  • 1. Data: 2019-02-27 09:28:43
    Temat: Odzyskanie danych ze starej karty SD
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jakiś czas temu dostałem od rodziny starą kartę SD o pojemności 1GB.
    karta dziwnej firmy, bodajże KINGDISK. Nośnik był używany w aparacie
    cyfrowym lata temu, jednak w pewnym momencie odmówił posłuszeństwa. Były
    na nim zapisane rodzinne zdjęcia o pewnej wartości sentymentalnej.
    Zostałem poproszony o podjęcie próby ich odzyskania, jeśli będzie to
    możliwe.

    Czego próbowałem do tej pory:
    1) Czytania kary na paru różnych czytnikach, zarówno zewnętrznych, jak i
    wbudowanych w laptopy. Karta się nie montuje, dmesg wywala mnóstwo
    błędów, próba wykonania obrazu za pomocą dd się nie udaje - komputer nie
    jest w stanie odczytać ani jednego sektora.
    2) Odczytania karty w trybie SPI za pomocą Arduino. Tu też się nie
    udało. Już nie pamiętam dokładnych objawów, ale jeśli mnie pamięć nie
    myli coś tam się dało odczytać, ale wartości nie były powtarzalne.
    3) Otworzyłem kartę. Na PCB znajdują się dwa układy: kontroler oraz
    układ pamięci flash Samsunga.

    Zakładam, że uszkodzony jest kontroler i przynajmniej część danych
    zapisanych w układzie pamięci uda się odzyskać. Stąd kilka pytań:

    1) Czy takich kartach stosuje się jakiś standardowy sposób zapisu danych
    w układzie pamięci?
    2) Istnieje możliwość przelutowania układu pamięci, celem
    przeszczepienia go do innej karty, ze zdrowym kontrolerem, o ile używała
    tego samego układu kontrolera? Istnieje gdzieś jakaś rozpiska, która
    pozwoli mi poszukać takiej karty? Bo drugiego identycznego egzemplarza
    już raczej nigdzie nie kupię...
    3) Czy istnieje możliwość podłączenia tego układu do jakiegoś
    mikrokontrolera i ręcznego odczytania jego zawartości? Zakładam, że ten
    flash używa jakiegoś równoległego interfejsu i trochę linii będzie
    potrzebnych, może jednak da się to zrobić? Pozostaje pytanie, czy
    dysponując obrazem wewnętrznej struktury pamięci będę w stanie odzyskać
    z niej przynajmniej część zapisanych na niej plików?

  • 2. Data: 2019-02-27 11:31:48
    Temat: Re: Odzyskanie danych ze starej karty SD
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > błędów, próba wykonania obrazu za pomocą dd się nie udaje - komputer nie
    > jest w stanie odczytać ani jednego sektora.

    Spróbuj dd conv=sync,noerror. Sam tego nigdy nie używałem, ale może pomóc.

    Jest jeszcze ddrescue.

    > 2) Odczytania karty w trybie SPI za pomocą Arduino. Tu też się nie
    > udało. Już nie pamiętam dokładnych objawów, ale jeśli mnie pamięć nie
    > myli coś tam się dało odczytać, ale wartości nie były powtarzalne.

    Czytaj każdy blok N razy i rób majority voting :)

    > Zakładam, że uszkodzony jest kontroler i przynajmniej część danych
    > zapisanych w układzie pamięci uda się odzyskać.

    Skąd takie założenie? IMO jeśli już coś padło to prędzej kość pamięci.

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 3. Data: 2019-02-27 11:32:21
    Od: d...@w...pl

    Układy NAND flash (i NOR flash też, ale ten jest zapewne NAND, NORy mają dużo
    mniejsze pojemności) mają "standardowy" interfejs - np. SuperH Renesasa mają do nich
    wbudowane kontroler.
    Co do zawartości - sądzę, że w pamięci będzie po prostu obraz dysku. Ew. do
    rozróżnienia to, czy będzie z tablicą partycji czy też zawierać będzie jedynie jedną
    partycję. System plików na 99% FAT - pytanie najwyżej, czy jeszcze 16 czy już 32.

  • 4. Data: 2019-02-27 12:35:59
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-02-27 o 11:31, Queequeg pisze:
    > Skąd takie założenie? IMO jeśli już coś padło to prędzej kość pamięci.

    Nie mam doświadczenia w tym względzie, ale to może zależeć od przyczyny
    padnięcia. Jak strzeliła komuś iskra z palca do karty to może właśnie
    interface dostał bo pierwszy po drodze.
    P.G.

  • 5. Data: 2019-02-27 13:07:43
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    d...@w...pl wrote:

> [...]
    > do rozróżnienia to, czy będzie z tablicą partycji czy też zawierać
    > będzie jedynie jedną partycję. System plików na 99% FAT - pytanie

    Ja się spodziewam, że wszystko będzie posiekane. Przecież kontroler robi
    wear leveling i inne cuda, żeby jak najmniej zużyć pamięć.

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 6. Data: 2019-02-27 13:08:10
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Nie mam doświadczenia w tym względzie, ale to może zależeć od przyczyny
    > padnięcia. Jak strzeliła komuś iskra z palca do karty to może właśnie
    > interface dostał bo pierwszy po drodze.

    Tak też może być...

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 7. Data: 2019-02-27 14:06:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >ten
    >flash używa jakiegoś równoległego interfejsu i trochę linii będzie
    >potrzebnych, może jednak da się to zrobić?

    a czemu nie.
    Linii ... a ile nog ma kontroler ?

    > Pozostaje pytanie, czy
    >dysponując obrazem wewnętrznej struktury pamięci będę w stanie
    >odzyskać
    >z niej przynajmniej część zapisanych na niej plików?

    Cos mi sie kojarzy, ze sa programy odzyskujace dyski i starajace sie
    dopasowac kolejne klastry po uszkodzeniu FAT.
    Moglyby sie sprawdzic, po przegraniu zawartosci na dysk :-)

    J.

  • 8. Data: 2019-02-27 14:20:01
    Od: d...@w...pl

    W dniu środa, 27 lutego 2019 13:07:45 UTC+1 użytkownik Queequeg napisał:

    > Ja się spodziewam, że wszystko będzie posiekane. Przecież kontroler robi
    > wear leveling i inne cuda, żeby jak najmniej zużyć pamięć.

    Hmmm, no tak, o ile oczywiście był wear-leveling.
    Teraz jest pytanie, gdzie były zapisywane informacje o wear-levelingu i ew.
    relokacjach - i w ogóle jak ten wear-leveling był robiony.
    Taki jffs2 zapisuje wszystko w tym samym chipie, więc też musi mieć możliwość takiego
    przekładania meta-informacji z miejsca na miejsce, żeby akurat obszar meta-informacji
    nie padł pierwszy.
    Ale jak zapisywał to kontroler w swoim EEPROMie, wiele razy mniejszym, ale np.
    wytrzymującym 10 czy 100 razy więcej zapisów - i jak padł kontroler - to nic nie
    odczytasz.

  • 9. Data: 2019-02-27 15:19:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    napisał:

    >Hmmm, no tak, o ile oczywiście był wear-leveling.
    >Teraz jest pytanie, gdzie były zapisywane informacje o wear-levelingu
    >i ew. relokacjach - i w ogóle jak ten wear-leveling był robiony.

    Jakby ktos mial informacje, to niech da linka - tez mnie ciekawi, jak
    oni to rozwiazuja.

    Ten wear-leveling chyba niezbedny - flash ma duze bloki, wiec taki od
    FAT czy katalogow to by czesto byl zapisywany.

    >Ale jak zapisywał to kontroler w swoim EEPROMie, wiele razy
    >mniejszym, ale np. wytrzymującym 10 czy 100 razy więcej zapisów - i
    >jak padł kontroler - to nic nie odczytasz.

    Tylko czy jego EEPROM moze byc tak bardziej zywotny, i jaki duzy
    musialby byc ...
    tu mala karta, 1GB i zakladajac blok powiedzmy 128KB, mamy raptem 8k
    numerow do zapamietania,
    ale na takiej karcie 64GB ... czy EEPROMY moga byc juz duze ?

    J.

  • 10. Data: 2019-02-27 15:26:00
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 27 lutego 2019 02:28:45 UTC-6 użytkownik Atlantis napisał:
> [...]
    > dysponując obrazem wewnętrznej struktury pamięci będę w stanie odzyskać
    > z niej przynajmniej część zapisanych na niej plików?

    Tu gostek cos takiego robil.
    https://www.youtube.com/watch?v=jjB6wliyE_Y

    Moze cos z tego filmu ci sie przyda.