  • 1. Data: 2016-05-10 19:04:11
    Temat: OZE
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    http://www.cire.pl/item,128600,1,0,0,0,0,0,tchorzews
    ki-o-oze-bardzo-trudna-sprawa.html

    Ktos potrafi to rzetelnie skomentowac ?
    Bo na moj gust, to sie minister troche rozmija z prawda (choc
    powiedzial tez sporo prawdziwych rzeczy), ale zdolnosci demagogicznych
    nie mozna mu odmowic :-)

    "Minister Tchórzewski powiedział przy tym, że na koniec 2015 r. Polska
    posiadała już 12-procentowy udział, a zgodnie z wyznaczoną ścieżką
    mieliśmy mieć 10 proc. - To znaczy, że pan i ja, przedsiębiorstwa i
    obywatele dołożyli w 2015 r. do energii odnawialnej około 4,7 mld zł -
    ocenił szef resortu energii.

    - Cel był 10 proc. na 2015 r. Myśmy go o 2 proc. przekroczyli.
    Oczywiście możemy mieć satysfakcję w Unii. Tylko jako obywatele i
    przedsiębiorcy dodatkowo przez to zapłaciliśmy 700 mln zł, których nie
    musieliśmy w 2015 r. zapłacić. To przekroczenie nas kosztowało w 2014
    r. 300 mln zł, a w 2015 r. już 700 mln zł. A więc czy stać nas na to,
    aby tak się spieszyć? - pytał w studio TVP Info Krzysztof Tchórzewski.
    [...]

    - Dla zobrazowania 1 MWh energii elektrycznej z węgla kosztuje 160-180
    złotych, 1 MWh energii z wiatraków kosztuje około 450 zł (...)
    biogazownia to 350 zł
    - komentował Krzysztof Tchórzewski, oceniając, że zwiększenie
    produkcji energii odnawialnej pociągnęłoby drastyczny wzrost cen
    energii. - Żeby przejść na tego typu system, to musielibyśmy wszystkim
    nam zwiększyć rachunki o 100 proc. Nas na to w Polsce nie stać. Stąd
    negocjuję z Komisją Europejską dużo większe okresy przejściowe niż
    były założone. (...) Do wychodzenia z węgla musimy mieć dużo dłuższy
    czas niż to się w tej chwili oczekuje - ocenił. "

    Szczegolnie mnie interesuja doplaty do OZE - gdzie one sa ?
    I czy juz naprawde tyle wiatrakow u nas stoi, czy to raczej efekt
    dorzucania drewna do kotla ?

    J.

  • 2. Data: 2016-05-10 21:07:07
    Temat: Re: OZE
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Co tu komentować? Znajdź źródło (artykuł który cytuje cire), przeczytaj komentarze.

  • 3. Data: 2016-05-10 21:59:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 10 May 2016 12:07:07 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):
    > Co tu komentować? Znajdź źródło (artykuł który cytuje cire), przeczytaj komentarze.

    Zrodlo to wywiad w TVP Info.

    Najbardzie mnie te liczby interesuja - te 4.7 mld, prawda to ?
    I ktoredy one przeplynely.

    12% pradu mamy ze zrodel odnawialnych ? A jakich ?

    J.

  • 4. Data: 2016-05-10 22:18:38
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 10 maja 2016 21:59:01 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > Zrodlo to wywiad w TVP Info.

    Cire cytuje artykuł, który powołuje się na wywiad.

    > Najbardzie mnie te liczby interesuja - te 4.7 mld, prawda to ?

    Nieprawda.

    > I ktoredy one przeplynely.

    Przez synapsy ministra.

    > 12% pradu mamy ze zrodel odnawialnych ? A jakich ?

    Czytaj uważnie. Nikt nie powiedział 12% prądu.

  • 5. Data: 2016-05-10 23:18:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 10 May 2016 13:18:38 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):
    > Nieprawda.

    Mowisz, ze tytul ministra juz nic nie znaczy, i moze liczby brac z
    sufitu ? :-)

    Ponoc mamy juz 4.5GW zainstalowanego w wiatrakach ... ktos za to
    zaplacil, ale raczej nie ja. Ile to moglo kosztowac ?
    Czy minister przemnozyl roczna produkcje przez podane przez siebie
    ceny jednostkowe i tak mu wyszlo ?

    Ponoc juz jakies doplaty do inwestycji sa, to powinien wiedziec ile
    doplacil :-)

    > Przez synapsy ministra.

    Wiatraki stoja, wiec ktos placi. Tylko ciekaw jestem ktoredy i ile.
    w odroznieniu od innych krajow u nas nie ma jawnych doplat czy
    urzedowej ceny. Sieci sa zobowiazane zielony prad odkupic, ale
    zaledwie po sredniej cenie hurtowej.
    Jest jeszcze okreslony minimalny % tego zielonego pradu - co mialo
    owocowowac jego sprzedaza po cenie rynkowej ... a potem ponoc
    nastapilo zalamanie rynku.
    I jesli dobrze widze, to ten zielony prad tanszy od czarnego.
    Albo cos zle interpretuje.

    Wiec w jaki sposob obywatele zaplacili ?

    > Czytaj uważnie. Nikt nie powiedział 12% prądu.

    Zwrocilem uwage ... ale zeby az tak naciagac ?

    J.

  • 6. Data: 2016-05-11 09:04:25
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 10 maja 2016 23:18:06 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > Mowisz, ze tytul ministra juz nic nie znaczy, i moze liczby brac z
    > sufitu ? :-)

    No właśnie wiele znaczy. Na przykład to, że można brać liczby z sufitu. Nie udawaj że
    jesteś zaskoczony.

> [...]
    > ceny jednostkowe i tak mu wyszlo ?
    >
    > Ponoc juz jakies doplaty do inwestycji sa, to powinien wiedziec ile

    On nie dopłacił. Dopłaty są z funduszy, nie z budżetu rządu.

> [...]
    > I jesli dobrze widze, to ten zielony prad tanszy od czarnego.
    > Albo cos zle interpretuje.
    >
    > Wiec w jaki sposob obywatele zaplacili ?

    W świadectwach pochodzenia. Możesz iść na TGE, tam są ilości i ceny.

    > Zwrocilem uwage ... ale zeby az tak naciagac ?

    Zwróć uwagę na inną rzecz: jak to się stało że zakłady energetyczne kupiły więcej
    zielonej energii niż były zmuszone. Może to zmuszanie to jakaś ściema?

  • 7. Data: 2016-05-11 10:44:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >No właśnie wiele znaczy. Na przykład to, że można brać liczby z
    >sufitu. Nie udawaj że jesteś zaskoczony.

    No w zasadzie nie jestem, czegoz sie mozna spodziewac po ministrze z
    rzadu Macierewicza i Kaczynskiego :-)

    >On nie dopłacił. Dopłaty są z funduszy, nie z budżetu rządu.

    Unijnych ?
    Bo jesli krajowych, to powinien wiedziec ile budzet do nich wplacil.

    >W świadectwach pochodzenia. Możesz iść na TGE, tam są ilości i ceny.

    trudno mi sie zorientowac co jest tam czym ... ale niskie te ceny.
    Nizsze niz za prad weglowy.
    Chyba ze to za samo swiadectwo, a oprocz tego odbiorcy placa jeszcze
    za prad.

    >Zwróć uwagę na inną rzecz: jak to się stało że zakłady energetyczne
    >kupiły więcej zielonej energii niż były zmuszone. Może to zmuszanie
    >to jakaś ściema?

    Dlatego pytalem tych zorientowanych.
    Moze sciema, moze oszustwo "producentow" (postawic atrape wiatraka,
    dogadac sie z sasiadem na dostawe pradu z sieci),
    moze niemiecki prad z fotoogniw tanszy niz nasz z wegla w pewnych
    godzinach ?
    A moze elektrownie zainwestowaly i maja nadmiar ekopradu ? Z trocin
    np, a trociny tansze od wegla :-)

    A moze kupily, bo cena dobra, i nie zuzyly, tylko odsprzedaly np we
    Wloszech, albo trzymaja na pozniejszcze czasy ?

    Wiatrakow w kazdym badz razie w kraju przybywa, to widac, ale na moj
    gust, to jakos malo zwawo sie kreca ...

    Za to bardzo mi sie spodobala inicjatywa ekologiczna (i finansowa)
    http://www.cire.pl/item,128452,1,0,0,0,0,0,pgnig-wch
    odzi-we-wspolprace-z-lasami-panstwowymi.html
    :-)

    P.S. KGHM dobrze odczytal sygnaly z rzadu ?
    http://www.cire.pl/item,129042,1,0,0,0,0,0,kghm-rezy
    gnuje-z-inwestowania-w-fabryke-pv.html

    Za to cos slyszalem, ze Chinczycy maja zainwestowac w fabryke
    fotoogniw ...

    PPS. O prosze, to Ci sie spodoba
    http://innpoland.pl/125475,polacy-odeslali-krzem-do-
    lamusa-w-podkarpackiej-wsi-stworzyli-pierwsza-na-swi
    ecie-fabryke-drukowanych-ogniw-slonecznych

    I o takim osiagnieciu cisza ?

    J.

  • 8. Data: 2016-05-11 11:08:56
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 11 maja 2016 10:44:55 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > Chyba ze to za samo swiadectwo, a oprocz tego odbiorcy placa jeszcze
    > za prad.

    Mają wybór, albo świadectwo pochodzenia, albo pozwolenie na emisję. Za prąd
    oddzielnie, według licznika.

  • 9. Data: 2016-05-11 11:18:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >Mają wybór, albo świadectwo pochodzenia, albo pozwolenie na emisję.
    >Za prąd oddzielnie, według licznika.

    Ja sie juz w tym obecnym systemie pogubilem.
    Czyli jesli mam taki wiatrak, to siec ode mnie skupuje prad po ile sie
    tam dogadalem i jeszcze w dodatku zarobie sprzedajac same swiadectwa ?

    A umowie sie na srednia hurtowa cene pradu, czy do tego dochodzi jakas
    kara np za brak prognozy dostaw ?

    A moze to weglowe elektrownie sprzedaja prad tanio, ale maja dodatkowa
    premie za dokladne realizowanie prognozy ... plus pieniadze za
    pozostawanie w rezerwie ?

    Swiadectwa jak rozumiem moge sprzedac gdziekolwiek w Unii - i druga
    strona moze je gdziekolwiek w Unii kupic ?

    J.

  • 10. Data: 2016-05-11 12:09:07
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 11 maja 2016 11:18:51 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    >
    > A moze to weglowe elektrownie sprzedaja prad tanio, ale maja dodatkowa
    > premie za dokladne realizowanie prognozy ... plus pieniadze za

    Naprawdę myślisz że ktoś publicznie opowie co wynegocjował w umowie handlowej?

    > Swiadectwa jak rozumiem moge sprzedac gdziekolwiek w Unii - i druga
    > strona moze je gdziekolwiek w Unii kupic ?

    Te świadectwa pochodzenia i pozwolenia na emisję to się ostatnio zrobił świetny
    interes dla oszustów. Czuję że KE w końcu to przytnie.