  • 1. Data: 2019-05-19 16:00:52
    Temat: Odbieranie wiadomości na mikrokontrolerze
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Tak się zastanawiam, jaki komunikator/serwis społecznościowy będzie
    najbardziej odpowiedni do wysłania wiadomości na mikrokontroler
    podłączony do Internetu?

    Rozważmy trzy osobne możliwości:

    1. Wiadomość musi być prywatna (i najlepiej zaszyfrowana), stanowiąc
    swoisty ekwiwalent SMS-a. Wpisuję jakąś treść w aplikacji na smartfonie
    albo na stronie serwisu, a podłączony do Internetu mikrokontroler w
    chwilę potem dostaje łańcuch tekstowy.
    2. Wiadomość ma charakter publiczny. Publikuję ją na jakimś serwisie
    społecznościowym albo ogłaszam na jakimś kanale, gdzie może być oglądana
    przez wszystkich. Niemniej mój mikrokontroler otrzymuje jej kopię.
    3. Rozwiązanie pośrednie. To znaczy wiadomość teoretyczne jest prywatna,
    ale medium nie gwarantuje prywatności, np. z uwagi na brak szyfrowania.

    Poprzez "mikrokontroler podpięty do Internetu" rozumiem współczesne
    układy, dysponujące rozsądnym zapasem mocy obliczeniowej, czyli takie
    ESP8266, ESP32, ARM-y, PIC32 itp.
    Najlepiej, żeby to rozwiązane opierało się na jakimś powszechne
    stosowanym protokole.

    Przychodzą mi do głowy następujące możliwości:
    1. Stary. dobry e-mail. Chyba każdy ma konto i każdy z tego korzysta.
    Współczesne MCU radzą sobie z SSL-em, więc nie powinno być problemu z
    zalogowaniem się na skrzynkę i pobieraniem wiadomości. Potencjalna wada:
    spam...
    2. Twitter. Kiedyś OIDP dość łatwo było się z nim połączyć nawet z
    poziomu Arduino. Potem chyba jednak coś pozmieniali w API. Ktoś wie jak
    to wygląda teraz?
    3. Facebook Messenger. Największa zaleta - każdy tego używa. Tylko czy
    komuś udało się do tego zalogować z poziomu MCU? No i FB chyba niezbyt
    przychylnym okiem patrzy na konta nienależące do ludzi...
    4. GG. Jeszcze żyje. Protokół został rozpracowany, więc powinno się dać.
    Wada: nie wiadomo jak długo jeszcze będą działały serwery...
    5. IRC. Prosty w użyciu. Wada: mało użytkowników.
    6. Telegram. Wygląda ciekawie. Całkiem popularny komunikator. Jakiś czas
    temu na Hackaday'u był zaprezentowany projekt, który odbierał wiadomości
    na ESP8266 właśnie za jego pomocą.

    Czy jest jeszcze coś, o czym zapomniałem?

  • 2. Data: 2019-05-19 17:44:41
    Temat: Re: Odbieranie wiadomości na mikrokontrolerze
    Od: mrvtktjv <m...@m...ct8.pl>

    On 19.05.2019 16:00, Atlantis wrote:
    > Czy jest jeszcze coś, o czym zapomniałem?
    7. XMPP/Jabber,8. Coś działającego w oparciu o protokół MQTT.

  • 3. Data: 2019-05-19 17:55:57
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/05/2019 16:00, Atlantis wrote:
    > Tak się zastanawiam, jaki komunikator/serwis społecznościowy będzie
    > najbardziej odpowiedni do wysłania wiadomości na mikrokontroler
    > podłączony do Internetu?

    Dlaczego akuratnie serwis społecznościowy to musi być? Chcesz w ten
    sposób obejść problem posiadania lokalizacji urządzenia?

  • 4. Data: 2019-05-19 18:38:24
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 19 May 2019 16:00:52 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Tak się zastanawiam, jaki komunikator/serwis społecznościowy będzie
    > najbardziej odpowiedni do wysłania wiadomości na mikrokontroler
    > podłączony do Internetu?

    A czemu mcu ma odbierać wiadomości przez komunikator, czemu ten kanał?

    --
    Marek

  • 5. Data: 2019-05-19 22:33:35
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
    > Tak się zastanawiam, jaki komunikator/serwis społecznościowy będzie
    > najbardziej odpowiedni do wysłania wiadomości na mikrokontroler
    > podłączony do Internetu?

    Po pierwsze, dlaczego społecznościówka? Skąd w ogóle taki pomysł? Kto ma
    czytać te komunikaty oprócz mikrokontrolera? Czy może chcesz dać dostęp
    wielu osobom do swojego urządzenia? Dla mnie problem nieprecyzyjnie opisany
    lub nie do końca przemyślany.

    Niech mikrokontroler ma swój dedykowany kanał, choćby wspomniany e-mail. Nie
    wiem jakim problemem jest spam. Jeśli maila nikomu nie podasz, to spam nie
    będzie przychodził. Chyba, że założysz konto na jakimś bezpłatnym serwerze,
    ale przecież i tak odfiltrowanie własnych komunikatów od spamu jest
    trywialne.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 6. Data: 2019-05-19 23:31:36
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 19.05.2019 22:33, Grzegorz Niemirowski wrote:

    > Po pierwsze, dlaczego społecznościówka? Skąd w ogóle taki pomysł? Kto ma
    > czytać te komunikaty oprócz mikrokontrolera?
    CBŚ, CBA, FBI, CIA, KGB, MOSAD...

    Ja myślę, że kiedyś nie spuścimy nawet wody w kiblu bez zalogowania się
    do FB.
    ;)

    Sorry, NMSP.

    --
    Mirek.

  • 7. Data: 2019-05-20 00:10:41
    Od: Cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 19/05/2019 15:00, Atlantis wrote:

    > Czy jest jeszcze coś, o czym zapomniałem?

    Np Slack

    na Whatsapp tez sie da wysłać ale nie za darmo.

  • 8. Data: 2019-05-20 06:29:20
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 19 maja 2019 09:00:54 UTC-5 użytkownik Atlantis napisał:
> [...]
    > na ESP8266 właśnie za jego pomocą.
    >
    > Czy jest jeszcze coś, o czym zapomniałem?

    Prosty, wrecz trywialny polling http.
    esp8266 daje to w standardzie.
    Jak ustawisz polling na 5sek to uzytek bedzie prawie jakbys mial komunikacje
    bezposrednia.

    Stronke wypichcisz w jakims trywialnym php.

    Alternatywnie tak jak pisze mrvtkijv cos oparte o mqtt

  • 9. Data: 2019-05-20 16:06:16
    Od: Anonymous <n...@i...invalid>

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:
    > Tak się zastanawiam, jaki komunikator/serwis społecznościowy będzie
    > najbardziej odpowiedni do wysłania wiadomości na mikrokontroler
    > podłączony do Internetu?

    Zainteresuj się mqtt
    Jacek Poźniak

  • 10. Data: 2019-05-22 07:39:07
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2019-05-19 o 23:31, Mirek pisze:

    > Ja myślę, że kiedyś nie spuścimy nawet wody w kiblu bez zalogowania się
    > do FB.

    Drogi użytkowniku naszego publicznego kibla!

    Aby dokonać spuszczenia wody zaloguj się do naszego kiblowego serwisu
    przez Facebook! Na pewno będzie to dla Ciebie niespodzianka, ale
    spuszczanie wody jest i będzie bezpłatne!

    Za Twoimi plecami w ramkach znajduje się 10 stron formatu A3
    wypełnionych drobnym tekstem. Musisz zaakceptować tę umowę, nawet jeśli
    jej nie przeczytasz. Ogólnie przetwarzamy wszystkie dane dla Twojego
    dobra, a opcjonalna aplikacja dająca zniżki w pięciu hipermarketach może
    powiadomić się o ewentualnym zaparciu i zasugerować właściwe leki, które
    możesz nabyć w najbliższej współpracującej z nami aptece.

    (nie mogłem się powstrzymać)
    L.