  • 1. Data: 2016-07-18 20:46:39
    Temat: Obiektyw makro M42 do statycznych obrazów
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Body: Sony A3000. Z pierścieniem M42. M42 z powodu cen.

    Potrzebuje robić zdjecia przedmiotów, bedzie to głównia elektronika i to
    bardziej wnętrze (płytka, elementy itd).

    Zdjęcia w warunkach sztucznych co oznacza że mogę dostarczyć silne
    oświetlenie.

    Rozmiary raczej nie przekraczają 10 x 10cm ale czasem trzeba zrobić coś
    dokładniej, np musi być wyraźnie widoczny element 3mm x 3mm. Podchodzi
    to już pod powiekszanie z okolic 2:1. Wiekszosc zdjęć będzie
    "powiekszona" czyli ma wyraźnie pokazywać detale o rozmiarach około
    centymetra. Docelowy format publikacji to gdzieś koło 2048 pixeli w
    poziomie.

    Ważna jest głebia ostrości. Ma być mozliwie na duzym odcinku
    akceptowalnie ostre, zdjęcia beda robione głownie pod kątem.

    Mogę dowolnie blisko podejść do przedmiotu.

    Przykład można znaleźc np. tu:

    http://il6.picdn.net/shutterstock/videos/13073765/th
    umb/11.jpg?i10c=img.resize(height:160)

    Czy polecicie mi jakąś serię obiektywów bądź konkretny model który się
    do tego nadaje? Zaznaczam że z fotografią mam znikome doswiadczenia i
    dysponuje jedynie obiektywem kitowym 18-55 do tego aparatu oraz malutkim
    kompaktem Nikona z makro które jest fatalne. Po przeglądnieciu allegro,
    olxa itp. widzę małe naleśniki makro M42 jednak nie wiem czy spełnią
    założenia.

  • 2. Data: 2016-07-18 22:03:22
    Temat: Re: Obiektyw makro M42 do statycznych obrazów
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Ważna jest głebia ostrości. Ma być mozliwie na duzym odcinku
    to jest fotka, co prawda ze stareńkiego aparatu, ale makro robi super -
    od 1cm. ale o dużej głębi ostrości zapomnij.
    http://iv.pl/images/89470567351839354825.jpg
    Będziesz musiał zrobić jak najmniejszy otwór w obiektywie, jak najwięcej
    światła, 100 milioinów megapikseli - potem wyciąć mały obszar i powiększyć.

    Choć może ktoś z doświadczonych fotografów podpowie jakiś specjalizowany
    obiektyw?

    ToMasz

    Ps a może jakąś przystawką do smartfona? Im mniejsza matryca (wymiar
    fizyczny) tym większa głębia ostrości. Stąd telefon może w tej kategorii
    pobić prawie lustrzankę z prawie pełną klatką

  • 3. Data: 2016-07-18 22:13:40
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2016-07-18 20:46, Sebastian Biały wrote:
> [...]
    > kompaktem Nikona z makro które jest fatalne. Po przeglądnieciu allegro,
    > olxa itp. widzę małe naleśniki makro M42 jednak nie wiem czy spełnią

    No M42 nie będą specjalnie wygodne w użyciu - praca na roboczej
    przysłonie i brak AF. A przymykać przysłonę będziesz musiał mocno, aby
    uzyskać dużą głębię ostrości. Mi osobiście pierwsze co przychodzi do
    głowy to pierścienie makro (ze stykami) do Twojego kita. Coś takiego
    (nie mam nic wspólnego z tą aukcją): http://tinyurl.com/zpqpg9s

    O jakie naleśniki makro M42 Ci chodzi? Nie kojarzę. Najmniejszy to chyba
    Industar-50, ale nie jest obiektywem makro. Ci nie oznacza, że nie da
    się nim zdjęć makro robić :)

    Piotr

  • 4. Data: 2016-07-18 22:25:16
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-07-18 22:13, Uncle Pete wrote:
    > No M42 nie będą specjalnie wygodne w użyciu - praca na roboczej
    > przysłonie i brak AF.

    Prawdę mówiąc chcę przy okazji "pobawić się" więc więcej manulanej
    zabawy może być cenne jako doświadczenie którego mi kompletnie brak.
    Brak AF jest zaletą w tym przypadku - stref ostrzenia w takim rzucie
    płytki jest pierdyliard a jak wyłącze AF to znika zaleta.

    > A przymykać przysłonę będziesz musiał mocno, aby
    > uzyskać dużą głębię ostrości.

    Mogę postawić oświetlenie 10 x 100W jeśli trzeba. Nie ma problemu o ile
    tylko swiatło miało by być problemem.

    > Mi osobiście pierwsze co przychodzi do
    > głowy to pierścienie makro (ze stykami) do Twojego kita. Coś takiego
    > (nie mam nic wspólnego z tą aukcją): http://tinyurl.com/zpqpg9s

    Myślalem o tym. Tylko że za 300zł za kawalek aluminium to ja kupie
    wypasiony obiektyw M42 lub kilka :D. Tak, pierscienie wchodza w gre, ale
    raczej do M42. Nie bez powodu zaznaczyłem że chodzi równiez o cenę -
    głownie dlatego że może wcale nie potrafie robić zdjęć i nie warto albo
    najzwyczajniej w świecie nie da sie ich zrobić tak jak myślę. Dlatego
    opcja budżetowa.

    > O jakie naleśniki makro M42 Ci chodzi? Nie kojarzę. Najmniejszy to chyba
    > Industar-50

    Tak, industar. Przy czym moge miec od reki np. helios 44m-4 z kompletem
    pierścieni razem ze wszystkimi wadami które chyba nie sa istotne w moim
    zastosowaniu. Podobno tym Heliosem makro da się zrobić dośc uzytecznie.
    Ale czy to sensowny wybór? A moze kazdy zwykły obiektyw z pierścieniami
    jest dobry i kupować najtańszy sprawny bez patrzenia na "makro" w nazwie?

  • 5. Data: 2016-07-18 22:51:29
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-07-18 22:03, ToMasz wrote:
    > Będziesz musiał zrobić jak najmniejszy otwór w obiektywie, jak najwięcej
    > światła, 100 milioinów megapikseli - potem wyciąć mały obszar i powiększyć.

    Mogę postawić na dośc sztywnym statywie. Czyli osiągnąc czasy
    naświetlania rzędu minut jesli to konieczne żeby odszumić obraz
    kompensując mało światła. Ponieważ nie wiem czy to tylko moja chora
    wyobraźnia że da się skręcić przeslone prawie do zera, chcę sprawdzić w
    praktyce.

    > Ps a może jakąś przystawką do smartfona? Im mniejsza matryca (wymiar
    > fizyczny) tym większa głębia ostrości. Stąd telefon może w tej kategorii
    > pobić prawie lustrzankę z prawie pełną klatką

    Mój smartfon kosztował 200zł i robi "zdjęcia" ale nic ponadto. Nie, chcę
    sprawdzić normalny obiektyw.

  • 6. Data: 2016-07-18 23:53:45
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Cześć,

    Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> writes:

    > Body: Sony A3000. Z pierścieniem M42. M42 z powodu cen.
    >
    > Potrzebuje robić zdjecia przedmiotów, bedzie to głównia elektronika i
    > to bardziej wnętrze (płytka, elementy itd).

    Ooo, to kiepsko.

> [...]
    > "powiekszona" czyli ma wyraźnie pokazywać detale o rozmiarach około
    > centymetra. Docelowy format publikacji to gdzieś koło 2048 pixeli w

    Akurat z powiększonymi detalami jest łatwiej (o ile wystarczy samego
    powiększenia). "Duże" zdjęcia są większym problemem.

    > Ważna jest głebia ostrości. Ma być mozliwie na duzym odcinku
    > akceptowalnie ostre, zdjęcia beda robione głownie pod kątem.

    A to dziwne, dlaczego pod kątem?
    Normalnie takie zdjęcia robi się jednak dokładnie od góry.
    Jakieś QA montażu?

    > Mogę dowolnie blisko podejść do przedmiotu.

    Normalnie tak nie jest, bo bliskie podejście zwiększa zniekształcenia
    związane z wysokością elementów (wysokie elementy daleko od środka kadru
    zasłaniają niskie). Ale jeśli tam będą tylko scalaki SMD, to może nie
    będzie aż takiej tragedii.

    > Przykład można znaleźc np. tu:
    >
    > http://il6.picdn.net/shutterstock/videos/13073765/th
    umb/11.jpg?i10c=img.resize(height:160)

    Raczej mało użyteczny.

> [...]
    > malutkim kompaktem Nikona z makro które jest fatalne. Po
    > przeglądnieciu allegro, olxa itp. widzę małe naleśniki makro M42

    Normalnie do tego potrzebny jest obiektyw typu 300 mm (może 200 mm),
    najlepiej stałoogniskowy macro, z odległością ogniskowania typu 50 cm.
    Może być dowolnie ciemny, w praktyce najlepsze będą przysłony typu f/20
    i ciemniejsze (zanim dyfrakcja pogorszy ostrość). Rzeczywiście potrzeba
    dużo światła, w tym pod małym kątem do powierzchni (np. statyw + montaż
    z kilku zdjęć i/lub oświetlenie "parasolowe" itp). Czasy muszą być
    krótkie. Lampy nie muszą być ekstremalne (np. może wystarczyć kilka
    odpowiednio ustawionych LEDów), ale raczej nie błyskowe.

    Pierścienie nie są najlepsze, zmniejszają odległość do obiektu.

    Komórka może nadawać się do prostych ujęć, ale jej typowo mała
    rozdzielczość oraz konieczna mała odległość ogniskowania wyklucza
    większe zdjęcia (10 cm x 10 cm - zapomnij, podobnie małe detale).

    Trzeba pamiętać, że przy małych odległościach ogniskowa wielu obiektywów
    (w tym praktycznie wszystkich zoomów) będzie dużo krótsza niż przy
    nieskończoności. Dlatego istotne jest prawdziwe powiększenie (raczej
    jednak pomniejszenie) obiektywu.

    Najlepszy było obiektyw z odległością ogniskowania np. 1 metr oraz
    jednocześnie ze skalą 1:1 lub np. 1:2 :-)
    Do większych płytek lepszy byłby aparat z FF i np. 40 MPix lub więcej.

    Samo PCB (bez elementów, ew. z płaskimi SMD) można zeskanować płaskim
    skanerem, dużo łatwiej i lepiej. Może być także potrzebna odpowiednia
    szlifierka stołowa :-)

    Są też bardziej skomplikowane metody, np. z ruchomą kamerą i składaniem
    obrazu.

    Zwykły smartfon nie ma najmniejszych szans nawet zbliżyć się
    (z uzyskaną skuteczną rozdzielczością i jakością, biorąc pod uwagę także
    głębię ostrości) do byle zestawu np. APS-C lub FF. Nawet tani zoom
    70-300 macro (trzeba sprawdzić rozdzielczość w tele) zabije go śmiechem.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 7. Data: 2016-07-19 00:12:23
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    > Mogę postawić na dośc sztywnym statywie. Czyli osiągnąc czasy
    > naświetlania rzędu minut jesli to konieczne żeby odszumić obraz
    > kompensując mało światła.

    Wszystko będzie drgało, to nie jest dobra droga. Lepsze są czasy typu
    1/1000 s, przy czym nie są jakieś trudne do osiągnięcia.
    W takich zastosowaniach nawet drgania powodowane dźwiękiem są widoczne.

    > Ponieważ nie wiem czy to tylko moja chora
    > wyobraźnia że da się skręcić przeslone prawie do zera, chcę sprawdzić
    > w praktyce.

    Oczywiście że się da. Po coś te ustawienia są.
    Natomiast przy najmniejszej dziurze efektywna rozdzielczość pewnie nie
    będzie optymalna.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 8. Data: 2016-07-19 00:49:23
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-07-18 23:53, Krzysztof Halasa wrote:
    > A to dziwne, dlaczego pod kątem?
    > Normalnie takie zdjęcia robi się jednak dokładnie od góry.
    > Jakieś QA montażu?

    Od góry nie widać problemów z lutowaniem. Nie przesadzajmy jednak,
    ujecia będa różne.

    umb/11.jpg?i10c=img.resize(height:160)
    > Raczej mało użyteczny.

    Chodzi o wyobrażenie dla nietechnicznych o czym mowa. Niedawno jak
    rozmawialem o tym z fotografem to on zrozumiał że robie zdjęcia silników
    do pralek. Bo silnik to elektronika a płytka to to z przyciskami. I 20
    minut rozmowy diabli wzieli. Lepiej wyjaśnić od razu.

    > Normalnie do tego potrzebny jest obiektyw typu 300 mm (może 200 mm),
    > najlepiej stałoogniskowy macro, z odległością ogniskowania typu 50 cm.

    Dlaczego taki długi? Czy on daje mniejsze zniekształcenia niz krótkie? I
    głupie pytanie: czy bede zmuszony robić zdjęcia z wiekszej odległości
    (wpływ drgań sie powiekszy)?

    > Najlepszy było obiektyw z odległością ogniskowania np. 1 metr oraz
    > jednocześnie ze skalą 1:1 lub np. 1:2 :-)
    > Do większych płytek lepszy byłby aparat z FF i np. 40 MPix lub więcej.

    Zmiana aparatu nie wchodzi w gre, FF są absurdalnie drogie.

    > Samo PCB (bez elementów, ew. z płaskimi SMD) można zeskanować płaskim
    > skanerem, dużo łatwiej i lepiej. Może być także potrzebna odpowiednia
    > szlifierka stołowa :-)

    Niestety rodzaje wszelakie, przewlekane głównie (retro).

    > Są też bardziej skomplikowane metody, np. z ruchomą kamerą i składaniem
    > obrazu.

    Nie przesadzajmy, to tylko na użytek własny. Choćby po to żeby pamiętać
    gdzie jaki kabelek do jakiej dziurki był wsadzony. Do tej pory robiłem
    kompaktowym nikonem z makro, ale jakość jest absurdalnie zła (rozmyte)
    bo nie mam kontroli nad przesłoną, w zasadzie nad niczym choć nie
    pojmuje dlaczego małe aparaty nie mają trybów manualnych poza debilizmem
    marketingowym.

    Korci mnie żeby zainstalować obiektyw odwrotnie i zrobić "prawie
    mikroskop" ale mój kitowy obiektym nie ma pierscienia od przesłony i mam
    wątpliwośc czy działa ostrość (aparat odlacza pierscień przy AF). I
    dlatego tez chce wsadzić tam M42 żeby miedzy innymi i tego spróbować,
    wtedy mechanika jest lepsza od automatyki. Ponadto obiektywy z lat
    70tych nie były z plastiku. Przymocowanie mojego kitowego odwrotnie
    wydaje się być ryzykowne bo lekki taki znowy nie jest, ale plastikowy
    częściowo na pewno [1].

    [1] https://www.youtube.com/watch?v=g9umAQ1-an4

  • 9. Data: 2016-07-19 07:09:10
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .07.2016 o 22:51 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > praktyce.

    > Mój smartfon kosztował 200zł i robi "zdjęcia" ale nic ponadto. Nie, chcę

    Weź pod uwagę focus stacking:

    http://digitalcamerapolska.pl/warsztat/860-focus-sta
    cking-wieksza-glebia-ostrosci-w-photoshopie-wideo

    przynajmniej dla części najbardziej wymagających zdjęć.

    --
    Trefniś

  • 10. Data: 2016-07-19 07:57:45
    Od: Fabian <s...@g...com>

    > O jakie naleśniki makro M42 Ci chodzi? Nie kojarzę. Najmniejszy to chyba
    > Industar-50, ale nie jest obiektywem makro. Ci nie oznacza, że nie da
    > się nim zdjęć makro robić :)
    >
    > Piotr

    Witam
    Wtrącę swoje 3 grosze :) Mowa o Industarze - polecam ale nie naleśnika tylko typowy
    (i bardzo dobry) obiektyw macro Industar-61/L/Z 50/2:8 jesst lepszy od legendarnej
    Wołny 9. Wiem że jeden z moich znajomych stosuje go z powodzeniem do fotografii
    przedmiotowej