  • 1. Data: 2022-08-15 07:17:40
    Temat: Obudowy - drukowanie 3D
    Od: Stachu Chebel <s...@g...com>

    JLCPCB poza płytkami oferuje również drukowanie obudów.
    Akurat będę u nich zlecał wykonanie PCB, więc przy okazji chciałbym
    im zlecić wydrukowanie obudowy. Ot tak na próbę z ciekawości. Niestety,
    nigdy się tym nie zajmowałem i nie mam o tym bladego pojęcia.
    Jaki darmowy soft proponujecie do tego celu. Czy jest jakiś standardowy
    format danych do druku 3D?

  • 2. Data: 2022-08-15 10:36:13
    Temat: Re: Obudowy - drukowanie 3D
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2022-08-15 o 07:17, Stachu Chebel pisze:
> [...]
    > nigdy się tym nie zajmowałem i nie mam o tym bladego pojęcia.
    > Jaki darmowy soft proponujecie do tego celu. Czy jest jakiś standardowy

    Chyba FreeCad, na początek.
    Co do formatu, to *.obj.

    Jak już wkraczasz w ten świat, to dlaczego nie kupić? Za 500 zł lub
    mniej używanego Endera3. Byłem zadziwiony jak taka zabawka jest dokładna
    i ułatwia życie.
    Pewnie jakość z profesjonalnej będzie lepsza, ale nigdy nie będzie to
    jak z wtryskarki.

    Robert

  • 3. Data: 2022-08-15 11:20:32
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 15.08.2022 07:17, Stachu Chebel wrote:

    > Jaki darmowy soft proponujecie do tego celu. Czy jest jakiś standardowy
    > format danych do druku 3D?

    Jak programujesz w C to wskakuj w openSCAD-a.
    Tu masz przykład obudowy - wystarczy parametry zmienić:
    https://www.thingiverse.com/thing:1264391/files
    Pliki scad są tekstowe to sobie zobacz.
    Do druku renderujesz i zapisujesz stl.
    Potem z stl-a programem typu slicer generuje się g-kod,
    ale to już drukarz robi do swojej drukarki i materiału.

    --
    Mirek.

  • 4. Data: 2022-08-15 19:03:38
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2022-08-15 o 07:17, Stachu Chebel pisze:
    > Jaki darmowy soft proponujecie do tego celu. Czy jest jakiś standardowy
    > format danych do druku 3D?

    FreeCAD, niewątpliwie wzorowany na SolidWorks (i tak samo czasem
    wk'wiający), ale darmnowy i spore możliwości. Zwykle format *.stl jest
    powszechnie przyjęty do druku 3D i tak podaja na swojej stronie. Mają
    też opis, jakie parametry muszą być zachowane, by dało się wydrukować.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 5. Data: 2022-08-15 22:48:20
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 15 Aug 2022 11:20:32 +0200, Mirek <m...@n...dev> wrote:
    > Jak programujesz w C to wskakuj w openSCAD-a.

    Faktycznie openscad jest fajny, podejście "programistyczne" opisu
    brył mi osobiście bardzo odpowiada. Polecam ten tutorial:

    https://mastering-openscad.eu/buch/wasfehlt/

    --
    Marek

  • 6. Data: 2022-08-16 16:15:01
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/08/2022 22:48, Marek wrote:
    > Faktycznie openscad jest fajny, podejście "programistyczne" opisu brył
    > mi osobiście bardzo odpowiada.

    Ja polecam troche inaczej: Python ma bibliteki generujące pliki do
    OpenSCADa, geometrie opisuje się wprost w Pythonie, w sposób prawie taki
    sam jak w OpenSCAdzie.

    Sam jezyk OpenSCAD jest mocno ograniczony do większych parametryzacji.

    https://github.com/SolidCode/SolidPython

  • 7. Data: 2022-08-16 22:13:12
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 16 Aug 2022 16:15:01 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Ja polecam troche inaczej: Python ma bibliteki generujące pliki do
    > OpenSCADa, geometrie opisuje się wprost w Pythonie, w sposób prawie
    > taki
    > sam jak w OpenSCAdzie.

    Mam uczulenie na węże.
    Z 15 lat temu programowałem w pythonie moduły GSM+GPS Telita mające
    "wbudowanego" (w sensie w hardware a nie jakiegoś okrojonego)
    pythona. Uczulenie nie przeszło a raczej się utrwaliło. Uczulenie
    czasami przechodzi w stan zapalny gdy "pakiet XYZ wymaga pythona3 a
    python2.5 jest zainstalowany" lub podobnie.
    IMHO Python to tylko kolejny byt zwiększający tylko niepotrzebny szum
    w tzw. "programowaniu obiektowym", w którym i tak umie tylko garstka
    a cała reszta tworzy shit spełniający paradygmat "proszę czekać
    [ładuję|otwieram|itp.]".
    Generalnie Python świetnie się wpisuje w parafrazę Johna Carmack'a
    "każdy zaawansowany programista na pewnym etapie w końcu tworzy
    własny język programowania".

    --
    Marek

  • 8. Data: 2022-08-16 22:28:27
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/08/2022 22:13, Marek wrote:
    > Mam uczulenie na węże.

    Ale Python starujący tą bibliteką skladniowo się *prawie* nie różni od
    OpenSCADa. A ma dodatkowe możliwości wynikające z imperatywności.

    Zobacz sobie jakieś proste projekty zrobine tym sposobem:

    https://www.thingiverse.com/thing:3832533
    https://www.thingiverse.com/thing:3865358

    > Generalnie Python świetnie się wpisuje w
    > parafrazę Johna Carmack'a "każdy zaawansowany programista na pewnym
    > etapie w końcu tworzy własny język programowania".

    Myślę że przesadzasz. Akurat Python ma wiele wad, ale prawda jest taka,
    że jest językiem w którym najszybciej robi się prototypowanie. Głównie z
    uwagi na dostępność biblitek wszelakich.

    Nikt tu nie mówi o pisaniu aplikacji z masą algorytmiki. Tu raczej mowa
    o tym jak łatwo policzyć np. powierzchnie hiperboliczne i przełozyć to
    na język OpenSCADa. Akurat Python będzie tu lepszym wyborem, bo ma
    możliwość policzenia tej powierzchni w łatwy sposób.

    Python nie musi używać obiektowości. Do generacji OpenSCADa nie trzeba.

    Natomiast znacząco ułatwia niektóre rzeczy, głównie dlatego że OpenSCAD
    jest językiem o bardzo ograniczonych możliwościach i wiele tych
    ograniczeń powoduje, że skomplikowane projekty OpenSCADowe skupiają się
    na ich rozwiązywaniu a nie na geometrii.

    OpenSCAD ma też wady, których Python nie rozwiazuje wprost. Na przykład
    nie da się "zmierzyć" obiektu po transformacji, bo transformacja jest
    poza kontrolą OpenSCADa (o ile się orientuję, jest przekazywana do
    OpenGL). Tak, że pomierzenie jaki jest rozmiar kuli dociętej
    prostokątem, nie jest możliwy wprost (np. w celu wycentrowania). Ale ...
    właśnie Python umożliwia policzenie tego ręcznie na boku i prawiłowe
    korekcje modelu na etapie tworzenia.

  • 9. Data: 2022-08-16 23:11:01
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/08/2022 07:17, Stachu Chebel wrote:
    > Czy jest jakiś standardowy
    > format danych do druku 3D?

    Zacznij tu:

    https://www.thingiverse.com/

    99% ma dostepny format STL, ale to jest bardzo prymitywny plik w którym
    są tylko proste geometrie. Nie nadaje się do grubszych poprawek, ale
    nadaje się do wydruku - wręcz wprost wruca się go do slicera (programu
    przygotowującego wydruk).

    Jesli chodzi o pliki wysokopoziomowe, to kilka lat temu było ostre
    zwarcie między producentami "darmowego" sfotware i niektóre firmy
    pozamykały swoje CADy działające z poziomu przeglądarki tak, że eksport
    projektów z nich nie jest możliwy (poza STLem) lub mocno utrudniony.

    Jesteśmy więc na etapie, kiedy proste webowe CADy starają się otoczyć
    płotem i trzymać userów na smyczy.

    Trudno coś polecać w tych warunkach... jesli masz komercyjny soft, to go
    używaj. Jesli ten soft potrafi wypluć STL to jesteś w domu.

  • 10. Data: 2022-08-17 04:34:51
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    FreeCad i OpenCad są oczywiście OK ( jeśli kogoś nie stać na SolidWorks
    :) , ale nie dla początkującego.

    Na start polecam Autodesk Fusion 360 - w wersji "do domu" jest
    gratisowy. W przeciwieństwie do tych poprzednich jest dopracowany,
    prosty i ma parę rzeczy, o które trudno nawet w "poważnych" kombajnach
    np. bardzo proste narzędzie do robienia gwintów.

    Warto też się zapoznać z Design Spark Mechanical - darmowi dedykowany
    dla elektroników.

    Samo zrobienie projektu to nie wszystko - trzeba też mieć pojęcie o tym,
    jak zrobić projekt, żeby dał się wydrukować i żeby ten wydruk był OK.
    W internecie jest od groma poradników dla początkujących i od tego zacznij.