  • 1. Data: 2015-01-14 18:37:52
    Temat: Obrotowy uchwyt wrzeciona
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Chcę zrobić obrotowy uchwyt wrzeciona. Wymyśliłem coś takiego jak na rys.
    Obracam ręcznie wrzeciona i ręcznie blokuję.
    Płyta (fioletowa) już istnieje. Tak samo uchwyt wrzeciona (biały).
    Pierścień (zielony) będzie przykręcony do płyty (fiolet). Zatoczony uchwyt
    wrzeciona (niebieski) będzie obracał się w zielonym pierścieniu. Uchwyt
    wrzeciona będzie miał jako oś obrotu bolec łaczący go z płytą (fiolet). A
    może wystarczy spasować uchwyt do pierścienia (zielony)?
    Aby zablokować uchwyt nakręcona będzie na pierścień (zielony) nakrętka
    (czerowana).

    I tu moje obawy. Czy to wszystko ma sens? Czy taka jedna duża nakrętka (~100
    mm) dociśnienie uchwyt do płyty?
    Miejsce na gwint to ~7 mm.
    Czerwona nakrętka będzie kryć uchwyt 3-4 mm. Czy trzeba dać jakieś punkty
    dociskowe (białe) pomiędzy nakrętką a uchwytem? Uchwyt jest aluminiowy.
    Jest to od maszyny CNC, obróbka drewna. Teraz ten uchwyt mocowany jest na 4
    śruby M8.
    Obecnie mogę tylko przykręcić poziomo lub pionowo.
    http://youtu.be/kxYYArzf1-U

    A może jest inny sposób mocowanie tego uchwytu?

    Uchwyt
    https://www.dropbox.com/s/7qcqmg92w2yxjaq/O%C5%9B%20
    Z%20Bermaq3.jpg?dl=0

    Uchwyt dokręcony
    https://www.dropbox.com/s/8lrjx24ssrdm0gl/O%C5%9B%20
    Z%20Bermaq2.jpg?dl=0

    Widok bez nakrętki
    https://www.dropbox.com/s/39yjz9nbtfncqy9/O%C5%9B%20
    Z%20Bermaq.jpg?dl=0

    Od tyłu
    https://www.dropbox.com/s/5sex4ugmn852x8r/O%C5%9B%20
    Z%20Bermaq4.jpg?dl=0

    Z wrzecionem
    https://www.dropbox.com/s/9p9u326b0w2fuz4/O%C5%9B%20
    Z%20Bermaq5.jpg?dl=0

    Robert

  • 2. Data: 2015-01-14 19:08:29
    Temat: Re: Obrotowy uchwyt wrzeciona
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    bez nakrętki
    https://dl.dropboxusercontent.com/s/39yjz9nbtfncqy9/
    Oś%20Z%20Bermaq.jpg?dl=0

  • 3. Data: 2015-01-14 20:59:45
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Punkty dociskowe
    https://dl.dropboxusercontent.com/s/xd2gez5fxpq9w8d/
    Oś%20Z%20Bermaq6.jpg?dl=0

  • 4. Data: 2015-01-15 15:47:46
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 14 stycznia 2015 18:37:55 UTC+1 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
    > Widok bez nakrętki
    > https://www.dropbox.com/s/39yjz9nbtfncqy9/O%C5%9B%20
    Z%20Bermaq.jpg?dl=0

    Coś czuję że to niebieskie to owszem dociśniesz, ale tylko w jednym punkcie, a z
    drugiej strony będzie niedociśnięte i zacznie wibrować. Po drugie, to porachuj sobie
    jakim momentem musiałbyś dokręcać tą nakrętkę żeby uzyskać jakiś sensowny docisk.
    Obawiam się że musiałbyś to dokręcać dwumetrową wajchą. Nie mówię że jest źle, szukam
    tylko słabych punktów. Sam sprawdź.

  • 5. Data: 2015-01-15 18:06:54
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "Konrad Anikiel"
    > Coś czuję że to niebieskie to owszem dociśniesz, ale tylko w jednym
    > punkcie, a z drugiej strony będzie niedociśnięte i zacznie wibrować.
    Dlatego pisałem o tych punktach dociskowych (białe) w narożnikach uchwytu
    (niebieski).
    Z czego zrobić te punkty? Miedziane?

    >Po
    > drugie, to porachuj sobie jakim momentem musiałbyś dokręcać tą nakrętkę
    > żeby uzyskać jakiś sensowny docisk. Obawiam się że musiałbyś to dokręcać
    > dwumetrową wajchą.

    Teraz dokręcam in(m)busem 4 śruby fi 8 mm. Gdy będzie jedna nakrętka z takim
    samym skokiem ale 10x większą średnicą to chyba siła docisku będzie 10x
    większa. Przy tych samych momentach na kluczu.
    To wedle mnie ta 10x większa siłą rozłoży się na 4 punkty dociskowe. Czyli
    mamy przeszło dwukrotny zapas.

    Tylko, aby ta siła rozłożyła się równo na 4 punkty dociskowe. Stąd pytanie,
    z czego te punkty dociskowe zrobić?

    Robert

  • 6. Data: 2015-01-16 12:53:12
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 15 stycznia 2015 18:06:58 UTC+1 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
> [...]
    > mamy przeszło dwukrotny zapas.
    >
    > Tylko, aby ta siła rozłożyła się równo na 4 punkty dociskowe. Stąd pytanie,

    Rozumiem. Podkładek chcesz użyć, bo spodziewasz się niedokładności. Czyli chcesz mieć
    docisk rozłożony w miarę równomiernie na czterech punktach. Czyli te podkładki mają
    za każdym razem niwelować niedokładności, bez względu jak włożysz tą obejmę. Raz
    więcej, raz mniej. Znaczy, jak ugnieciesz tą podkładkę więcej, to potem chcesz żeby
    działała jak ją ugniatasz mniej. Znaczy, musi być sprężysta, po zgnieceniu ma wracać
    do pierwotnej grubości. Nie odkształcać się plastycznie. Więc nie chcesz używać
    materiału o zerowym powrocie elastycznym, tylko jak największym. To jest pojęcie ze
    świata materiałów uszczelkarskich. Poszukaj sobie materiału który ma grubość taką
    jaka Ci tam potrzebna, ale ma maksymalnie duży powrót elastyczny, no i wytrzyma
    nacisk bez zniszczenia, bo guma raczej nie da rady. Jakiaś płyta z włóknem aramidowym
    pewnie da się dobrać. Idź tam gdzie robią uszczelki pod głowice do silników
    samochodowych, poproś o trochę ścinków i sprawdź czy materiał się nadaje.
    Konrad

  • 7. Data: 2015-01-16 17:54:28
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > I tu moje obawy. Czy to wszystko ma sens? Czy taka jedna duża nakrętka
    > (~100 mm) dociśnienie uchwyt do płyty?

    Sa duze podkladki sprezyste np. takie:
    http://www.spirol.com/library/sub_catalogs/dsc-Disc_
    Springs_to_DIN_2093_us.pdf

    WM

  • 8. Data: 2015-01-21 22:52:55
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Chyba zrobię tak. Prościej i mniej znaków zapytania.
    https://dl.dropboxusercontent.com/s/1njrz9fjb4v2oq5/
    wrzeciono%20obrotowe.jpg?dl=0
    https://dl.dropboxusercontent.com/s/b4ynfo219vynmjz/
    wrzeciono%20obrotowe2.jpg?dl=0

    Robert

  • 9. Data: 2015-01-24 23:49:31
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    I tak zrobiłem.

    https://dl.dropboxusercontent.com/s/wyiy1vna05ad0g7/
    wrzeciono%20obrotowe%20ostateczna%20wersja.jpg

    Robert

  • 10. Data: 2015-01-25 00:23:37
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 24 stycznia 2015 23:49:39 UTC+1 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
    > I tak zrobiłem.
    >
    > https://dl.dropboxusercontent.com/s/wyiy1vna05ad0g7/
    wrzeciono%20obrotowe%20ostateczna%20wersja.jpg

    A jak ustalasz położenie wrzeciona (poziome, pionowe, pod określonym kątem)?