będzie
    > pasować do K-x ? Przecież oba mają różny rozmiar powierzchni
    > światłoczułej.

    Jasne ze nie pasuje, ale wystarczy doszlifowac, tylko trzeba to zrobic
    starannie by klin wypadl na srodku :) Ty teraz to ja mesa nie zniszcze jak
    dziala.

  • 5. Data: 2010-02-13 10:56:15
    Od: "Norbert" <...@h...spam>

> [...]
    > i aparat umarł.
    > Okazało się, że "popłynęła" gąbka uszczelniająco-tłumiąca, i lustro się po

    Tu bylo cos bardziej skomplikowanego, ale wychodzi na to ze po zdjeciu
    spustu i pokretla trybow i wyczyszczeniu aparat zaskoczyl. No bardzo bylem
    zdziwiony, ale wyglada ze juz wszystko dziala, a jest na prawde w swietnym
    stanie wizualnym i na zewnatrz i w srodku.

  • 6. Data: 2010-02-13 11:36:50
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

> [...]
    > zdziwiony, ale wyglada ze juz wszystko dziala, a jest na prawde w swietnym
    > stanie wizualnym i na zewnatrz i w srodku.
    No to biegnij po filmy!!!

  • 7. Data: 2010-02-13 12:03:55
    Od: "Norbert" <...@h...spam>

    > No to biegnij po filmy!!!

    Mam niewielki zapasik slajdow w lodowce :) Mam nadzieje ze nie wyjdzie jakis
    FF/BF po zrobieniu zdjec, ale zakladajac ze nie byl duzo uzywany i szybko
    sie zacial matowka i lustro powinny dobrze lezec.

  • 8. Data: 2010-02-13 23:14:10
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Norbert napisał:
> [...]
    > pozniej nie wiem jak to wyglada, migawka wydaje sie przyspieszac (po
    > podlaczeniu lampy automatycznie uruchamia sie 1/125

    Cześć!
    Jest dość prosty sposób orientacyjnego porównania czasów. Potrzebujesz
    telewizora. Ustaw go na jakimś spokojnym programie z jasnym obrazem.
    Żadnych teledysków. Raczej nie na szumie między kanałami. Następnie
    bierzesz korpus bez obiektywu i z otwartą tylną pokrywą. Jeżeli migawka
    ma pionowy przebieg szczeliny (pozioma szczelina przebiega z góry na
    dół), to ustaw aparat pionowo. Może prościej - na ekranie obraz jest
    rysowany poziomymi liniami. Musisz ustawić aparat tak, aby szczelina
    biegła prostopadle do linii obrazu. Zenita powinieneś ustawić poziomo,
    bo ma pionową szczelinę biegnącą poziomo.
    Patrz przez kadr na ekran TV. Cały kadr ma być wypełniony ekranem TV.
    Wyzwalaj migawkę. Co jakiś czas trafisz na tzw. wygaszanie pionowe, gdy
    obraz nie jest rysowany, więc się nie stresuj. Czasami zobaczysz
    fragment, bo akurat była rysowana inna część na ekranie TV. Zobacz jaka
    jest różnica między 1/30, 1/60, 1/125 sekundy itd. Ukośny pas będzie za
    każdym razem dwa razy węższy. Gdyby migawka miała znaczną różnicę między
    początkiem i końcem przebiegu, to też łatwo rozpoznasz.
    Maciek

  • 9. Data: 2010-02-14 00:18:33
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl>

    Dnia Sun, 14 Feb 2010 00:14:10 +0100, Maciek napisał(a):

    /.../
> [...]
    > każdym razem dwa razy węższy. Gdyby migawka miała znaczną różnicę między
    > początkiem i końcem przebiegu, to też łatwo rozpoznasz.

    Na TV LCD nie wróżę temu powodzenia.

  • 10. Data: 2010-02-14 01:41:24
    Od: "Norbert" <...@h...spam>

    > dwa razy węższy. Gdyby migawka miała znaczną różnicę między początkiem i
    > końcem przebiegu, to też łatwo rozpoznasz.

    Tez wlasnie o tym myslalem i orientacyjnie sie da (na crt oczywiscie). Ale
    wymyslilem cos
    lepszego. K-x z zalozonym SMC-M 40/2.8 przystawie do otwartego mesa tuz za
    migawka. Czas K-x ustawie na powiedzmy 1s (czasy mesa 4, 2, 1, zmierze
    stoperem), i teraz w trybie M bede ustawial poszczgolne czasy w analogu.
    Obrazem bedzie kartka oswietlona, na starcie dla migawki powiedzmy 1/2s
    ustawie w K-x ISO 200 i taka przyslone by obraz byl szary. I teraz bede
    zmniejszal czas w mesie i o dzialke bede zmienial przyslone w K-x, az dojde
    do f/2.8, wtedy zaczne podwajac ISO. K-x bedzie wykonywal 1s zdjecia. Takim
    sposobem dolece pewnie spokojnie
    do 1/2000 w analogu. Jesli po zakonczeniu wszystkie zdjecia beda wygladaly
    mniej wiecej jednakowo szaro (porownam histogramy) to znaczy ze czasy sie
    trzymaja. Powinno dzialac ;) Czas 125X tez trzyma dobrze bo blyskalem z
    lampa
    i widac ze migawka cala otwarta. No chyba ze jest dluzszy.
    pozdrawiam