  • 1. Data: 2004-03-18 13:11:25
    Temat: Odpowiedzielanosc za tresci w Usenecie
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...dousuniecia.pl>

    Witam
    Pragnalbym zasiegnac Panstwa opini dotyczacej mozliwosci ponoszenia
    odpowiedialnosci za tresci wysylane na grupy Usenetu. Przygotowalem
    "niewinny" felieton dotyczacy tego tematu:
    http://www.vagla.pl/felietony/felieton_038.htm
    Tocza sie obecnie dwa procesy (przynajmniej wiem o dwoch) - oba koncentruja
    sie na problemach naruszania prawa autorskiego. Porownuje sie Usenet do sp.
    Napstera (w takim ksztalcie jaki ten serwis mial przed "reaktywacja").
    Problem istnieje, bo chyba nie ma juz osob, ktore uwazaja, ze przez
    publikacje mozna naruszyc obowiazujace przepisy (czy tez sie myle i sa takie
    osoby?), pytanie zas polega na tym kto mialby ponosic odpowiedzialnosc, za
    jakie dzialanie lub zaniechanie i w jakich granicach...
    Licze, ze specjalisci wytkna mi w sposob okrutny wszelkie bledy dotyczace
    "faktow" zawartych w tekscie...
    Piotr 'VaGla' Waglowski | vagla [at] vagla [dot] pl | ICQ: 30733977
    VaGla.pl Prawo i Internet | http://www.vagla.pl | IRC: #wiaraa #warszawa
    Internet Society Poland, Czlonek Zarzadu | http://www.isoc.org.pl

  • 2. Data: 2004-03-18 14:48:02
    Temat: Re: Odpowiedzielanosc za tresci w Usenecie
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    Piotr 'VaGla' Waglowski <v...@v...dousuniecia.pl> wrote:

    > sie na problemach naruszania prawa autorskiego. Porownuje sie Usenet do sp.
    > Napstera (w takim ksztalcie jaki ten serwis mial przed "reaktywacja").

    To jest chyba zbyt daleko posunięty wniosek (Twój).

    > Licze, ze specjalisci wytkna mi w sposob okrutny wszelkie bledy dotyczace
    > "faktow" zawartych w tekscie...

    Mnie zastanawia skąd końcowy wniosek o odpowiedzialności administratora?

    --
    Przemysław Maciuszko

  • 3. Data: 2004-03-18 16:04:25
    Od: "Rafal 'Raf256' Maj" <s...@r...com>

    v...@v...dousuniecia.pl news:c3c760$rp9$1@atlantis.news.tpi.pl

    > http://www.vagla.pl/felietony/felieton_038.htm
    > Tocza sie obecnie dwa procesy (przynajmniej wiem o dwoch) - oba
    > koncentruja

    Ja wiem o kilku / kilkunastu.

    Pisalem kiedys do VaGla w tej sprawie i chcialem nawet pomoc to opisac, ale
    nie dostalem nigdy odpowiedzi.

    W razie czego - zapraszam na rafal {w} raf256 >.< com

    ~~~
    GG-1175498 ____| ]____,
    Rafal 'Raf256' Maj X-( * )
    Rafal(at)Raf256(dot)com ,"----------"

  • 4. Data: 2004-03-18 16:31:20
    Od: januszek <j...@k...nie.lubi.spamu.dlatego.prosze.to.wyciac.irc.pl>

    Piotr 'VaGla' Waglowski napisał(a):

    [...]

    > pytanie zas polega na tym kto mialby ponosic odpowiedzialnosc, za
    > jakie dzialanie lub zaniechanie i w jakich granicach...

    Ech... Internet idzie w strone regulacji odgornej, zapewne Panstwowej...

    Coz... Handel nafta i uslugi pocztowe kiedys takze byly wolne.

    januszek

  • 5. Data: 2004-03-18 17:18:58
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...dousuniecia.pl>

    > Pisalem kiedys do VaGla w tej sprawie i chcialem nawet pomoc to opisac,
    ale
    > nie dostalem nigdy odpowiedzi.
    > W razie czego - zapraszam na rafal {w} raf256 >.< com

    No tak. Musialbym sprawdzic w swoich archiwach, generalnie staram sie
    odpisywac na maile, ale tez i ten serwis raczej robie samemu i spraw jest
    tyle, ze moglo umknac... Jesli nie odpisalem - przepraszam - pewnie
    odlozylem na bok zeby dluzszego maila napisac i musialo wyleciec. Jeszcze
    raz przepraszam zatem majac nadzieje na zrozumienie :)
    v.

  • 6. Data: 2004-03-18 17:30:11
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...dousuniecia.pl>

    > To jest chyba zbyt daleko posunięty wniosek (Twój).

    Wydawalo mi sie, ze dosc jasno przedstawilem sprawe: to nie moj wniosek, a
    jedynie argumenty jakimi posluguje sie Harlan Ellison przed sadem.

    > Mnie zastanawia skąd końcowy wniosek o odpowiedzialności administratora?

    Koncowy wniosek byl inny, a mianowicie taki, ze to wyzwanie dla wymiaru
    sprawiedliwosci i legislatorow.

    Sprawa nie jest taka prosta, bo rozne moglyby byc podstawy odpowiedzialnosc
    (co wynika z roznych przepisow roznie konstruujacych zasady
    odpowiedzialnosc). Innymi slowy - nie ma _jednej_ odpowiedzi na pytanie
    "dlaczego administrator mialby ponosic odpowiedzialnosc?". Czasami prawo
    wiaze okreslone "sankcje" z zaniechaniem. I tak - jesli ktos kto sie
    opiekuje maszyna dowiedzial sie ze dochodzi do okreslonej sytuacji i nie
    zareagowal w odpowiedni sposob moze ponosic odpowiedzialnosc za takie
    zaniechanie. Ja sie zastanawiam _jak_ w sposob _rozsadny_ konstruowac takie
    zasady odpowiedzialnosci...
    v.

  • 7. Data: 2004-03-18 23:33:24
    Od: Dominik 'Rathann' Mierzejewski <d...@u...rangers.eu.org>

    Date: Thu, 18 Mar 2004 14:11:25 +0100
    From: Piotr 'VaGla' Waglowski
> [...]
    > jakie dzialanie lub zaniechanie i w jakich granicach...
    > Licze, ze specjalisci wytkna mi w sposob okrutny wszelkie bledy dotyczace

    Mógłbyś sprecyzować poniższe stwierdzenie?

    [...]
    Prawdą jest jednak również i to, że istnieją takie kategorie informacji,
    których rozpowszechnienie (niezależnie od medium, w jakim to nastąpiło)
    może powodować określone konsekwencje natury prawnej. [...] Mimo przyjęcia
    generalnej zasady, zgodnie z którą odpowiadać powinien sprawca naruszenia
    prawa, może się zdarzyć, że w niektórych przypadkach odpowiadać może
    również administrator serwera, który nie zareagował w określony sposób.
    [...]

    Chodzi mi o przykłady, kiedy administrator byłby odpowiedzialny karnie
    z powodu rozpowszechniania tychże treści.

    --
    RRBL: http://rbl.rangers.eu.org/
    "Junk mail is war. RFCs do not apply."

  • 8. Data: 2004-03-19 00:19:31
    Od: Dariusz Jaworski <d...@s...waw.pl>

    Piotr 'VaGla' Waglowski wrote:
> [...]
    > zareagowal w odpowiedni sposob moze ponosic odpowiedzialnosc za takie
    > zaniechanie. Ja sie zastanawiam _jak_ w sposob _rozsadny_ konstruowac takie

    Co to znaczy "zareagował w odpowiedni sposób" ? Niby w jaki sposób
    prewencyjnie ma działać administrator serwera newsowego? Działanie
    post factum też w przypadku Usenetu nie ma żadnego sensu, bo żaden
    administrator nie będzie w stanie usunąć przesłanych przez
    administrowany przez niego serwer treści z wszystkich serwerów
    na które dotarły. Nie mówiąc o tym, że nie ma fizycznej możliwości
    zablokowania dostępu do serwer(a/ów) osobie fizycznej. Bo niby na
    podstawie czego? DNA? W tym przypadku odpowiedzialność powinien
    ponosić jedynie użytkownik a rolą administratora jest pomagać
    w jego wykryciu poprzez udostępnianie logów etc. Obarczanie
    jakąkolwiek winą administrującego serwerem jest dokładnie
    tym samym, co obarczanie winą właściciela budynku na którym
    jutro farbą napiszę, że "Piotr Waglowski to znany gwałciciel
    wiewiórek" za to, że udostępnił mi budynek do tego niecnego
    czynu. Albo jakby obarczać winą administratora drogi publicznej
    za to, że udostępnił ją kierowcy, który jadąc po niej spowodował
    śmierć innych osób.

    Napster zaś to zupełnie inna historia.