  • 1. Data: 2017-10-20 10:05:42
    Temat: Odległość między ścieżkami dla gniazd
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Stosunkowo mało robię przy wyższych napięciach, więc
    zebrane informacje nie są dla mnie jasne. Chciałbym
    wyprowadzić z płytki kilka gniazd 230V AC, ale ze
    względu na skąpość miejsca i liczbę gniazd chciałbym
    użyć możliwie najmniejszych gniazd. Prądy niewielkie,
    rzędu 1A. O ile regulacje w zakresie bezpieczeństwa
    przeciwporażeniowego poznałem kiedyś dość dokładnie,
    to tu nie zachodzi możliwość dotknięcia/przeskoku
    wyładowania do dostępnych dla użytkownika obwodów NN
    i odstępy mają pełnić rolę czysto izolacyjną. Ile
    więc przyjąć minimalnego odstępu między ścieżkami?
    3.2mm?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2017-10-20 12:49:14
    Temat: Re: Odległość między ścieżkami dla gniazd
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > i odstępy mają pełnić rolę czysto izolacyjną. Ile
    > więc przyjąć minimalnego odstępu między ścieżkami?

    Czy mi się wydaje, czy bywają zasilacze, do których AC230 podłącza się
    do terminal bloków w rastrze 5mm?
    Jeśli tak to pady pod takie terminal bloki mają rzędu 2mm więc odstęp
    rzędu 3mm.
    P.G.

  • 3. Data: 2017-10-20 15:41:26
    Od: jacek <j...@w...pl>

> [...]
    > i odstępy mają pełnić rolę czysto izolacyjną. Ile
    > więc przyjąć minimalnego odstępu między ścieżkami?

    Bez nacięć izolacyjnych odstęp separacyjny od 230VAC
    wynosi ok dla izolacji wzmocnionej 6,4mm (3000V)
    lub 3,2mm (1500V) przy izolacji podstawowej
    gdy wszystkie dostępne elementy przewodzące są uziemione.

    --
    pzdr, j.r.

  • 4. Data: 2017-10-20 22:23:26
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    jacek wrote:

    > Bez nacięć izolacyjnych odstęp separacyjny od 230VAC
    > wynosi ok dla izolacji wzmocnionej 6,4mm (3000V)
    > lub 3,2mm (1500V) przy izolacji podstawowej
    > gdy wszystkie dostępne elementy przewodzące są uziemione.

    To są odstępy izolacyjne służące przeciwporażeniowej ochronie
    użytkownika. Moje pytanie dotyczy izolacji funkcjonalnej, gdy
    zwarcie pomiędzy elementami pod napięciem sieciowym nie może
    się przenieść na stronę użytkownika (ze względu na osobno
    istniejące wspomniane prze Ciebie dystanse wokół części WN).
    W żadnym wariancie obudowy TO-220 odległości między pinami/padami
    nie są rzędu 6mm (nawet w TO247 nie są), a o 3mm trzeba się postarać.
    Obudowa służy jednak do pracy ciągłej przy napięciu np. 650V.
    Można więc zejść niżej z dystansami, tylko nie wiem, jak nisko.
    Wspomniane przez Piotra 3mm wydaje się sensowne. Moje "idealne"
    gniazdka pozwalają na max. 1mm, a to już pachnie katastrofą.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2017-10-20 22:42:26
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 20.10.2017 o 10:05, Piotr Wyderski pisze:
> [...]
    > i odstępy mają pełnić rolę czysto izolacyjną. Ile
    > więc przyjąć minimalnego odstępu między ścieżkami?

    Norma IPC-2221 mówi, że to będzie 2,5 mm dla ścieżek niepokrytych
    lakierem przy napięciu 300-500 Vpp.

    Jakub Rakus

  • 6. Data: 2017-10-20 22:48:19
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jakub Rakus wrote:

    > Norma IPC-2221 mówi, że to będzie 2,5 mm dla ścieżek niepokrytych
    > lakierem przy napięciu 300-500 Vpp.

    Co zamyka temat, bardzo dziękuję wszystkim za odpowiedzi!

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2017-10-22 18:06:23
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > To są odstępy izolacyjne służące przeciwporażeniowej ochronie
    > użytkownika. Moje pytanie dotyczy izolacji funkcjonalnej,
    W kicadzie jest kalkulator i wg niego odstępy wynoszą dla 500V
    niezabezpieczone 2,5mm do 3km nad ziemią, 12,5 powyżej :)
    z powłoką polimerową 0,8mm,
    wyprowadzenia 1,5mm
    powleczone wyprowadzenia 0,8mm niezależnie od wysokości.
    Połączenia wew 0,25mm.

    --
    Pozdr
    Janusz