  • 1. Data: 2014-02-07 18:50:27
    Temat: Odczyt czujników - RS485 czy I2C?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Pracując nad projektem stacji pogodowej muszę zdecydować się na
    magistralę po której będę odczytywał informacje z czujników. W tej
    chwili wiem, że niektóre z nich w finalnej wersji płytki będą
    umieszczone na tym samym PCB co MCU i kontroler Ethernetu. Tak będzie
    chociażby w przypadku czujnika ciśnienia, który (tak samo jak m.in. RTC)
    będzie podłączono do magistrali I2C.

    Problem zaczyna się w przypadku tych czujników, które będę musiał
    umieścić poza skrzynką z elektroniką. Najbliżej będzie mógł się
    znajdować sensor temperatury i wilgotności powietrza. Czy wystarczy
    przedłużyć magistralę I2C poza skrzynkę (tak mniej-więcej metr kabla) i
    ewentualnie odizolować czymś takim?

    http://www.tme.eu/pl/details/adum1250arz/dlawiki-smd
    /analog-devices/

    Nie wykluczam jednak, że w przyszłości będą chciał dodać do stacji
    kolejne czujniki, które będą się znajdowały trochę dalej - pomiar
    prędkości i kierunku wiatru, nasłonecznienia itp. Jak bardzo mógłby
    "wydłużyć" I2C? Może jednak lepszym pomysłem będzie zastosowanie
    magistrali różnicowej, na skrętce, np. RS485 albo CAN?

    Czy jeśli już zastosuję taką magistralę w projekcie, to w ogóle opłaca
    się łączyć jakiekolwiek zewnętrzne urządzenia za pomocą I2C? Może lepiej
    sklecić osobny modulik na jakimś ATTiny, niech czyta dane z czujników i
    wysyła je po właściwej magistrali?

    A może w ogóle nie powinienem się bawić kablami, tylko zastosować któryś
    z tanich transceiverów ISM na SPI?

  • 2. Data: 2014-02-07 20:16:42
    Temat: Re: Odczyt czujników - RS485 czy I2C?
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-02-07 18:50, Atlantis pisze:
> [...]
    > "wydłużyć" I2C? Może jednak lepszym pomysłem będzie zastosowanie
    > magistrali różnicowej, na skrętce, np. RS485 albo CAN?
    Najtaniej, prosto i bardzo skutecznie - RS485. Po stronie MCU (tak
    twojej "centralki" jak i np attiny przy czujnikach) obsługa banalna (bo
    to zwykły rs, szeregowy port jest prosty i oprzykładowany z każdej
    strony). Przecież nie potrzebujesz tam megabitów przepustowości.

> [...]
    > się łączyć jakiekolwiek zewnętrzne urządzenia za pomocą I2C? Może lepiej
    > sklecić osobny modulik na jakimś ATTiny, niech czyta dane z czujników i
    Raczej tak. Wymyśl sobie jakiś protokół komunikacyjny na wspólną
    magistralę - centralka jako master, czujniki jako slave każdy ze swoim
    nr, jakiś stały format ramki i zasady odpowiedzi, enumeracji czujników
    itp, a wtedy pomiar z każdego typu czujnika (niezależnie od tego, czy
    fizycznie na czujniku analogowym, na ds18b20, czy na pirometrze,
    czujniku ciśnienia czy wiatru czy czegoś innego) będziesz mógł łatwo
    przeformatować na jego attiny i wcisnąć spójnie do jednego
    systemu/bazy/wizualizacji - uniezależniając się całkowicie od fizycznych
    czujników, które możesz dorabiać, przerabiać, przeprogramowywać - bez
    ruszania już "serca" stacji.
    Np stacja odlicza czujniki metodą wysyłania kolejnych nr cyklicznie i
    oczekiwania na odpowiedz, a każdy czujnik - który "usłyszy swój nr"
    odpowiada w formacie np Nr_czujnika,zmierzona_wartosc_w_int16 (bo chyba
    taka precyzja ci wystarczy?, gdzie 0=0'C, 0=0m/s, 1000=1000hPa itp ).
    Dzięki temu łatwo to będzie do jakiegoś np rrdtoola wrzucać do
    wizualizacji.

    > A może w ogóle nie powinienem się bawić kablami, tylko zastosować któryś
    > z tanich transceiverów ISM na SPI?
    To już zależy od ciebie, jak sobie hardware całości wymyślasz. Nie ma
    problemu użyć np RF24L01P na 2.4GHz, bo jest niedrogi (~10zł za modulik
    na spi, bez dodatkowych wzmacniaczy mocy), i ma zasięgu kilkadziesiąt
    meetrów, tylko po co? Obsługa magistrali radiowej (tzn samego modułu
    radiowego) to trochę więcej kodu, niż prosta obsługa rs232/485 w
    przerwaniach "odebrałem znak" i "wyślij znak"

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2014-02-07 23:10:17
    Od: Marcin <m...@x...xxx.pl>

> [...]
    > umieszczone na tym samym PCB co MCU i kontroler Ethernetu. Tak będzie
    > chociażby w przypadku czujnika ciśnienia, który (tak samo jak m.in. RTC)

    Właśnie produkuję podobny zestaw - sterownik do ogrzewania rynien.
    Do komunikacji pomiędzy "centralką", a czujnikami wybrałem AVC-Lan
    (IE-BUS), którym wcześniej się zajmowałem.
    Masz tam wszystko co potrzeba, adres każdego urządzenia, wysyłanie do
    konkretnego czujnika lub do wszystkich.
    Protokół prosty i umożliwiający wymianę wszelkich parametrów.
    Potrzebne tylko dwie linie tx+/tx-. Jeszcze nie sprawdzałem maksymalnej
    długości pomiędzy centralką a czujnikiem ale ponad 50m powinno iść bez
    problemu.
    U mnie sprawa jest prosta, bo zbieram tylko dane typu temperatura,
    wilgotność i to przesyłam do centralki, a tam jest decyzja czy włączyć
    ogrzewanie czy nie.
    Zatem centralka wysyła broadcast do wszystkich czujników i zwrotnie
    dostaje dane z numerem konkretnych czujników.
    Jeśli parametry są spełnione, to wysyła komendę już do konkretnego
    czujnika typu włącz/wyłącz.
    Proste, łatwe i przyjemne. Czy będzie działać okaże się jak zmontuję :)

    Marcin

  • 4. Data: 2014-02-08 00:56:21
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 07.02.2014 23:10, Marcin wrote:

    > Właśnie produkuję podobny zestaw - sterownik do ogrzewania rynien.

    Abstrahując od tematu - na co komu ogrzewanie rynien?

    Jakub Rakus

  • 5. Data: 2014-02-08 01:08:35
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 07.02.2014 20:16, BartekK wrote:

    > Najtaniej, prosto i bardzo skutecznie - RS485.

    Na te odległości jak najbardziej, nic lepszego raczej się nie wymyśli.
    Jako scalaki, które zapewnią przesył różnicowy po magistrali proponuję
    MAX481 w wersji na rozszerzony zakres temperatur z literką E, te
    "zwykłe" z literką C są słabe. Zalecałbym także zapewnienie izolacji
    galwanicznej magistrali od głównego sterownika (metrowy przewód
    wystarczy żeby zebrać spore napięcie przy niedalekiej burzy), linie
    danych do samego MAXa izolujemy jakimiś transoptorami, a jego samego
    zasilamy przez miniaturową przetworniczkę 5Vdc/5Vdc. Jak się autor wątku
    do mnie uśmiechnie to może znajdę te przydasie w szufladzie ;)
    Jak w grę zaczną wchodzić setki metrów już trzeba zacząć się
    zastanawiać, bo bywa to kapryśne, walczę z takim "długodystansowym"
    RS485 na co dzień w robocie i nie zawsze da się wygrać.

    Jakub Rakus

  • 6. Data: 2014-02-08 01:49:36
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-02-08 00:56, Jakub Rakus pisze:

    > Abstrahując od tematu - na co komu ogrzewanie rynien?

    Żeby nie obrastały lodem, jak śniegiem je zawali, potem część śniegu się
    roztopi (ale woda nie ma gdzie odpłynąć, bo reszta rynny zawalona
    śniegiem), potem to znów zamarznie... i tak przez kilka dni, dodając do
    tego spływającą wodę z cieplejszego dachu do rynny (która jest
    bardziej wyziębiona) to na końcu otrzymujesz piękne organy z lodowych
    sopli wiszących z rynny
    http://www.izolacje.com.pl/images/photos/24/1170/__b
    _sople-na-dachu1.jpg

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 7. Data: 2014-02-08 08:18:24
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Jakub Rakus" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Jak w grę zaczną wchodzić setki metrów już trzeba zacząć się zastanawiać,
    > bo bywa to kapryśne, walczę z takim "długodystansowym" RS485 na co dzień w
    > robocie i nie zawsze da się wygrać.

    Jakie są problemy z którymi nie udało Ci się wygrać ?
    Jeszcze w ubiegłym wieku miałem kłopoty z 300m 485 (bez izolacji,
    zabezpieczenie tylko ESD).
    Ale obecnie (izolacja, fail-save, zabezpieczenie od surge) właściwie nie
    zauważam problemów (57600 na 1km).
    Właśnie planuję wprowadzić 485 300m bez izolacji, ale z zabezpieczeniem
    surge i mam nadzieję, że nie będzie problemów.
    Pytam, bo może coś wpłynie na moje "mam nadzieję".
    P.G.

  • 8. Data: 2014-02-08 08:42:41
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2014-02-08 08:18, Piotr Gałka pisze:
    > Właśnie planuję wprowadzić 485 300m bez izolacji, ale z zabezpieczeniem surge i mam
    nadzieję, że nie
    > będzie problemów.

    A to zabezpieczenie surge to jakieś transile, czy coś innego?
    Ja od jakiegoś czasu do zabezpieczenia RS-485 stosuję SM712.

  • 9. Data: 2014-02-08 12:00:07
    Od: Mario <m...@...pl>

> [...]
    > surge i mam nadzieję, że nie będzie problemów.
    > Pytam, bo może coś wpłynie na moje "mam nadzieję".

    Największe problemy przy długiej linii pojawiają się gdy na jej końcach
    nie są podciągnięte D+ do VCC i D_ do masy.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 10. Data: 2014-02-08 12:35:02
    Od: "zapinio" <z...@g...com>

    I to jest bardzo słuszna koncepcja.
    Śmiem twierdzić, że ważniejsza niż terminatory linii.