  • 1. Data: 2012-05-18 22:44:00
    Temat: Ocena SMART
    Od: "Remek" <n...@g...com>

    Witam

    Proszę o ocenę SMART dysku. Ma mu się na życie, czy już szukać następcy?

    http://remek62.republika.pl/Tymcz/SMART.jpg

    21 realokacji to dużo?

    Remek

  • 2. Data: 2012-05-19 00:14:47
    Temat: Re: Ocena SMART
    Od: "T.F." <t...@U...wp.pl>

    "Remek" ...

    > 21 realokacji to dużo?

    dysk do wymiany

    --
    T.F.

  • 3. Data: 2012-05-19 16:24:24
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-05-19 00:14, T.F. wrote:
    > "Remek" ...

    > dysk do wymiany

    Wszystko jest wzgledne, gdzies odchłaniach 2010 nowy dysk pokazał mi:

    5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 081 081 010 Pre-fail Always
    - 846

    ... i tak jest do dzisiaj, zadnego uszkodzonego i ani razu nie wyleciał
    z raidu.

    Non stop działa juz ok. 700 dni (na podstawie power on hours)

  • 4. Data: 2012-05-19 16:53:13
    Od: "Remek" <n...@g...com>

    Użytkownik "T.F." napisał:

    > dysk do wymiany

    Mówisz to na podstawie ilości realokowanych badów, czy inne parametry są
    złe?

    Remek

  • 5. Data: 2012-05-20 09:19:16
    Od: Michal <u...@i...pl>

    On 2012.05.19 00:14, T.F. wrote:
    > "Remek" ...

    > dysk do wymiany

    Z powodu? Sektory zapasowe właśnie po to są. I tak w przypadku
    mechanicznych HDD nie jest źle, jazda z tym jest dopiero w SSDkach.

    A na czarnowidztwo dla zadającego pytanie:
    Barracuda IV 80GB: w pierwszym dniu po zakupie na 100% nie maiła ani
    jednego relokowanego sektora. 2 dni później złapała ~25 relokowanych
    sektorów. Działa bez najmniejszego problemu do dziś i z perspektywy
    czasu jest to jeden z lepszych dysków jakie miałem (cichy, mało
    przenoszący wibracje na obudowe, z fajnie zabezpieczoną elektroniką,
    szybki jak na czasy w których powstał).

    --
    /MB

  • 6. Data: 2012-05-20 14:12:25
    Od: "Remek" <n...@g...com>

    Użytkownik "Michal" napisał:

> [...]
    > czasu jest to jeden z lepszych dysków jakie miałem (cichy, mało
    > przenoszący wibracje na obudowe, z fajnie zabezpieczoną elektroniką,

    Zaraz czarnowidztwo :) Ostatnio system kilka razy stanął (zamroził sie
    ekran), nie reagował na mycs i klawisze. Za to mielił dyskiem. Dlatego
    zrobiłem SMART. CHyba jednak powód znalazłem. Słaby styk wtyku zasilającego
    dysk. To częsta wada tanich zasilaczy. A co do badów. Mam Barracudę 250 GB
    kupiony 3 mies temu. Po kilkunastu dniach jego struktura logiczna przestała
    być widoczna w Windows. Widział wszystko natomiast Linuks. Odzyskałem dane,
    a dysk wyzerowałem SeaTools. Po zerowaniu zrobiłem realokację. Dysk pracuje
    póki co pokazując coś ok 2000 realokowanych badów. Ciekawe jak długo. To
    podobno jakaś czarna seria Seagate.

    Remek

  • 7. Data: 2012-05-20 15:09:30
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-05-20 14:12, Remek wrote:

> [...]
    > póki co pokazując coś ok 2000 realokowanych badów. Ciekawe jak długo. To

    Generalnie zerowanie w jakiś sposób naprawia dysk, jeżeli zaś jest na
    gwarancji, proponuje jednak robić test z odczytem (bez zapisu!). Jeżeli
    pojawi się jakikolwiek błąd -> reklamacja.

    Z reallokacją jest róznie, jeżeli ilośc reallokowanych systematycznie
    rośnie (co gorsza struktura logiczna systemu plików zostaje uszkodzona),
    to w tym wypadku nie wrózyłbym długiej przyszłości. W tym modelu pojawią
    się szybko bady widoczne dla Systemu

    Tak na marginesie jeden reallokowany sektor to 0,00000005% sektórów 1TB
    dysku, istotne jest to co się dzieje w czasie, bo szybko rosnąca ta
    liczba może świadczyć o uszkodzeniu albo przekroczeniu tolerancji, co
    szybko spowoduje awarie (zresztą w tym wypadku już spowodowała)

  • 8. Data: 2012-05-20 15:43:22
    Od: "T.F." <t...@U...wp.pl>

    "Remek" ...

    > Mam Barracudę 250 GB
    > kupiony 3 mies temu.
    > [...]
    > Dysk pracuje
    > póki co pokazując coś ok 2000 realokowanych badów.

    1. dysk do wymiany
    2. (predzej czy pozniej) padnie, a Twoje dane...
    3. szkoda pieknej pogody

    --
    T.F.

  • 9. Data: 2012-05-20 19:04:23
    Od: "Remek" <n...@g...com>

    Użytkownik "T.F."napisał:

    > 2. (predzej czy pozniej) padnie, a Twoje dane...

    Prędzej, czy później padnie każdy dysk. To żadne odkrycie.

    Remek

  • 10. Data: 2012-05-22 12:26:13
    Od: Michal <u...@i...pl>

    On 2012.05.20 14:12, Remek wrote:

    > Zaraz czarnowidztwo :) Ostatnio system kilka razy stanął (zamroził sie
    > ekran), nie reagował na mycs i klawisze. Za to mielił dyskiem. Dlatego
    > zrobiłem SMART.

    Zaznaczyłem tylko, ze jeśli jedyną przesłanką jest te 21 relokowanych
    sektorów ze SMART i ich liczba gwałtownie się nie powiększa to
    niekoniecznie trzeba ten dysk spisywać od razu na straty.
    Od tego w końcu te zapasowe sektory są, a jak podałem - po złapaniu
    podobniej ilości zaraz po zakupie Barracuda IV pracuje mi do dziś, czyli
    stuknęło jej równo 10 lat i nie ma z nią najmniejszych problemów.

    > CHyba jednak powód znalazłem. Słaby styk wtyku zasilającego
    > dysk. To częsta wada tanich zasilaczy.

    Za to właśnie nie lubię SATA. Kable sygnałowe (nawet zatrzaskowe) oraz
    zasilające lubią łapać luzy. I to nie tylko w najtańszych zasilaczach
    (nie wiem do której grupy chcesz zaliczyć Tagan U33II-650) - też co
    jakiś czas trzeba poprawić styki.

> [...]
    > póki co pokazując coś ok 2000 realokowanych badów. Ciekawe jak długo. To

    Już nie pamiętam czy to były Barracudy 7200.7 czy .9 - słynny był
    problem z firmwarem i utratą danych. M.in. z tego względu wspomniana
    Barracuda IV 80 GB z 2002 r. była moim ostatnim zakupem HDD tego
    producenta - od tej pory tylko Samsungi (od serii P40 - SP1213N) i jak
    dotąd jestem bardzo zadowolony. No może poza tym że Samsung sprzedał
    dział HDD mechanicznych WD więc kolejnego HD103SJ do macierzy raczej już
    nie dokupię.

    --
    /MB