  • 11. Data: 2017-11-14 22:17:43
    Temat: Odlewy żeliwne metodą chałupniczą
    Od: 4...@g...com

    Jak potrafis rozgrzac tyle zeliwa zeby wystarczylo to zrobisz. Dziura w ziemi,
    zakopujesz model ze styropianu, robisz uklad wlewowy i odpowietrzenie, zalewasz
    zeliwem, czekasz zeby wystyglo, wykopujesz.

  • 12. Data: 2017-11-14 22:18:25
    Temat: Re: Odlewy żeliwne metodą chałupniczą
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 14-11-17 o 21:50, Lisciasty pisze:

    > Tylko jak zrobić taki model? I czy ludki w odlewni nie zabiją mnie
    > śmiechem, jak przylezę i powiem że chcę parę sztuk czegoś tam?

    Odlewnia z tego żyje. Natomiast koszt może być spory.

    Co do odlewania, no to widzę tu kilka problemów. Zakładając nawet, ze
    będziesz to z jakiegoś złomu odlewał, by nie zawracać sobie głowy
    składem chemicznym, to musisz to rozgrzać do około 1.000°C. W garczku
    tego nie zrobisz. Trzeba by było jakiś piec - dymarkę - zbudować.
    Projekt, pozwolenie, inwestycja. Jakieś przepisy ochrony środowiska?
    Nie mówię, że się nie da, ale w ogródku ciężko.

    Z tym modelem, toteż nie łatwo. Nie piszesz, co to ma być, ale
    przykładowo uczyłem się tego kilka lat w technikum i potem 5 lat na
    studiach, a musiałbym chwilę pomyśleć, jak to zrobić. Ty - jak rozumiem
    bez jakiekolwiek wiedzy - chcesz to z marszu zrobić. Szacun dla wiary w
    siebie, ale ja bym na Twoim miejscu narysował na kartce i podszedł do
    odlewni zapytać, ile za to chcą. No chyba, ze chcesz to hobbistytcznie
    zrobić sam. Wówczas zaczniemy się zastanawiać, jak zbudować dymarkę.

    Obiekt małej architektury przejdzie?

  • 13. Data: 2017-11-14 22:26:39
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-11-14 o 22:16, Lisciasty pisze:

    > Bo ja wiem czy skomplikowane, taki odważnik do machania, trzymając go
    > w łapie, słowem taka kulka z rączką :>
    > Temat mi się pojawił jakiś czas temu, jak mój koleżka, chcący kupić
    > sobie taki kawał złomu, dowiedział się że za sztukę o masie około 50kg
    > trzeba zabecalować ponad 600 zł. Trochę sporo jak na żeliwo, chyba że
    > proces produkcji jest jakiś mocno skomplikowany :]

    A Ty myślisz, że Tobie taniej za kg wyjdzie?

  • 14. Data: 2017-11-14 22:26:47
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 14 listopada 2017 22:19:14 UTC+1 użytkownik Robert Tomasik napisał:

    > Z tym modelem, toteż nie łatwo. Nie piszesz, co to ma być,

    Ależ napisałem, "odważnik do trzymania w łapie, w kształcie kulki z rączką" ;)

    > studiach, a musiałbym chwilę pomyśleć, jak to zrobić. Ty - jak rozumiem
    > bez jakiekolwiek wiedzy - chcesz to z marszu zrobić.

    Chcę czy nie, póki co pytam, gdyż albowiem nie mam o tym pojęcia.

    > odlewni zapytać, ile za to chcą. No chyba, ze chcesz to hobbistytcznie
    > zrobić sam. Wówczas zaczniemy się zastanawiać, jak zbudować dymarkę.

    Kowalsto mnie zawsze pociągało, a nigdy nie było czasu i miejsca.
    Teraz kawałek terenu jest, jakby tak postawić kuźnię i dymarkę, pytanie
    co na to towarzyszka żona...

    L.

  • 15. Data: 2017-11-14 22:30:19
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 14 listopada 2017 22:26:43 UTC+1 użytkownik cef napisał:
    > A Ty myślisz, że Tobie taniej za kg wyjdzie?

    Oj no nie wiem, pytam :>

    L.

  • 16. Data: 2017-11-14 22:34:11
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-11-14 o 22:17, 4...@g...com pisze:
    > Jak potrafis rozgrzac tyle zeliwa zeby wystarczylo to zrobisz. Dziura w ziemi,
    zakopujesz model ze styropianu, robisz uklad wlewowy i odpowietrzenie, zalewasz
    zeliwem, czekasz zeby wystyglo, wykopujesz.

    Tu masz gotowca, tylko rączkę doczepić. I dać do odlania, lub jak
    kogutek pisze samemu.
    http://allegro.pl/kula-styropianowa-kule-styropianow
    e-kulka-30cm-i5925325604.html
    Tylko czy te 100 kg nie za dużo? ;-)

    Robert

  • 17. Data: 2017-11-14 23:09:57
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Lisciasty wrote:

    > Bo ja wiem czy skomplikowane, taki odważnik do machania, trzymając go
    > w łapie, słowem taka kulka z rączką :>

    Chcesz sobie pomachać kuleczką 60kg? Słuszną linię ma nasza partia...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 18. Data: 2017-11-14 23:19:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Tomasik napisał:

    > Trzeba by było jakiś piec - dymarkę - zbudować. Projekt, pozwolenie,
    > inwestycja. Jakieś przepisy ochrony środowiska? Nie mówię, że się
    > nie da, ale w ogródku ciężko.
    [...]
    > No chyba, ze chcesz to hobbistytcznie zrobić sam. Wówczas zaczniemy
    > się zastanawiać, jak zbudować dymarkę.
    >
    > Obiekt małej architektury przejdzie?

    Dymarka jest obiektem nietrwałym. Technologia wymaga, by zaraz
    po wytopie została rozebrana. W ogóle nie powinna być przedmiotem
    zainteresowania architektów (gminnych).

    Jarek

    --
    Stęknął, ockną się i beztrosko
    wyprostował zgarbione plecy:

  • 19. Data: 2017-11-14 23:20:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 14 Nov 2017 12:34:04 -0800 (PST), Lisciasty napisał(a):
    > Mam o tym słabe pojęcie więc uprasza się o nie śmianie się ;)
    > Czy w warunkach amatorskich da radę wykonać odlew żeliwny niezbyt
    > skomplikowanego kształtu, o masie do 60kg? Jak się da, to gdzie
    > ewentualnie szukać informacji i porad?

    A probowales spytac w odlewni ?

    Odlewy sa tanie, jak dostarczysz model a odlewnia mala, to nie powinno
    byc drogo.

    J.

  • 20. Data: 2017-11-14 23:21:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

    > Kowalsto mnie zawsze pociągało, a nigdy nie było czasu i miejsca.
    > Teraz kawałek terenu jest, jakby tak postawić kuźnię i dymarkę,
    > pytanie co na to towarzyszka żona...

    Najlepiej próbować ją przekonać, że wszystkiemu winny jest Cygan.

    Jarek

    --
    Co ma wisieć, nie utonie.